فروش بیش از یک محصول سفر در هر ثانیه

اگرچه اواخر سال ۱۳۹۸ و سال ۱۳۹۹ برای فعالان حوزه سفر سرشار از ناامیدی و بلاتکلیفی بود، اما برخی از بازیگران این حوزه نه تنها از این بحران جان سالم به در بردند بلکه حتی توانستند به دستاوردهای جدیدی نیز دست پیدا کنند. آمارهای ارائه شده از میزان حضور کاربران علی بابا در وب‌سایت و اپلیکیشن این مجموعه در سه سال اخیر نشان می‌دهد که مجموع زمانی که کاربران در پلت‌فرم‌های اینترنتی این شرکت سپری کرده‌‌‌اند، معادل ۱۱۰۹ سال است. اگرچه پاندمی کرونا باعث شد تا تمایل افراد به سفر در سال ۹۹ تا حد زیادی کاهش پیدا کند، آمارهای مذکور حاکی از آن است که شرایط در حال بازگشت به شرایط عادی است. به طوری که میزان زمان سپری شده کاربران در این پلت‌فرم از مجموع ۲۲۵‌میلیون دقیقه در سال ۱۳۹۹ به ۵۸۲‌میلیون دقیقه در سال ۱۴۰۰ رسیده است.

پیشتازی مردان در استفاده از این پلت‌فرم برای انجام سفر، از دیگر نکات قابل‌توجه این گزارش است. طبق آمار ارائه شده، حدود ۶۲‌درصد مسافرانی که از طریق این پلت‌فرم مقدمات سفر خود را فراهم کرده‌‌‌اند مردان بوده‌‌‌اند. استقبال کاربران از «پرواز داخلی» که از جمله محصولات پرمخاطب این پلت‌فرم است، نسبت به دوران پیش از کرونا ۱/ ۱ برابر شده است. این رقم برای محصول «پرواز خارجی» ۵/ ۱ برابر، برای «بلیت‌قطار» ۲۷/ ۱برابر، بلیت اتوبوس۳۸/ ۱ برابر و برای «رزرو اقامت هتل» بیش از ۳/ ۳برابر و فروش تور حدود ۱/ ۵ برابر بوده است.

در آمارهای علی بابا از هزینه‌‌‌های حدودی سفر در سال ۱۴۰۰ آمده است که قیمت میانگین یک بلیت پرواز داخلی در سال گذشته حدود ۷۸۵‌هزار تومان، بلیت پرواز خارجی حدود ۴‌میلیون تومان، بلیت قطار ۱۶۵‌هزار تومان، اتوبوس ۱۲۰‌هزار تومان، رزرو هر شب هتل در داخل کشور حدود ۸۲۰‌هزار تومان، رزرو هر شب هتل خارجی ۲ و نیم‌میلیون تومان  بوده است و رزرو یک تور به طور میانگین حدود ۵‌میلیون و ۱۲۵‌هزار تومان برای کاربران هزینه داشته است.

علی بابا بخشی از گزارش خود را به ارائه آمارهایی از مجله گردشگری خود اختصاص داده است. این مجله اینترنتی که از سال ۱۳۹۴ کار خود را آغاز کرده است، مرجعی برای آگاه‌‌‌سازی مخاطبان از دانستنی‌‌‌های سفر به حساب می‌‌‌آید. آمارهای علی‌‌‌بابا نشان می‌دهد که ۴۱‌درصد بازدیدکنندگان این مجله خانم‌‌‌ها هستند و تهرانی‌‌‌ها در رتبه اول بازدید از این مجله قرار دارند. به طوری که سهم کاربران تهرانی در بازدید از این مجله ۳۸‌درصد است و کاربران دیگر شهرها مجموعا ۶۲‌درصد بازدیدهای انجام شده را به خود اختصاص داده‌‌‌اند.

این استارت‌آپ حوزه سفر در بخش مسوولیت‌های اجتماعی خود به فراهم کردن امکان انجام سفرهای رایگان برای کودکان بیمار اشاره کرده است. طبق توافق ۴۸ ماهه‌‌‌ای که علی بابا در آذرماه سال گذشته با وزارت بهداشت امضا کرد، مقرر شد تا تمامی بیمارستان‌های تخصصی اطفال در شهر تهران برای تامین رایگان سفرهای درمانی کودکان بیمار کم برخوردار از حمایت این مجموعه برخوردار شوند.

استارت‌آپ علی بابا بخشی از گزارش سالانه خود را به بیان چالش‌های خود در صنایع مختلف در سال گذشته اختصاص داده است. طبق آنچه اعلام شده، محدودیت ۶۰‌درصدی در ظرفیت پرواز در ابتدای سال ۱۴۰۰، افزایش قیمت بلیت پروازهای داخلی از دی ماه، اعمال ۵‌درصد هزینه ارزش افزوده در پروازهای داخلی و کمبود ظرفیت ناوگان هوایی کشور، از جمله مهم‌ترین چالش‌های این مجموعه در صنعت هوایی و انجام پروازهای داخلی بوده است. این مشکلات در مورد پروازهای خارجی معطوف به محدودیت‌های کرونایی تردد و اعمال ارزش افزوده‌ای بود که موجب افزایش قیمت ۲۰ تا ۳۰‌درصدی بعضی از مسیرها شد. مشکلات علی‌‌‌بابا برای فعالیت در صنعت ریلی بیشتر به دلیل عدم‌امکان برنامه‌‌‌ریزی سفر برای مسافران قطار به علت پیش‌فروش بلیت‌ها در بازه‌‌‌های کوتاه‌مدت اتفاق افتاد و از سوی دیگر توسعه‌‌‌نیافتگی درست زیرساخت‌های این صنعت و محدود بودن ظرفیت ناوگان حمل‌ونقل ریلی، این مجموعه را در پاسخگویی به نیاز کاربران، خصوصا در بازه‌‌‌های زمانی که الزام رعایت فاصله‌‌‌گذاری اجتماعی وجود داشت با مشکلات زیادی مواجه کرد.

علی بابا که از سال ۱۳۹۳ کار خود را آغاز کرده، حالا با ایجاد زیرمجموعه‌‌‌هایی در حال توسعه فعالیت‌های خود است. این شرکت اکنون با ۹ شرکت تابعه و ۹۵۲ نیروی انسانی، یکی از بازیگران اصلی حوزه سفر به حساب می‌‌‌آید و به نظر می‌رسد با نزدیک شدن به پایان پاندمی و خروج تدریجی شرکت‌های صنعت گردشگری از بحران، باید منتظر نوآوری بیشتری از این شرکت فناوری محور باشیم.