رشد 35درصدی سود خالص بانک سینا

اطلاعات و صورت‌های مالی میان‌دوره‌ای ۹ ماه منتهی به ۳۰ آذر گذشته  بانک سینا با نماد «وسینا» نشان می‌دهد سود خالص هر سهم این بانک از ۱۹۱ ریال در پایان سال ۹۹ به ۲۰۹ ریال رسیده است. این در حالی است که این رقم در آذر سال ۹۹ معادل ۱۵۴ ریال بود. سرمایه ثبت شده این بانک ۲۵ هزار و ۳۸۳میلیارد و ۸۵۰میلیون ریال است که در ابتدای سال ۹۹ به میزان ۱۰ هزار میلیارد ریال بوده است. این بانک دی ۹۹ در مجمعی تصویب کرد که سرمایه بانک از مبلغ ۱۰ هزار میلیارد ریال به مبلغ بیش از ۲۵ هزار میلیارد ریال از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها افزایش یابد. به این ترتیب پیش‌بینی شد که موقعیت بانک سینا با افزایش سرمایه از رتبه ۱۴ در بین ۱۷ بانک خصوصی به رتبه ۹ و در میان ۲۵ بانک خصوصی و دولتی به جایگاه ۱۵ ارتقا خواهد یافت.

در اطلاعات و صورت‌های مالی میان‌دوره‌ای ۹ ماه منتهی به ۳۰ آذر گذشته، درآمد تسهیلات اعطایی و سپرده‌گذاری و اوراق بدهی بانک سینا در پایان پاییز امسال ۴۲ هزار میلیارد ریال بوده است. این رقم برای پایان آذر سال قبل ۲۸ هزارمیلیارد ریال و در پایان اسفند سال قبل نیز ۳۸ هزار میلیارد ریال اعلام شد که مقایسه این دو رقم در پاییز امسال با پاییز سال قبل ۵۰ درصد رشد را نشان می‌دهد. هزینه سود سپرده‌ها در پایان آذر نیز به ۲۷ هزار و ۵۱۳ میلیارد ریال رسید. آمارهای اعلام شده نشان می‌دهد خالص درآمد تسهیلات و سپرده‌گذاری ۷۵ درصد تغییرات داشته است و از ۸هزارمیلیارد ریال در پایان آذر سال گذشته به ۱۲هزار میلیارد ریال در پایان سال ۹۹ و ۱۴ هزار میلیارد ریال در پایان آذر امسال رسیده است.

درآمد کارمزدی این بانک ۳هزار و۲۸۱ میلیارد ریال و هزینه کارمزد ۶۶۳ میلیارد ریال در پایان پاییز گذشته بوده است که با این احتساب، خالص درآمد کارمزد ۲هزار و ۶۱۷ میلیارد ریال در مدت یاد شده می‌شود.

خالص سود سرمایه‌گذاری‌ها یک هزار و ۶۲۰ میلیارد ریال و خالص سود مبادلات و معاملات ارزی نیز ۶۶میلیارد ریال بوده که به این ترتیب جمع درآمدهای عملیاتی با ۲۹ درصد رشد از ۱۴ هزار میلیارد ریال در پاییز ۹۹ به ۱۸ هزارمیلیارد ریال در پایان آذر امسال رسید.

صورت وضعیت مالی بانک سینا نشان می‌دهد میزان سپرده‌های مشتریان بانک سینا که در پایان سال ۹۹ به ۸۹ هزار میلیارد ریال رسیده بود در پایان آذر امسال به ۱۲۶ هزار میلیارد ریال افزایش یافته است. براین اساس سپرده‌های مشتریان در بانک سینا به میزان ۴۱ درصد رشد داشته است. سود انباشته این بانک نیز در پایان آذر ۷هزار میلیارد ریال اعلام شد.

بانک سینا از ابتدای اجرای طرح ارائه وام قرض‌الحسنه ازدواج  تا پایان آبان سال ۱۴۰۰ بالغ بر ۲۳ هزار فقره به مبلغ ۶هزار و۴۱۳ میلیارد ریال وام قرض‌الحسنه ازدواج به متقاضیان این وام پرداخت کرده است.

بر اساس همین گزارش همچنین از ابتدای سال جاری تا پایان آبان تعداد یک هزار و۷۱۰ فقره به مبلغ یک هزار و ۴۲۸ میلیارد ریال از سوی این بانک به واجدین شرایط وام قرض‌الحسنه ازدواج پرداخت شده است.

این بانک اعلام کرد با توجه به سیاست بانک بر افزایش جذب منابع در سال ۱۴۰۰ مسلما میزان پرداخت تسهیلات نیز نسبت به دوره گذشته افزایش خواهد داشت و مانده تسهیلات را بالا خواهد برد.

سودآوری  از محل عملیات بانکی

پیش‌تر مدیر عامل بانک سینا اعلام کرده بود نسبت آمار مطالبات غیرجاری بانک به کمتر از ۳ درصد رسیده که اتفاقی بی‌نظیر در حوزه فعالیت‌های بانکی است.

ایمانی جذب سپرده‌های ارزان‌قیمت را در راستای کاهش بهای تمام شده پول به عنوان یک استراتژی مهم بانک تعریف و اظهار کرد: کاهش قیمت تمام شده پول در تغییر نگرش و هدف‌گذاری‌های گسترده در خدمات بانکی محقق شد و این موفقیت بیانگر مدیریت صحیح منابع و مصارف و هزینه‌های بانک و حاصل سرمایه‌گذاری بر منابع صحیح و قابل بازگشت است.

مدیرعامل بانک سینا تصریح کرد: با تفویض اختیارات به مدیریت‌های مناطق زمینه‌ای ایجاد شد تا بانک در فضای کار، سهم بالاتری از بازار‌های مالی داشته باشد و خوشبختانه با این اقدام فعالیت در حوزه اعتبارات به بهترین نحو مدیریت شد و بر اساس آمارها بانک سینا توانست در حوزه اعتباری تا پایان آذر اهداف ۱۲ ماه سال جاری را محقق کند.

ایمانی  با اشاره به فعالیت ۹ ماهه بانک در سال‌جاری اظهار کرد: تقریبا در تمام شاخص‌ها چون نقدینگی، قیمت تمام شده پول، قیمت تامین منابع، سهم بازار و سهم منابع و مصارف، عملکرد مطلوبی محقق شده و با وجود مشکلاتی که امروزه بر اثر کرونا گریبانگیر نهادهای بانکی و مالی است، بانک سینا به نحو مطلوبی  اداره شده است.

مدیرعامل بانک سینا در ادامه با تاکید بر آنکه سودآوری این بانک از محل عملیات بانکی و بر پایه بانکداری واقعی بوده است، افزود: این بانک در راستای تحقق اهداف و انجام عملیات بانکی و کسب سود هرگز خارج از چارچوب و مقررات بانکی اقدام نکرده و همواره رعایت دستورالعمل‌های بانکی را مدنظر دارد.

ایمانی خاطرنشان کرد: تمرکز فعالیت‌ها در بانک سینا به منظور سودآوری بر چند محور استوار است که از مهم‌ترین آنها می‌توان به تخصیص درست منابع و درآمدهای ناشی از آن، درآمدهای کارمزدی، فروش املاک مازاد و سمی ‌و کاهش مطالبات و آزادسازی ذخایر بانکی اشاره کرد.

کاهش نسبت مطالبات بانک

وی با اشاره به کاهش نسبت مطالبات بانک به کمتر از۳ درصد به‌رغم پرداخت حجم بالای تسهیلات گفت: این امر نشان می‌دهد فرآیند اعتبارسنجی و پیش‌بینی توان بازپرداخت مشتری، در بانک سینا با اتکا به روش‌های سیستماتیک و هدفمند به‌صورت دقیق و منسجم انجام شده است.

مدیر عامل بانک سینا در خصوص اهداف آینده بانک اعلام کرد: شاید در ۵ سال آینده شعبه‌ای برای خدمات بانکی و روزمرگی‌های آن وجود نداشته باشد. با ورود به عرصه دیجیتال، مشتری می‌تواند در تمام شبانه‌روز از خدمات آن استفاده کند و قطعا این عرصه تحولی عظیم در نظام بانکداری است که بانک سینا هم بر همین مبنا برنامه‌ریزی‌های هدفمند را در دست بررسی و اجرا دارد.

وی در ادامه به عملکرد بانک اشاره و خاطرنشان کرد: با تلاش همکاران، در بحث سودآوری در بانک سینا توانستیم با تکیه بر استراتژی‌های کارآمد و موثر در ۹ ماه اول سال، اهداف پایان سال را محقق کنیم و برنامه‌ریزی‌های ما در سه ماه پایانی سال، مازاد بر اهداف از پیش تعیین شده است.