ضرورت اصلاح الگوهای تولید کشاورزی

 ویژگی‌های بارز شرکت سرمایه‌گذاری کوثر نسبت به رقبا چیست؟

هلدینگ کشاورزی کوثر اولین هلدینگ سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی است که در حال حاضر در بازار سرمایه حضور دارد و به لحاظ ارزش، بزرگ‌ترین شرکت بخش کشاورزی در بازار سرمایه محسوب می‌شود. یکی از اهداف هلدینگ با توجه به اهمیت نقش‌آفرینی در عرصه ملی، اصلاح الگوهای مرسوم در بخش کشاورزی و کمک به توسعه کشاورزی اصولی است. هلدینگ کشاورزی کوثر با هدف اصلاح الگوها و افزایش بهره‌وری تولید سعی دارد تا مشارکت خود را با بخش‌خصوصی افزایش دهد و از طرق مختلف درصدد افزایش آگاهی و دانش افراد علاقه‌مند به بخش کشاورزی است. درواقع در بخش کشاورزی خود را رقیب دیگران نمی‌دانیم و سعی داریم با ارتقای استانداردهای خود به سطح یک هلدینگ جامع، مشاور و شریک شرکت‌های کوچک‌تر در توسعه بخش کشاورزی کشور باشیم.  در حال حاضر بخش قابل توجهی از کشاورزی کشور به صورت سنتی و نیمه صنعتی اداره می‌شود که علاوه بر افزایش قیمت محصولات تولیدی و کاهش سودآوری تولیدکنندگان، استانداردهای تولید نیز ارتقا نمی‌یابد. صنعتی شدن بخش کشاورزی کشور به ارتقای کیفیت و کاهش قیمت کمک می‌کند. درواقع با حرکت به سمت کشاورزی صنعتی علاوه بر تامین امنیت غذایی و خوداتکایی می‌توان به افزایش ارزآوری و صادرات محصولات به عنوان یکی از منابع ارزی توجه داشت و این مهم جز با افزایش سرمایه‌گذاری، توسعه مشارکت و هم‌افزایی به وجود نخواهد آمد.

 در خصوص ورود به بازار سرمایه توضیحاتی ارائه دهید. در حال حاضرچند شرکت بورسی دارید؟

هلدینگ کشاورزی کوثر در اسفند ماه سال گذشته وارد بورس شد و پیش از آن سه شرکت این هلدینگ نیز با نمادهای «زماهان»، «زشریف» و «غدام» بورسی شده‌اند. از مهم‌ترین اهدافی که در بورسی شدن شرکت‌های این هلدینگ پیگیری می‌شود افزایش شفافیت و پاسخگویی است. در کنار افزایش شفافیت که در راستای تحقق بند ۱۹ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی است، بهره‌مندی سهامداران خرد از منافع شرکت‌ها و سهولت تامین مالی پروژه‌ها از اثرات ورود شرکت‌ها به بازار سرمایه است. به همین منظور علاوه بر سه شرکت بورسی هلدینگ برنامه‌ریزی برای ورود سه شرکت دیگر هلدینگ به بورس انجام شده است و شرکت‌های مرغ اجداد زربال، مرغ مادر دیزباد و کشت و صنعت اشراق طبق زمان‌بندی وارد بازار سرمایه خواهند شد.

 اهم اقدامات معاونت اقتصادی در سال‌جاری چه بوده است؟

هلدینگ کشاورزی کوثر یک هلدینگ سرمایه‌گذاری است، بنابراین بهبود بازدهی دارایی‌های در اختیار گروه، بهبود شاخص‌های مالی و بهره‌وری سرمایه دارای اهمیت بالایی در این هلدینگ است. با توجه به شرایط اقتصادی کشور و شرایط تحمیلی تحریم‌ها، توجه به رویکرد اقتصاد مقاومتی و الزامات و ویژگی‌های آن مورد توجه هلدینگ کشاورزی کوثر بوده است. در بند ۶ و ۷ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی به تولید کالاهای اساسی، تامین امنیت غذایی و ایجاد ذخایر راهبردی تاکید شده و در همین راستا و با توجه به مسوولیت و موقعیت هلدینگ کشاورزی کوثر در بخش کشاورزی، کمک به خوداتکایی و تولید محصولات راهبردی نظیر شیر، گوشت سفید، گوشت مرغ و تخم‌مرغ در دستور کار هلدینگ کشاورزی کوثر قرار داشته است. این هلدینگ که در حال حاضر از تامین‌کنندگان اصلی جوجه یک روزه گوشتی کشور است و در سایر زمینه‌های فوق‌الذکر نقش‌آفرین است و سعی داشته با افزایش سرمایه‌گذاری‌ها در زنجیره‌های ارزش در توسعه اصولی بخش کشاورزی کشور نقش‌آفرین باشد. می‌توان گفت تامین مالی مناسب برای سرمایه‌گذاری‌ها در حوزه‌های مذکور از مهم‌ترین وظایف معاونت اقتصادی محسوب می‌شود. آماده‌سازی شرکت‌های زیرمجموعه جهت ورود به بازار سرمایه، نظارت بر عملکرد شرکت‌های گروه، برگزاری به موقع مجامع و کمک به تامین مالی شرکت‌ها از جمله اقدامات این معاونت بوده است.

 معاونت اقتصادی هلدینگ از چه روش‌هایی اقدام به تامین مالی می‌کند؟

با توجه به اهمیت تامین مالی پایدار، ارزان قیمت و به موقع از روش‌های مختلف موجود در جهت تامین مالی پروژه‌ها استفاده می‌شود. هلدینگ کشاورزی کوثر علاوه بر تامین مالی از طریق بازار سرمایه و بانک‌ها از تامین مالی از طریق مشارکت با سرمایه‌گذاران علاقه‌مند در بخش کشاورزی نیز استفاده کرده و از سرمایه‌گذاری مشارکتی استقبال می‌کند. با توجه به دانش فنی موجود در هلدینگ می‌توان پروژه‌های با مقیاس متوسط و بزرگ جهت سرمایه گذاری مشارکتی طراحی و اجرا کرد که علاوه بر کمک به رشد تولید محصولات کشاورزی کشور به خوداتکایی بیشتر در این زمینه کمک می‌کند. در حال حاضر ما در حال تدوین چارچوب سرمایه‌گذاری مشارکتی با سازمان‌ها و نهادهای متعددی نظیر سازمان اوقاف و امور خیریه و هلدینگ کشاورزی بنیاد مستضعفان و بخش خصوصی هستیم و سعی داریم دامنه و تنوع سرمایه‌گذاری‌های مشارکتی خود را افزایش دهیم تا با هم‌افزایی بیشتر بخشی از نیازهای کشور در حوزه کشاورزی را تامین کنیم.

 مهم‌ترین اولویت‌های شما در حال حاضر چیست؟

این هلدینگ کشاورزی سعی دارد با افزایش تنوع حوزه‌های کسب و کار خود به یک هلدینگ جامع کشاورزی تبدیل شود. بنابراین افزایش تنوع سرمایه‌گذاری در زنجیره‌های ارزش از راهبردهای اصلی هلدینگ است. در حال حاضر هلدینگ در رشته فعالیت‌های مرغ گوشتی، مرغ تخم‌گذار، تولید گوشت دام سنگین و دام سبک، تولید شیر، توسعه گلخانه و پرورش آبزیان فعالیت دارد و تکمیل و توسعه حوزه‌های فعالیت از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

 همچنین از جمله اولویت‌های حال حاضر ما می‌توان به برنامه‌ریزی در جهت ارتقای بهره‌وری، عرضه سهام شرکت‌ها به بازار سرمایه طبق برنامه، چابک‌سازی فرآیندها، کاهش دوره وصول مطالبات شرکت‌های گروه، تامین مالی پروژه‌های سرمایه‌گذاری و استفاده بیشتر از ابزارهای نوین در بازارهای مالی اشاره کرد. از اهداف مهمی که توسط هلدینگ و به ویژه معاونت اقتصادی پیگیری می‌شود ارتقای بهره‌وری است که اثر مستقیمی بر ذی‌نفعان بیرونی و مصرف‌کنندگان نهایی محصولات هلدینگ دارد. افزایش کیفیت محصولات، کاهش نسبت بهای تمام‌شده و در نتیجه ارزان‌سازی محصولات مصرفی خانوار مورد توجه هلدینگ است. کنترل هزینه‌های تولید در شرایط فعلی که نرخ تورم بسیار بالا است کار دشواری است، اما تمام تلاش هلدینگ کشاورزی کوثر کنترل هزینه‌ها و حفظ قیمت منطقی محصولات در جهت حفظ سلامت غذایی خانوار ایرانی است.

 چالش‌های عمده شما در تحقق اهداف چیست؟

تامین مالی به موقع و ارزان‌قیمت با توجه به بازدهی موجود در بخش کشاورزی از مهم‌ترین چالش‌های معاونت اقتصادی هلدینگ کشاورزی کوثر است؛ اما در سطح گروه با توجه به شرایط تورمی موجود تامین نهاده‌ها با قیمت مناسب از مهم‌ترین چالش‌های شرکت‌های زیرمجموعه ماست و شرکت‌ها از نظر سرمایه در گردش در مضیقه قرار دارند. همچنین نوسانات شدید قیمت موجب کاهش انگیزه سرمایه‌گذاری توسط فعالان بخش‌خصوصی توانمند می‌شود و فرآیند توسعه با کندی مواجه می‌شود و سرمایه‌گذاری مشارکتی و در نتیجه تامین مالی از طریق مشارکت با مشکلاتی روبه‌رو است.

 سرمایه‌گذاری هلدینگ کوثر در بخش تحقیقات چگونه است؟

وظیفه شرکت‌های بزرگ کمک به تحقیقات علمی در راستای حل مسائل است. یکی از وظایف هلدینگ کشاورزی کوثر با توجه به جایگاه آن در بخش کشاورزی حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان به منظور بومی‌سازی تکنولوژی و دانش فنی در کشور و حل مسائل بخش کشاورزی است. شرکت‌های دانش‌بنیان با اتکا به توان علمی و فنی موجود و بهره‌گیری از حمایت شرکت‌های بزرگ می‌توانند مسائل موجود را حل کرده و علاوه بر جلوگیری از خروج ارز از کشور، به توسعه این بخش کمک کنند. از جمله مسائل محوری که هلدینگ کشاورزی تمایل دارد در همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان نسبت به حل آنها اقدام کند می‌توان به افزایش بهره‌برداری از ظرفیت‌ها، بهبود روش‌های تولید و افزایش راندمان تولید، کنترل و کاهش ضایعات محصولات، تولید محصولات سازگار با محیط و تولید داروهای دامی اشاره کرد.

p29 (1)

p29 (2)