در بخش اقتصادی، صندوق بین‌المللی پول در سال ۲۰۲۰ پیش‌بینی کرد که افزایش سالخوردگی و کاهش جمعیت، بودجه عمومی ژاپن را تحت فشار قرار می‌دهد؛ زیرا هزینه‌های مرتبط با سن مانند مراقبت‌های بهداشتی و حقوق بازنشستگی افزایش می‌یابد. در موضوع بهره‌وری، ژاپن در حال حاضر با کمبود نیروی کار مواجه شده و تا سال ۲۰۴۰ ممکن است کمبود ۱۱میلیون کارگر داشته باشد. این امر باعث شد در سال ۲۰۱۸ دستورالعمل اقدامات برای جامعه سالمند را معرفی کند تا افراد مسن به ادامه کار در نیروی کار تشویق شوند. تقریبا نیمی از شرکت‌های ژاپنی در سال ۲۰۲۲، به کارگران بالای ۷۰ سال وابسته بودند اما براساس گزارش آینده مشاغل انجمن جهانی اقتصاد در سال ۲۰۲۳، در سطح جهان، تنها ۳۵درصد از شرکت‌ها کارگران بالای ۵۵ سال را در اولویت قرار می‌دهند.

ژاپن‌تایمز گزارش کرد به دلیل کمبود نیروی کار، نخست‌وزیر ژاپن، کیشیدا، با ترکیب فناوری و دیجیتال‌سازی، در اوایل سال جاری ۷.۶میلیارد دلار برای آموزش کارگران برای مشاغل با مهارت بیشتر در ۵ سال آینده را متعهد شد. از نظر موضوعات جامعه‌شناختی، نرخ زادوولد ژاپن در سال ۲۰۲۲ به پایین‌ترین میزان خود رسید. به گزارش رویترز، نرخ باروری ۱.۲۵۶۵ بود که بسیار پایین‌تر از نرخ ۲.۰۷ محسوب می‌شود و برای حفظ یک جمعیت باثبات لازم است. بیماری همه‌گیر کرونا نیز چالش‌های جمعیتی ژاپن را تشدید کرد و نه‌تنها منجر به مرگ‌ومیر بیشتر، بلکه ازدواج و تولد کمتر شد.

در موضوعات سلامتی، مراقبت‌های بهداشتی با توجه به جمعیت سالخورده ژاپن، یک نقطه بحران اجتناب‌ناپذیر است. ترویج انتقال از بیمارستان به خانه یکی از راه‌هایی است که دولت برای مقابله با این مشکل ارائه کرده است و مراقبت‌های درخواستی بیمار، خوددرمانی و نظارت از راه دور بیماران را در خانه‌هایشان تشویق می‌کند. همه کشورها برای اطمینان از اینکه سیاست‌های بهداشتی و اجتماعی آنها آماده استفاده حداکثری از این تغییر جمعیتی شوند با چالش‌های بزرگی روبه‌رو هستند. ۸۰درصد از سالمندان در سال ۲۰۵۰، در کشورهای با درآمد پایین و متوسط زندگی خواهند کرد و سرعت پیری جمعیت بسیار سریع‌تر از گذشته است. در سال ۲۰۲۰، تعداد افراد ۶۰ سال و بالاتر از کودکان کمتر از ۵ سال بیشتر بود. نسبت جمعیت بالای ۶۰ سال جهان بین سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۵۰، تقریبا از ۱۲درصد به ۲۲درصد خواهد رسید./صندوق بازنشستگی کشوری