اولویت مصرف بر پس‌انداز

بر اساس گزارشی از وال استریت ژورنال، «اقتصاد تجربه» به معنی فروش تجربیات به‌یادماندنی به مشتری، رونق گرفته است، به طوری که درآمد دلتا ایرلاین در سه ماه دوم امسال رکورد زد و تیکت‌مستر بیش از ۲۹۵میلیون بلیت رویدادی در شش‌ماهه نخست سال فروخت که تقریبا ۱۸درصد نسبت به سال قبل افزایش داشته است. اقتصاددانان و مشاوران مالی در آمریکا معتقدند برای مصرف‌کنندگان آمریکایی، نیازها و اهداف کوتاه‌مدت نسبت به اهداف بلندمدت اهمیت بالاتری پیدا کرده‌ است.

بر اساس این گزارش، با توجه به شرایط دشوار حاکم بر بازار مسکن، مصرف‌کنندگان آمریکایی از خرید چیزی که سال‌ها برای آن پس‌انداز می‌کردند صرف‌نظر می‌کنند. این در حالی است که همه‌گیری کرونا به مردم نشان داد که هرگونه برنامه بلندمدت مرتبط با سلامت، کار یا زندگی روزمره تا چه حد می‌تواند ناپایدار باشد. بنابراین، آنها پول خود را صرف تجربیاتی می‌کنند که باور دارند ممکن است تنها یک ‌بار در طول عمرشان فرصت انجام دادن آنها‌ را داشته باشند، چراکه نگران هستند بعدا فرصت انجام چنین فعالیت‌هایی را نداشته باشند. به گفته مایکل لیرش که یک مشاور مالی است، تصمیم برای هزینه کردن توسط مصرف‌کنندگان، یک تصمیم هیجانی نیست، بلکه مصرف‌کنندگان باور دارند که اگر اکنون برای فعالیت‌های موردعلاقه خود هزینه نکنند بعدها تاسف خواهند خورد.

لیرش معتقد است هنوز مشخص نیست که افزایش هزینه‌ها از سوی مصرف‌کنندگان آمریکایی امری زودگذر است یا تبدیل به یک هنجار شده است. مصرف‌کنندگان همچنان نسبت به شرایط تورمی ناامید هستند، چراکه قیمت بسیاری از کالاها در آمریکا به طور قابل‌توجهی بالاتر از چند سال پیش است.به گفته الای بانک (Ally Bank)، که یکی از بزرگ‌ترین بانک‌های آنلاین در ایالات متحده است، تعداد اهداف کوتاه‌مدت کاربران برای پس‌انداز تقریبا ۵/ ۱ برابر تعداد اهداف بلندمدت آنهاست.

براساس این گزارش، نگرانی‌ها در مورد تغییرات اقلیمی، برخی از افراد را وادار کرده است تا قبل از اینکه آن منطقه از بین برند به آنجا سفر کنند. براساس نظرسنجی ماهانه شرکت مشاوره دیلویت از ۱۹هزار کاربر جهانی، تغییرات آب‌وهوایی در میان مواردی بوده است که پاسخ‌دهندگان گزارش دادند در سال گذشته نگرانی زیادی بابت آن داشته‌اند. جاش ریچنر یکی از آمریکایی‌هایی‌ است که علاقه زیادی به سفر دارند. او واریز به حساب بازنشستگی خود را تا حد زیادی کاهش داده است تا بتواند هزینه سفری را که شامل یک سفر دریایی ۷هزار دلاری در آلاسکا می‌شود، بپردازد. او آرزو دارد خانواده‌اش بتوانند توده‌های یخ را ببینند. حدود شش ماه پیش، ریچنر و همسرش تصمیم گرفتند خانه خود را بفروشند تا بتوانند سفر خود با دو فرزند خردسالشان را آغاز کنند.

اما مصرف‌کنندگان آمریکایی ممکن است نتوانند برای همیشه به ولخرجی‌های خود ادامه دهند. اعتصابات کارگری و بازپرداخت وام‌های دانشجویی هر دو می‌توانند مردم را به کاهش هزینه‌های خود سوق دهند. همچنین افزایش قیمت بنزین نیز می‌تواند مانعی برای سفر باشد. با‌این‌حال، برای کسانی که هزینه‌های آمریکایی‌ها را بررسی می‌کنند، پایداری تا این مرحله شگفت‌انگیز بوده است. بررسی انتظارات مصرف‌کننده از سوی فدرال رزرو نیویورک نشان می‌دهد در ماه اوت خانوارهای آمریکایی ۵/ ۵درصد بیشتر از سال گذشته هزینه کرده‌اند. سهم خانوارهایی که اعلام کرده‌اند حداقل یک خرید بزرگ در چهار ماه گذشته انجام داده‌اند از ۵۷درصد به ۶۴درصد افزایش یافته است، که این عدد بالاترین میزان از اوت ۲۰۱۵ محسوب می‌شود. یک مشاور پژوهش اقتصادی در گفت‌وگو با وال استریت ژورنال گفته است، معمولا زمانی که تورم بالاتر است و نرخ‌های بهره بالایی نیز وجود دارد، انتظار نمی‌رود هزینه‌ها این‌قدر خوب باشند.

تبخیر پس‌اندازهای آمریکایی‌ها