ادامه روند کاهش تورم در OECD

تورم انرژی در این کشورها پس از اوج مشاهده‌شده در ژوئن ۲۰۲۲، به کاهش خود، با سرعت کمتری نسبت به ماه قبل، ادامه داده است؛ به‌طوری‌که در ژانویه۲۰۲۳ به ۴/ ۱۶درصد رسیده است که پایین‌ترین سطح از مارس۲۰۲۱ محسوب می‌شود. همچنین بیانگر کاهش نسبت به ۲/ ۱۸درصد در دسامبر۲۰۲۲ است. براساس این گزارش، کاهش تورم انرژی تا حدی ناشی از تغییر سیاست در هلند به صورت اعمال سقف قیمت انرژی و ایتالیا به‌صورت کاهش قیمت محصولات انرژی تنظیم‌شده، بوده است. در بلژیک، دانمارک، ایتالیا و ترکیه، کاهش قیمت انرژی در ژانویه۲۰۲۳ عمدتا به‌دلیل افزایش شدید شاخص قیمت مصرف‌کننده انرژی در ژانویه۲۰۲۲ بوده است (اثر پایه).

تورم مواد غذایی نیز از ۶/ ۱۵درصد در دسامبر۲۰۲۲ به ۲/ ۱۵درصد کاهش یافته؛ درحالی‌که تورم بدون مواد غذایی و انرژی ثابت باقی مانده است. در ژانویه۲۰۲۳، تورم در گروه G۷ به‌طور کلی ثابت بوده، تورم در آلمان، ژاپن و تا حدی در فرانسه افزایش یافته؛ درحالی‌که در ایالات متحده به طور کلی ثابت بوده است. تورم ایتالیا اما کاهش قابل توجهی را ثبت کرده است؛ درحالی‌که کانادا و انگلستان، کاهش معنی‌دار اما نه چندان قابل توجهی را ثبت کرده‌اند. تورم غذا و انرژی همچنان عامل اصلی تورم کل در فرانسه، ایتالیا و ژاپن بوده؛ درحالی‌که تورم بدون احتساب غذا و انرژی، عامل اصلی در کانادا و ایالات متحده بوده است. در آلمان و انگلستان، هر دو مولفه تقریبا به‌طور مساوی در تورم کل سهم داشته‌اند.

در منطقه یورو، تورم سالانه اندازه‌گیری‌شده با شاخص هماهنگ قیمت‌ مصرف‌کننده (HICP) از ۲/ ۹درصد در دسامبر۲۰۲۲ به ۷/ ۸درصد در ژانویه۲۰۲۳ کاهش یافته است. تورم انرژی نیز به کاهش خود ادامه داده است؛ درحالی‌که تورم مواد غذایی و همچنین تورم بدون مواد غذایی و انرژی هر دو اندکی افزایش داشته‌اند. برآورد یورواستت برای فوریه۲۰۲۳ حاکی از کاهش بیشتر تورم سالانه در منطقه یورو همراه با کاهش قابل توجه تورم انرژی و افزایش اندک تورم بدون مواد غذایی و انرژی است. براساس این گزارش، تورم سالانه در G۲۰ به‌طور کلی ثابت بوده و در ژانویه۲۰۲۳ به ۴/ ۸درصد رسیده است. تورم در اندونزی و آفریقای جنوبی با کاهش همراه بوده، اما در آرژانتین، چین و هند افزایش یافته است. وضعیت تورم به‌طور کلی در برزیل و عربستان سعودی باثبات بوده است.