محمدصادق جنان صفت

انتخابات اتاق بازرگانی و صنایع و معادن استان تهران با رشد قابل توجه رای دهندگان نسبت به دوره قبل برگزار و اسامی برندگان اعلام شد. دقت در ترکیب منتخبان هیات نمایندگان اتاق بازرگانی و صنایع و معادن استان تهران نشان می‌دهد رای دهندگان از استراتژی بیشترین نفع شخصی استفاده کرده و اکثریت چهره‌های بانفوذ سیاسی و اقتصادی کاندید شده را به اتاق فرستادند.با توجه به مجموعه شرایط سیاسی داخلی و خارجی و روزگار نه چندان خوش کسب‌وکار به نظر می‌رسد اگر منتخبان نکات و توصیه‌های ذیل را در دستور کار قرار دهند می‌توان امیدوار بود فعالیت اتاق‌های بازرگانی ایران و تهران در دوره آینده فایده‌های بیشتری داشته باشد.

۱ - شرایط دوران مبارزه انتخاباتی تمام شده است. هر گفتار و رفتاری از سوی منتخبان برای زنده نگهداشتن و تداوم شرایط و موقعیت مبارزات انتخاباتی دردسرساز است و فایده ملموس و عینی برای بخش خصوصی و منتخبان نخواهد داشت.رای دهندگان حتما خرسند نخواهند شد منتخبان آنها باز هم بر طبل مبارزه بکوبند. نوبت کار و فعالیت رسیده است.توصیه می‌شود همین امروز منتخبان اتاق بازرگانی سراسر کشور به ویژه استان تهران بیانیه مشترکی صادر و از همه رای دهندگان تشکر و به آنها اطمینان دهند که دوران رقابت‌های انتخاباتی پشت سرگذاشته شده و آنها قصد دارند منسجم‌ و یکپارچه و متحد فعالیت کنند.

۲ - بخش‌خصوصی ایران توجه دارد «تعامل» با «نهاد دولت» یک ضرورت انکار ناشدنی است. تعامل با دولت به معنای اطاعت محض از همه فرمان‌ها و دستورات و خواسته‌های دولت نیست. تعامل با دولت از طرف دیگر به معنای مخالفت تمام عیار با همه خواسته‌ها و سلیقه‌های دولت نیز نیست. تعامل با نهاد دولت باید از سر تدبیر، در چارچوب وظایف و اختیارات نهاد اتاق بازرگانی و صنایع و معادن و مبتنی بر فعالیت‌های کارشناسانه باشد. منتخبان در حال حاضر نمایندگان همه بخش‌خصوصی ایران به حساب می‌آیند و قطعا باید از «منافع بخش‌خصوصی» در برابر «منافع دولت» در مقاطع اختلاف برانگیزد دفاع کنند.

۳ - اتاق بازرگانی استان تهران و اتاق ایران باید بدون اینکه آرزوها و آرمان‌های بلند دست‌نیافتنی را در دستور کار قرار دهد، بر سر چند محور عمده قابل دسترس و نیاز عمومی برای دوره آتی به توافق برسند و ضمن انجام وظایف عادی اتاق، اهداف را تعریف و راهکارها را ارائه دهند و در آن مسیر حرکت کنند. توصیه می‌شود «اجرای سیاست‌های کلی اصل۴۴ قانون اساسی» که اکنون یک موضوع ملی است به عنوان محور انتخاب شده و بر سر آن توافق صورت پذیرد. تلاش برای تغییر اساسنامه و قانون اتاق با محوریت «کاهش منتصبان دولت» نیز می‌تواند یک محور فعالیت‌‌های متحد منتخبان باشد.

۴ - اتاق بازرگانی و صنایع و معادن باید «صدای» خود را به گوش افکار عمومی ایران برساند و قدرت سیاسی و اقتصادی خود را تبدیل به «قدرت اجتماعی» کند. روزی که افکار عمومی ایران بتواند صدای خود را از میان انبوه صداهایی که در میانه راه قرار گرفته و خواسته‌ها و حرف‌های آنها را تحریف می‌کنند عبور داده و به گوش افکار عمومی به ویژه نخبگان و روشنفکران و گروه‌های مرجع برسانند ، روز پیروزی بخش‌خصوصی است.