حمایت چین و روسیه از عضویت فلسطین در سازمان ملل

 

 رتنو مارسودی، وزیر امور خارجه اندونزی به خبرنگاران گفت دو کشور در مورد اهمیت آتش‌بس و راه‌حل «۲دولتی» دیدگاه مشابهی دارند.

مرسودی می‌گوید: «مطمئن هستم که چین از نفوذ خود برای جلوگیری از تشدید تنش استفاده خواهد کرد و چین و اندونزی هم از عضویت فلسطین در سازمان ملل حمایت کامل خواهند کرد.»

براساس گزارش‌ها، انتظار می‌رود امروز شورای امنیت سازمان ملل در مورد پذیرش عضویت فلسطین در سازمان ملل رای‌گیری کند. درخواست عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل باید توسط شورای امنیت تایید شود، اما آمریکا به عنوان حامی رژیم صهیونیستی ممکن است آن را وتو کند. این درخواست در صورت تایید شورای امنیت باید مورد تایید دو سوم از ۱۹۳ عضو مجمع عمومی سازمان ملل هم قرار بگیرد. کارشناسان می‌گویند بدون رأی وحدت رویه شورای امنیت، هر رایی از مجمع عمومی سازمان ملل متحد تا حد زیادی نمادین است.

در همین حال پیش از جلسه شورای امنیت سازمان ملل متحد برای بررسی درخواست تشکیلات خودگردان فلسطین برای عضویت کامل در این نهاد بین‌المللی، ایالات متحده در حال لابی کردن میان کشورها برای رد چنین عضویتی است، به این امید که از «وتو» آشکار واشنگتن جلوگیری کند.

وانگ یی همچنین ایالات متحده را به دلیل مخالفت با قطعنامه‌های آتش‌بس غزه در سازمان ملل متهم کرد.

وزیر خارجه چین به خبرنگاران گفت: درگیری در غزه به مدت نیم سال به طول انجامیده و باعث یک تراژدی انسانی نادر در قرن بیست و یکم شده است. شورای امنیت سازمان ملل متحد به درخواست جامعه بین‌المللی پاسخ داده و به بررسی پیش‌نویس قطعنامه آتش‌بس در غزه ادامه داده، اما بارها این قطعنامه توسط ایالات متحده وتو شد.

وانگ یی افزود: بار آخر آمریکا جرأت مخالفت با اخلاق بین‌المللی را نداشت و ترجیح داد از رای دادن خودداری کند. با این حال، ایالات متحده ادعا کرد که این قطعنامه الزام‌آور نیست. از نظر ایالات متحده، به نظر می‌رسد قوانین بین‌المللی ابزاری است که می‌تواند هر زمان مفید باشد و در صورت عدم تمایل به استفاده از آن، کنار گذاشته شود.

همچنین پیش از این واسیلی نبنزیا، نماینده دائم روسیه در سازمان ملل گفت، بدون یک آتش‌بس جامع و پایدار، تلاش‌های بشردوستانه برای غزه محکوم به شکست است.

نبنزیا در جلسه شورای امنیت گفت: ما بارها هشدار داده‌ایم که در غیاب یک نظام آتش‌بس کامل و پایدار که باید به درستی از طریق ناظران نظامی نظارت شود، تلاش‌های بشردوستانه محکوم به شکست هستند. همکاران، کارکنان بشردوستانه در برابر ارتش بی‌دفاع هستند. هیچ میزان از رفع درگیری داوطلبانه کمکی نخواهد کرد، وقتی یکی از طرفین مصمم به ادامه جنگ باشد و به‌ویژه هنگامی که نشانه‌هایی از سوی یکی از اعضای شورای امنیت وجود دارد که می‌گوید قطعنامه‌های شورا الزام‌آور نیست.

به گفته او، خصومت‌ها بر خلاف قطعنامه ۲۷۲۸ شورای امنیت سازمان ملل و بر خلاف هنجارهای قوانین بین‌المللی ادامه دارد.

او گفت: در این شرایط، ارسال کمک‌های بشردوستانه به مردم غزه عملا غیرممکن است. آژانس‌های سازمان ملل متحد به اتفاق آرا می‌گویند که دسترسی بشردوستانه به غزه عملا وجود ندارد. به گفته نهاد سازمان ملل، نیروهای اسرائیلی نیمی از کمک‌های بشردوستانه را مسدود می‌کنند. بر اساس اطلاعات نیروهای امدادی، کمک‌ها و تدارکات بشردوستانه در مرزها در انتظار مانده‌اند و منابع مالی کافی برای سازماندهی ارسال‌ها وجود دارد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.