باکو به پاریس هشدار داد / تسلیح ارمنستان به نفع صلح نیست

آیهان حاجی‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری آذربایجان در بیانیه‌ای با انتقاد از اقدام پاریس در خصوص فرا خواندن سفیر خود از باکو برای رایزنی، تاکید کرد: اقدامات فرانسه در تسلیح ارمنستان و گسترش نظامی‌گری در منطقه به نفع صلح نیست.

به گزارش چهارشنبه شب ایرنا به نقل از آناتولی، در این بیانیه آمده است: از سه سال و نیم گذشته تا به حال، فرانسه تلاش‌های خود را برای عادی‌سازی روابط جمهوری آذربایجان و ارمنستان بر اساس حاکمیت و تمامیت ارضی با تردید جدی مواجه کرده و به تشدید اوضاع کمک کرده است.

این بیانیه می‌افزاید: باکو تمام اقدامات لازم را برای حفظ منافع ملی خود انجام خواهد داد.

به گزارش ایرنا، فرانسه روز سه‌شنبه جمهوری آذربایجان را به آسیب زدن به روابط دوجانبه متهم کرد و سفیر خود در باکو را برای مشاوره فراخواند.

وزارت خارجه این کشور اعلام کرد که امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه با «آن بولون» سفیر پاریس در باکو دیدار و گفت‌ وگو کرده است.

مکرون در این دیدار جمهوری آذربایجان را به ادامه اقدامات یکجانبه ماه‌های اخیر که به روابط میان ۲ کشور آسیب زده است، متهم کرد

رئیس جمهور فرانسه نسبت به اقدامات جمهوری آذربایجان ابراز تاسف کرده و گفت که امیدوار است باکو در مورد نیاتش به روشنی عمل کند.

فرانسه به طور سنتی از متحدان ارمنستان به شمار می‌آید و میزبان جمعیت زیادی از ارمنی‌هاست اما مناسبات پاریس با باکو به دلیل مناقشه قره‌باغ متشنج شده است.

نیروهای جمهوری آذربایجان در جنگ سال ۲۰۲۰ کنترل قره‌باغ را از دست نیروهای ارمنی خارج کرده و در سپتامبر ۲۰۲۳ کنترل خود را نهایی کردند.

مکرون و سایر مقام‌های فرانسوی می‌گویند که الهام علی‌اف رئیس جمهور آذربایجان متوقف نخواهد شد و برنامه‌هایی برای خاک ارمنستان دارد. این در حالی است که گفت‌ وگو میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان برای عادی‌سازی روابط ادامه دارد.

وزارت خارجه فرانسه سه‌شنبه در بیانیه خود اعلام کرد: فرانسه بر حمایت خود از عادی‌سازی روابط میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان تاکید می‌کند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.