این مشاغل مردم را فراری داد/ خبر مهم برای متخصصان و کارگران

شرکت‌های بزرگ سوخت‌های فسیلی دنیا تنها در یک سال، ۱۵۰‌‌‌‌‌هزار کارگر خود را اخراج کرده‌‌‌‌‌اند. این شرکت‌ها همچنین در طول دو سال‌‌‌‌‌گذشته بودجه‌‌‌‌‌‌انقباضی را برگزیده و نیروی کار جدید به‌‌‌‌‌مراتب کمتری را به استخدام خود درآورده‌اند. لازم به ذکر است در همین مدت، طیف وسیعی از پروژه‌های مرتبط با انرژی‌های پاک، به‌‌‌‌‌سرعت گسترش یافته و زمین‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شناسان، مهندسان و کارگران فعال در شرکت‌های بزرگ نفتی را به استخدام خود درآورده‌‌‌‌‌اند.

کالوم‌‌‌‌‌شاند از فعالیت در بستر دریا واقع در آب‌های وحشی دریای‌‌‌‌‌شمال‌ لذت می‌برد، پس از نزدیک به ۲۰سال‌ فعالیت روی پروژه‌های نفت و گاز، او اکنون در یک تیم طراحی توربین‌‌‌‌‌های بادی غول‌‌‌‌‌پیکر در ۸۰‌کیلومتری سواحل شمال‌‌‌‌‌شرقی اسکاتلند، مشغول به فعالیت است. هر توربین با وزنی بالغ بر ۳‌هزار ‌تن و ارتفاعی در حدود ۲۵۰متر، باید با احتمال برخورد با یک موج عجیب ۲۲‌متری مقابله کند.پیش از اینکه تصمیم نهایی برای ادامه پروژه گرفته شود، باید چالش‌های گوناگون از جمله یافتن مناطق مناسب در بستر دریا برای کابل‌‌‌‌‌کشی و لنگر‌‌‌‌‌انداختن توربین‌‌‌‌‌های شناور، مطالعه و برطرف شوند. دریای‌‌‌‌‌شمال که اغلب توفانی است، دارای مناسب‌‌‌‌‌ترین سرعت‌‌‌‌‌های باد در جهان برای توسعه مزارع بادی است. آبردین، در شمال‌‌‌‌‌شرقی اسکاتلند و خانه صنعت نفت دریای‌‌‌‌‌شمال، به‌سرعت در حال تبدیل‌شدن به یک مرکز جهانی برای توسعه مهارت‌ها و ایجاد فرصت برای کارگران نفت‌‌‌‌‌ و‌‌‌‌‌گاز است که به ‌‌‌‌‌دنبال یافتن مشاغل جدید مرتبط با پدیده انتقال انرژی هستند.

خبر مرتبط
تصویب افزایش ضریب سختی کار نیروهای عملیاتی اورژانس تهران

رییس سازمان اورژانس کشور، از تصویب افزایش ضریب سختی کار نیروهای عملیاتی اورژانس تهران از ۱۵۰۰ به ۳۰۰۰ امتیاز خبر داد و گفت: افزایش ضریب سختی کار در استان‌ها نیز در دستور کار قرار دارد.

این مساله همچنین درمیان کارگران نفت‌‌‌‌‌و‌‌‌‌‌گاز در سایر نقاط جهان نیز قابل‌مشاهده است. بر اساس گزارش آژانس بین‌المللی انرژی (IEA)، در حال‌حاضر حدود ۳۶‌میلیون نفر در سراسر جهان در بخش انرژی کم‌کربن کار می‌کنند. آژانس بین‌المللی انرژی پیش‌بینی می‌کند که تا سال‌۲۰۳۰، تعداد ۸‌میلیون فرصت شغلی در زمینه انرژی پاک در سراسر جهان به‌وجود آید و مشاغل فعلی مرتبط با سوخت‌های‌‌‌‌‌فسیلی با کاهش ۲.۵میلیونی به کمتر از ۳۰‌میلیون نفر ‌‌‌‌‌برسد.

مشروح این گزارش را در دنیای اقتصاد با تیتر «کوچ نیروی انسانی از نفت‌‌‌‌‌ و گاز» بخوانید.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.