دپیلمات سابق آمریکا جاسوس از آب درآمد

 به گفته دو منبع آگاه که خواستند نامشان فاش نشود، «مانوئل روچا» ۷۳ ساله، روز جمعه در میامی به دلیل شکایت کیفری دستگیر شد و پیش‌بینی می‌شود جزئیات بیشتر این پرونده با حضور امروز دوشنبه او در دادگاه علنی شود.

یکی از منابع به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت که پرونده‌ای که وزارت دادگستری آمریکا تشکیل داده، مانوئل روچا را متهم می‌کند که برای ارتقای منافع دولت کوبا تلاش کرده بود. قانون فدرال از افرادی که میانجی سیاسی یک دولت یا نهاد خارجی در داخل ایالات متحده می‌شوند، می‌خواهد تا اطلاعاتشان را در وزارت دادگستری آمریکا ثبت کنند. وزارت دادگستری آمریکا در سال‌های اخیر برخورد با لابی‌های غیرقانونی خارجی را تشدید کرده است.

آمریکا مدعی شد: حمله ارتش ایالات متحده به یک سایت پهپادی در عراق

وزارت دادگستری آمریکا از اظهارنظر خودداری کرده است. مشخص نیست که آیا مانوئل روچا وکیل دارد یا خیر و یک شرکت حقوقی که قبلا او در آن کار می‌کرد گفت که وکالت او را بر عهده ندارد.

دوران دیپلماتیک ۲۵ ساله روچا در هر دو دولت دموکرات و جمهوری‌خواه آمریکا سپری شد، که بیشتر آن در آمریکای لاتین در طول جنگ سرد بود، دوره‌ای که آمریکا ترکیبی از سیاست‌های سیاسی و نظامی نسبتا ناشیانه داشت. پست‌های دیپلماتیک او شامل حضور در بخش منافع ایالات متحده در کوبا در زمانی بود که ایالات متحده روابط دیپلماتیک کامل با دولت کمونیستی فیدل کاسترو نداشت.

روچا در کلمبیا به دنیا آمده، در یک خانواده طبقه متوسط در شهر نیویورک بزرگ شده و پیش از پیوستن به خدمات خارجی در سال ۱۹۸۱، موفق به اخذ مدارک متوالی علوم انسانی از دانشگاه ییل، هاروارد و جورج تاون شد. او دیپلمات ارشد ایالات متحده در آرژانتین بین سال‌های ۱۹۹۷ و ۲۰۰۰ بود. روچا همچنین در ایتالیا، هندوراس، مکزیک و جمهوری دومینیکن و به عنوان کارشناس آمریکای لاتین برای شورای امنیت ملی کار کرد.

او همچنین به عنوان سفیر آمریکا در بولیوی، مستقیما در رقابت‌های ریاست جمهوری سال ۲۰۰۲ این کشور مداخله کرد و هفته‌ها قبل از رای‌گیری هشدار داد که در صورت انتخاب اوو مورالس، ایالات متحده کمک به این کشور فقیر آمریکای جنوبی را قطع خواهد کرد. این اظهارات خشم مردم بولیوی را برانگیخت و به مورالس در آخرین لحظه کمک کرد. هنگامی که مورالس سرانجام سه سال بعد انتخاب شد، جانشین روچا را به دلیل تحریک «جنگ داخلی» اخراج کرد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.