پس‌لرزه مصوبه جنجالی اسرائیل؛ وضعیت خطرناک در انتظار خاور میانه

بار دیگر، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، محدودیت‌ها را زیر پا گذاشت و از جنبش اعتراضی سراسری که مخالف اعمال محدودیت‌های جدید بر قوه قضاییه اسرائیل جهت کنترل کابینه ائتلافی راست افراطی است، عبور کرد.اما پس از سال‌ها مدیریت هرج و مرج توسط رهبر اسرائیل، این بار معادله متفاوت است. به معنای دیگر، این بار جامعه اسرائیل به واسطه پیروزی نتانیاهو درگیر گسست و شکافی جدی است تا جایی که بسیاری از اسرائیلی‌ها از خود می‌پرسند که آیا آسیبی تحمیل شده به جامعه اسرائیل جبران می شود؟ آیا نتانیاهو می‌تواند عواقب رویارویی‌ای را که به راه انداخته بود مدیریت کند.

1d05281c-f7fd-43cc-942e-70c2cfc12139

در آخرین لحظات قبل از رای‌گیری، نتانیاهو منفعلانه میان اعضای کابینه اش نشست، دو جناح با یکدیگر نزاع می‌کردند - ظاهرابر در باب این که آیا امتیازی ارائه کنند یا خیر - و بالای سر رهبر حزب خود فریاد می‌زدند، گویی «بی بی» حضور ندارد.اطراف اتاق رای‌گیری هم قانون‌گذاران خشمگین اپوزیسیون هم به نتانیاهو و متحدانش توهین کردند و به آنها هشدار دادند که اسرائیل را در آستانه سقوط قرار دارد.یکی فریاد زد:شما کابینه تخریب هستید! دیگری داد زد: دشمنان اسرائیل!

تصویب این مصوبه لحظه  نادری از قطعیت را رقم زد، آن هم پس از یک دوره هفت ماهه، یازه زمانی که مشخص نبود، نتانیاهو واقعا جرات دارد پیشنهاد نامطلوب خود را ارائه دهد یا خیر.نیمی از جامعه به این گزاره فکر می کردند که اسرائیل - تحت کنترل ائتلاف محافظه‌کاران مذهبی و ملی‌گرایان افراطی - اکنون به آرامی به سوی ساختاری مستبد حرکت می کند.یووال نوح هراری، نویسنده اسرائیلی و مورخ بشریت در این باره به نیویورک تایمز گفت: این احتمال بالا است که شاهد ظهور دیکتاتوری برتری طلبانه نژادی در سرزمین های اشغالی باشیم؛ متغیری که نه تنها برای شهروندان اسرائیل بلکه برای فلسطینی ها، برای سنت های یهودی و به طور بالقوه برای کل خاورمیانه هولناک خواهد بود.

اقتصاد نیوز در بخش دیگری از این گزارش به مبهم شدن چشم انداز روابط اسرائیل و ایالات متحده پرداخته است. متن کامل این گزارش با عنوان اسرائیل در یک قدمی ظهور رادیکالسم را در اقتصادنیوز بخوانید.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.