روسیا الیوم نوشت، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در دیدار با جبران باسیل، همتای لبنانی خود در مسکو گفت: ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه این روزها بارها بر این امر تاکید کرده و ما تلاش کردیم در ایجاد راه‌حلی برای مشکل آوارگان سوری در سریع‌ترین زمان ممکن سهمی داشته باشیم.

وی افزود، در این خصوص طرحی را ارائه کردیم و با دولت سوریه و کشورهای میزبان آوارگان درباره آن رایزنی می‌کنیم.

وزیر خارجه روسیه در ابتدای گفت‌وگوی خود بر اهمیت حل مسائل لبنان از طریق گفت‌وگو بدون مداخله دیگر کشورها تاکید کرد.

لاوروف گفت: در این دیدار بر ضرورت تحکیم همکاری میان روسیه و لبنان در عرصه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی و نظامی تاکید کردیم. دو کشور درباره برخی مسائل منطقه اتفاق نظر دارند.

وی تصریح کرد: نباید اجازه دهیم لبنان به محل بازی طرف‌های مختلف تبدیل شود و باید از تاثیرات بحران سوریه دور نگهداشته شود.

وزیر خارجه روسیه در خصوص آوارگان سوری گفت: طی ماه میلادی گذشته هفت هزار آواره سوری موجود در لبنان به کشورشان بازگشته‌اند و ما آماده هستیم تا کار را در این راستا ادامه دهیم.

وزیر خارجه لبنان هم در این دیدار تاکید کرد، موضع بیروت بازگشت سریع و امن آوارگان سوری بدون ربط دادن این کار به راه‌حل سیاسی است.

باسیل گفت، برای کشورش موفقیت طرح روسیه برای بازگشت آوارگان سوری به کشورشان حائز اهمیت است و به منظور موفقیت این طرح به دنبال رایزنی با نهادهای کشورشان است.

وی تاکید کرد، مسکو ثابت کرده که در منطقه عمل می‌کند و تنها به حرف زدن اکتفا نمی‌کند و این طرح یک پوشش سیاسی و معنوی برای تشویق به بازگشت ایجاد کرده است.

باسیل گفت: در این دیدار ایده‌های مرتبط با فرایند بازگشت آوارگان را مطرح کردیم که از جمله آنها این بود که میان آوارگان اقتصادی و امنیتی تفاوت قائل شدیم.

وی از روسیه به خاطر طرحش در حل مساله آوارگان قدردانی کرده و گفت، این موضع‌گیری مسکو تاکیدی بر خط مشی اصولی برای حل مساله منطقه است.

باسیل در ادامه افزود، لبنان باید آغازگر بازسازی سوریه و عامل کمکی برای این روند باشد.

وی همچنین خواستار احیای تنوع ایدئولوژی فکری، فرهنگی و دینی در مشرق زمین شد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.