ایران یکی از پرونده هایی است که می توان در آن تفاوت میان &#۳۹;رکس تیلرسون&#۳۹; و &#۳۹;مایک پومپئو&#۳۹; را بیشتر حس کرد. دونالد ترامپ به صراحت عنوان کرد که &#۳۹;در برخی از موارد با تیلرسون به نتیجه نمی رسیدیم و ما تفکر مشابهی در مورد توافق هسته ای ایران نداریم&#۳۹;. 

اونیره نوشت: وزیر امور خارجه پیشین آمریکا می خواست که آمریکا همچنان به حمایت از توافق انجام شده با ایران در سال ۲۰۱۵ ، پایبند بماند. در حالی که ترامپ توافق مذکور را برای ایالات متحده شرم آور دانسته و معتقد به لغو آن است. از این منظر، پومپئو می تواند یاور ایده آل ترامپ باشد. 

روزنامه ایتالیایی ادامه داد:مدیر پیشین سازمان سیا مردی سر سخت است که ایران را به عنوان بزرگترین کشور حامی تروریسم توصیف کرده و بدون هیچ مشکلی در درخواست بازنگری توافق هسته ای به رئیس جمهوری آمریکا کمک خواهد کرد . 

اونیره افزود: ظاهرا تهران نیز از آن آگاه است چرا که عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه و مذاکره کننده ایران در مذاکرات هسته ای نیز اظهار داشت که &#۳۹; ایالات متحده مصمم است که توافق هسته ای را ترک و یکی از اهداف تغییرات در وزارت امور خارجه این کشور خروج واشنگتن از برجام است. 

مهلت بعدی و مهم در خصوص پرونده ایران، در ماه می (اردیبهشت)است. ترامپ تائید توقف تحریم ها علیه تهران در ۱۲ ژانویه را به عنوان آخرین شانس به منظور فرصتی برای بهبود شرایط عنوان کرده بود. ترامپ همچنین در این رابطه به شرکای اروپایی خود گفت: یا به ما کمک می کنید تا جنبه های مورد نظر ما لحاظ شود و یا ایالات متحده از توافق هسته ای خارج خواهد شد. 

روزنامه اونیره افزود: تیلرسون در میان کسانی است که به ترامپ توصیه کرده تا تعلیق تحریم ها را تمدید کند، اما در مهلت بعدی که در ماه می است ، پومپئو می تواند کاملا در جهت دیگری حرکت کند. واشنگتن از ایران می خواهد تا بازرسی های سریع و فوری در همه سایت ها توسط بازرسان بین المللی انجام شود. ترامپ می گوید که تهران نباید به دستیابی به سلاح های هسته ای نزدیک شود و در صورتی که ایران با معیارهای جدید منطبق نباشد، منتظر اعمال تحریم های بدون انقضاء باشد. 

ترامپ از آغاز ریاست جمهوری خود به توافق مذکور حمله کرده و با توجه به اینکه این توافق به عنوان یکی از پیروزی های مهم اوباما محسوب می شود، خواهان مذاکرات دوباره شد. 

ادعاهای ترامپ در خصوص برجام با واکنش دیگر اعضای مذاکره کننده اروپا، چین و روسیه روبه روشده است.تهران نیز مذاکره دوباره در این خصوص را رد کررده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.