خبرگزاری فرانسه گزارش داد، ماتئوس موراویکی (Mateusz Morawiecki)، نخست وزیر لهستان امروز جمعه بدون تغییر موضع قبلی خود اعلام کرد تنش با رژیم صهیونیستی و آمریکا بر سر قانون مربوط به هولوکاست موقتی است.

در روز‌های اخیر هر دو مجلس سفلی و سنای لهستان به قانونی درباره هولوکاست رأی دادند که هدف از آن دفاع از وجهه لهستان است. تصویب این قانون خشم اسراییل را بر انگیخته است.

واشنگتن نیز در این خصوص ابراز نگرانی کرده است. محافظه کاران در لهستان که در رأس قدرت قرار دارند، معتقدند که هدف از تصویب این قانون ممانعت از کاربرد اصطلاح "اردوگاه‌های مرگ لهستان" برای اردوگاه‌های تأسیس شده توسط نازی‌ها در زمان اشغال لهستان است.

مقامات اسراییلی ادعا می‌کنند بخشی از این قانون که شرکت برخی از لهستانی‌ها را در کشتار یهودیان نفی می‌کند، غیر قابل قبول است. با این وجود، در واکنش به انتقادها، مقامات لهستان عقب نشینی نکردند.

در سوی دیگر، دولت یک کارگروه ویژه برای گفتگو با مسئولین اسراییل تشکیل داده است. رادیو دولتی لهستان نیز اقدام به راه اندازی صفحه ویژه‌ای در سایت خود برای یادآوری داستان اردوگاه‌های مرگ کرده است.

نخست وزیر لهستان به خبرنگاران گفت: مسئولیت همه جنایات انجام شده در فاصله سال‌های ۱۹۳۹ و ۱۹۴۵ (دوره اشغال لهستان توسط نازی ها) بر عهده آلمانی هاست و بعد از سال ۱۹۴۵ تا پایان سیطره کمونیسم نیز، مسئولیت هر کشتاری متوجه کمونیست‌ها و شوروی سابق است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.