به گزارش ایسنا، علی‌اصغر مونسان، رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری که امروز - شنبه ۱۳ آبان - در آئین افتتاح نمایشگاه «سیلا و پارس، یک خاطره مشترک» سخن می‌گفت؛ برپایی این نمایشگاه را نشان از تداوم دیپلماسی صلح‌طلبانه و تعاملات فرهنگی بین‌المللی ایران دانست.

او گفت: دیپلماسی فرهنگی امروز به‌عنوان ابزار مهمی برای روابط بین‌الملل در نظر گرفته می‌شود. شناسایی و ترویج ارزش‌های مشترک به ملت‌ها کمک می‌کند تا روابط نزدیک‌تری را ایجاد کنند که امری ضروری برای صلح جهانی محسوب می‌شود.

وی با بیان این‌که "ثبات و امنیت ایران و سیاست‌های صلح‌جویانه آن از طریق برگزاری این‌گونه نمایشگاه‌ها فرصتی ارزشمند برای تقویت روابط فرهنگی با کشورهای مختلف جهان است"، به ارتباطات فرهنگی بین ایران و کره جنوبی اشاره کرد.

او اضافه کرد: بر اساس آثار کشف‌شده در پایتخت پادشاهی سیلا، بیش از ۱۵ قرن قبل، این ارتباطات آغاز شد و در سال‌های بعد به گسترش قابل توجهی رسید و بر اهمیت آن افزوده شد، به‌گونه‌ای که اکنون طیف وسیعی از منافع مشترک مانند تجارت، زیرساخت و فرهنگ را شامل می‌شود.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، با اشاره به بازدید هیأت بلندمرتبه رئیس‌جمهور سابق کره جنوبی از ایران در سال گذشته، آن بازدید را ایفا کننده نقش مهمی در تقویت روابط بین دو کشور دانست و گفت: امیدواریم توسعه موزون روابط سیاسی، اقتصادی و فرهنگی بر اساس اصل برد - برد بیش از پیش گسترش یابد.

مونسان بیان کرد: با وجود همه‌ی تحولات عمیق در صحنه ژئوپلتیک جهان در ۱۵ قرن گذشته، ایران و کره جنوبی همیشه روابط دوستانه خود را حفظ کرده‌اند و معتقدم نباید اجازه دهیم کشورهای ثالث و نیروهای نوظهور بر این روابط ارزشمند کهن تأثیر منفی بگذارند.

او همچنین با اشاره به نمایش آثار منحصر بفردی ازفلز در کاخ نیاوران در هفته گذشته که حامل پیام صلح و دوستی بودند، بیان کرد: امروز نیز شاهد این پیام صلح و دوستی از طرف مردم کره از طریق گنجینه‌ای گران‌بها هستیم.

وی تاکید کرد: این دو کشور با نگاه واقع‌گرایانه و خوش‌بینانه به آینده روابط توأم با انتفاع هر دو ملت و ارتقای ارزش‌های مشترک‌شان از جمله صلح و دوستی را به‌طور مستمر فراهم می‌کنند.

از این به بعد کره را فقط با سامسونگ نمی‌شناسیم

محمدرضا کارگر، مدیر اداره کل موزه‌ها،  نیز در آئین افتتاح نمایشگاه «سیلا و پارس، یک خاطره مشترک» به نمایش تاریخ و تمدن ایران به بیش از ۵۰ کشور دنیا از سال ۲۰۰۱ اشاره کرد و گفت: ایران نقش رمهمی در دیپلماسی فرهنگی دارد و تلاش می‌کند تا این نقش روز به روز عمیق‌تر شود.

او با اشاره به برگزاری نمایشگاه امپراطوری هخامنشی از سوی ایران در گذشته، به گزارش یک روزنامه‌ی عراقی اشاره کرد که نوشته بود؛ «ایران، عراق نیست که راهش را با جنگ باز کند، بلکه مسیر ایران از فرهنگ می‌گذرد، از این طریق راه را برای ارتباط خود باز می‌کند.»

وی با تاکید بر این‌که «وقتی از گفت‌وگوی تمدن‌ها صحبت می‌کنیم، از رابطه دیرین ملت‌ها پرده برمی‌داریم»، افزود:‌ این رابطه دیرینه را امروز می‌توانیم در تمدن «سیلا» ببینیم. با نگاه کردن به این اشیا حس خویشاوندی به خوبی مطرح می‌شود.

او تاکید کرد: امروز کشور کره تلاش می‌کند از همه‌ پتاسیل خود برای معرفی فرهنگ، هنر و تمدن مردم کره استفاده کند. ما نیز شرایطی را به وجود می‌آوریم که مردم بتوانند با جریانات فرهنگی کره بهتر آشنا شوند.

کارگر با بیان این‌که از فردا مردم ما کره را فقط یا محصولات سامسونگ، یا ماشین‌های مختلف نمی‌شناسند، افزود: از این به بعد مردم ما می‌دانند کره کشوری صاحب تمدنی بزرگ است که ریشه‌های عمیق فرهنگی با ما دارد. پس ما تغییری عمیق را ایجاد می‌کنیم که دوستی عمیقی را به دنبال دارد.

او بروز این اتفاق را ایجاد یک تغییر عمیق بین مردم دانست و افزود: امیدواریم این راه تداوم پیدا کند و مطمئن باشیم دیپلماسی فرهنگی ایران بر هر راهی فائق بیاید، چون مهمترین پنجره به روی جهان، پنجره‌ فرهنگ و تمدن است.

 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.