حجت الاسلام و المسلمین رسول منتجب‌نیا در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اینکه اظهارات ترامپ یک نوع راستی‌آزمایی روشن و آشکار بین ایران و آمریکا بود، اظهار کرد: با اظهارات رئیس جمهور آمریکا دروغگویی، پیمان‌شکنی، بدعهدی و بداخلاقی‌ دولت این کشور به جهانیان ثابت شدT اکنون دنیا می‌داند آمریکا قابل اعتماد نیست.

وی در ادامه افزود: با اظهارات ترامپ خسارات متعددی به آمریکا وارد شد، اول اینکه پیمان‌شکنی این دولت به جهانیان اثبات شد، دیگر آن که این اظهارات موجب بی اعتبار شدن، منزوی شدن و اجماع جهانی علیه این کشور شد. دولت آمریکا به دنبال این بود که علیه ایران اجماع جهانی ایجاد کند، اما با اظهارات اخیر ترامپ، علیه آمریکا این اجماع ایجاد شد. همچنین در داخل خود آمریکا بین دولت، ملت و نخبگان این کشور اختلاف به وجود آمد، حتی بین خود معاونان رئیس جمهور نیز اختلاف به وجود آمد.

این فعال سیاسی اصلاح طلب با اشاره به اینکه با اظهارات ترامپ هم‌پیمانی و همراهی آمریکا با اسرائیل به اثبات رسید، تصریح کرد: آمریکا منافع خود را با حکومت غاصب و غیر قانونی اسرائیل گره زده است و ابراز خوشحالی نخست وزیر این رژیم پس از سخنان ترامپ هم به همین علت بود.

منتجب‌نیا در ادامه خاطر نشان کرد: این اظهارات تنها یک خسارت احتمالی برای ایران دارد و آن اینکه جای سرمایه‌گذاری خارجی کاهش پیدا کرده و سرمایه‌گذاران به دلیل مخالفت‌های آمریکا برای سرمایه‌گذاری در ایران مردد شوند، اما نتایج مثبتی هم ایران به دست آورده است. اولا اینکه اظهارات ترامپ موجب افزایش اعتبار جهانی و حیثیت ایران شد و برای همه پایبندی ایران به تعهدات بین المللی و اخلاق انسانی و اسلامی محرز شد. همچنین دولت‌ها، ملت‌ها، سازمان ملل، شورای امنیت، اتحادیه اروپا و ۱+۵ به نفع ایران موضع گرفته و در واقع نوعی اجماعی جهانی به نفع ایران ایجاد شد.

قائم مقام دبیرکل حزب اعتماد ملی همچنین متحد شدن مردم و ایجاد انسجام میان نهادهای مختلف نظام را یکی دیگر از دستاوردهای اظهارات برجام دانست و افزود: مردم ایران در برابر کسی که آنها را تهدید کند، واکنش نشان داده و منسجم می‌شود. حتی کسانی که در سوء نیت آمریکا شک داشتند اکنون به این نتیجه رسیدند که آمریکا دشمن ملت ماست. این یک سرمایه بزرگی است که ترامپ با دست خود مردم، نخبگان و نهادهای نظام را متحد کرد. حتی کسانی که در منافع برجام تردید داشتند، اکنون به این نتیجه رسیده‌اند که برجام منافع کشور را تامین می‌کند، زیرا مشاهده کردند که پس از اظهارات ترامپ، نخست وزیر رژیم صهیونیستی به ابراز خوشحالی پرداخت. این که اسرائیل به آمریکا تبریک می گوید نشانه این است که برجام به ضرر این رژیم است.

وی در پایان با بیان اینکه اکنون عزم مردم و دولت جزم شده است که دنبال تولید داخلی و خودکفایی باشند و به قدرت‌های جهانی تکیه نکنند، اظهار کرد: دولت و مردم به دنبال تحقق شعار رهبری یعنی اقتصاد مقاومتی هستند. از سویی کشور هم به دنبال تقویت بنیه دفاعی خود است تا خود را در برابر مخاطرات احتمالی آماده کند. در واقع خسارات اظهارات ترامپ برای ایران جزئی و فواید آن زیاد است، اما برای خود آمریکا این اظهارات خسارات متعددی دارد. این از الطاف الهی است که ترامپ با دست خود این همه موهبت برای کشور ما ایجاد کرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.