به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان؛ خبرگزاری رویترز در گزارشی نوشت: درخواست دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، از کنگره این کشور برای سخت‌گیری بیشتر در توافق هسته‌ای ایران با مخالفت در میان نمایندگان جمهوری‌خواه و دموکرات مواجه شد و احتمال تصویب هرگونه مصوباتی در این زمینه را کاهش داد.

در این گزارش آمده است: پس از این که ترامپ اعلام کرد تصمیم گرفته پایبندی ایران را به این توافق تایید نکند و در عین حال از این توافق خارج نشود دو سناتور جمهوری‌خواه به نام باب کورکر و تام کاتن کلیاتی از قوانینی را با هدف «پرداختن به ایرادهای توافق هسته‌ای» تقدیم کردند.

این اقدام در صورت تصویب موجب اعمال محدودیت‌های سختگیرانه‌تر بر ایران می‌شود و در صورتی که گفته شود ایران قادر به تولید سلاح هسته‌ای در مدت یک سال است، تحریم‌های آمریکا را به صورت فوری اعمال خواهد کرد.

کورکر، رئیس کمیته روابط خارجی سنا، در گفتگو با خبرنگاران گفت: «ما راهی برای غلبه بر «نقایص» این توافق پیدا کرده‌ایم تا این توافق به شکلی بشود که باید از اول می‌شد.»

حزب جمهوری‌خواه کنگره را در کنترل خود دارد، اما به خاطر اختلاف چهار کرسی با دموکرات‌ها در سنا باید حمایت آن‌ها را برای تصویب قوانین پیشنهادی کسب کنند با فرض این که همه اعضای حزب جمهوری‌خواه از یک قانون پیشنهادی حمایت کنند، اما این مسئله اکنون محقق نشده است.

مارکو روبیو، سناتور جمهوری‌خواه، گفت درباره برنامه کورکر-کاتن «تردید جدی» دارد. او گفت: تا زمان تدوین اقدام نهایی حق داوری را برای خود محفوظ نگاه می‌دارد، اما ترجیح می‌داد ترامپ از توافق هسته‌ای خارج شود.

او در بیانیه‌ای گفت: «در نهایت، خروج از توافق هسته‌ای و اعمال دوباره تحریم‌های تعلیق شده و نیز اعمال تحریم‌های بیشتر در چارچوب منفعت ملی ماست و بهتر از یک توافق تاییدنشده است که تحریم‌ها را معلق نگاه می‌دارد یا یک قانون که ایراد‌های عمده این توافق را به حال خود رها می‌کند.»

رویترز در ادامه نوشت: اکثر نمایندگان دموکرات با اقدام پیشنهادی کورکر-کاتن قویا مخالف بودند.

سناتور بن کاردین، نماینده ارشد دموکرات در کمیته روابط خارجی، گفت فقط از اقدامی حمایت می‌کند که متحدان اروپایی آمریکا که این توافق را امضا کرده اند از آن حمایت کنند.

او گفت: «هر کاری می‌کنیم باید با برجام همخوانی داشته باشد و نمی‌شود این توافق را نقض کنیم و باید حمایت متحدان اروپایی را با خود داشته باشیم.»

این سناتور گفت: خواستار گزارشی در حضور همه نمایندگان سنا درباره برنامه کورکر-کاتن از طرف مقامات دولت و سپس جلسات این کمیته است.

 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.