الرمادی در آستانه آزادی
گروه جهان: برای اولین بار طی یک‌سال گذشته، نیروهای عراقی وارد نبرد گسترده با داعش در مرکز الرمادی شدند. توفان ارتش عراق علیه داعش که دو هفته پیش کلید خورده بود، روز سه‌شنبه (اول دی ماه) به اوج خود رسید. مقام‌های عراقی می‌گویند پس از ماه‌ها کسب آمادگی و مانور سرانجام نیروهای عراقی وارد شهر الرمادی شدند؛ شهری که طی یک سال گذشته به پایگاه داعش تبدیل شده بود. به گزارش نیویورک‌تایمز، ژنرال «صباح النعمانی»، سخنگوی واحد ضد تروریسم عراق که مسوولیت این حمله را دارد، می‌گوید: «ما از جهات مختلف وارد مرکز الرمادی شدیم و شروع به پاکسازی مناطق مسکونی کردیم.» این ژنرال عراقی پیش‌بینی کرد که «شهر ظرف 72 ساعت آینده پاکسازی شود».

نیویورک‌تایمز می‌افزاید: وقتی دو هفته پیش عملیات آزادسازی الرمادی شروع و روز سه‌شنبه (1 دی ماه) به اوج خود رسید 600 تا 1000 شبه‌نظامی داعش در الرمادی حضور داشتند؛ اما چند صد نفر از آنها در درگیری با نیروهای ارتش و پشتیبانی هوایی نیروهای ائتلاف کشته شدند. گزارش اسکای نیوز عربی حاکی است که هم اکنون کمتر از 400 داعشی در شهر حضور دارند. مقام‌های عراقی و غربی می‌گویند یکی از ویژگی‌های این عملیات در قیاس با عملیات‌های قبلی این است که نیروهای شبه‌نظامی متشکل از بسیج مردمی و دیگر نیروهای غیررسمی مشارکت ندارند و تنها ارتش و ارگان‌های نظامی-امنیتی دولتی با پشتیبانی هوایی ائتلاف بین‌المللی علیه داعش و نیروی هوایی عراق به انجام عملیات می‌پردازند. در حالی که روایت نیویورک‌تایمز متفاوت است.


اگرچه آن تعداد داعشی باقی مانده در شهر به راحتی تسلیم نخواهند شد اما به گزارش نیویورک‌تایمز نیروهای عراقی، متشکل از سربازان ارتش و پلیس و مبارزان قبایل اهل سنت، با آتش سنگین و خودروهای انتحاری داعش مواجه هستند. ژنرال احمد البلاوی، رهبر یگان مبارزان قبیله‌ای اهل سنت، می‌گوید: نیروهای خلافت سه پل روی رودخانه فرات را تخریب کردند تا مانع پیشروی نیروهای امنیتی عراق شوند. ژنرال نعمانی می‌گوید به‌رغم تخریب‌های داعش اما نیروهای دولتی توانستند از رود فرات در شمال شهر عبور کنند و وارد مناطق تحت کنترل داعش در ساحل جنوبی رود شوند. وی گفت: مهم‌ترین مشکل در شهر الرمادی اکنون وجود تک تیراندازهای داعش و بمب‌های کار گذاشته شده در مناطق مختلف شهر است. اگر نیروهای عراقی بتوانند کنترل کامل الرمادی- پایتخت استان الانبار در قلب مناطق سنی‌نشین عراق- را در دست گیرند؛ مهم‌ترین دستاورد برای ارتش عراق و بزرگ‌ترین شکست برای داعش خواهد بود. شهر الرمادی، در می‌سال جاری میلادی به دست داعش افتاد. این مساله ضربه سنگینی به ارتش و نیروهای مسلح عراق وارد آورد. گفته می‌شود یکی از دلایل مشارکت قبایل اهل سنت به جای شبه‌نظامیان شیعی «حشد شعبی» در آزادسازی الرمادی این است که استان الانبار قلب اهل سنت عراق محسوب می‌شود.


با این حال، در اوایل آوریل، نیروهای عراقی و شبه‌نظامیان شیعی نیروهای خلافت را از تکریت عقب راندند و در ماه اکتبر کنترل شهر بیجی و پالایشگاه آن را در دست گرفتند. ماه گذشته هم نیروهای کرد و ایزدی توانستند شهر سنجار را تصرف و نیروهای داعش را از آنجا بیرون کنند. نیویورک‌تایمز می‌نویسد: نیروهای خلافت خودخوانده 14 درصد از مناطق تسخیر شده خود در عراق را طی سال جاری از دست داده است. اخراج داعش از الرمادی و تصرف این شهر به دست نیروهای عراق می‌تواند همچون خون تازه‌ای در کالبد دولت العبادی تلقی شود. اما مهم‌تر از آن می‌تواند بار دیگر اعتبار از دست رفته ارتش عراق به دلیل تحقیر ناشی از گریختن از پیش روی نیروهای پابرهنه خلافت خود خوانده را بازگرداند. کلنل استیون. اچ. وارن، سخنگوی ارتش آمریکا در عراق می‌گوید: «فکر می‌کنم سقوط الرمادی غیرقابل اجتناب باشد. در آنجا نبرد سختی علیه داعش جریان دارد.» الجزیره می‌نویسد: «الرمادی شهری مهم در نبرد علیه داعش است؛ چرا که تسخیر این شهر به دست نیروهای خلافت شکستی مهم برای ارتش و دولت عراق محسوب می‌شد.» این گزارش می‌افزاید: «الرمادی نه تنها بزرگ‌ترین شهر در بزرگ‌ترین استان عراق- الانبار- است و قلب جهان تسنن در عراق محسوب می‌شود بلکه شهر ارتباطی مهمی برای داعش است چرا که اتصال‌دهنده این شهر به اردن و سوریه به حساب می‌آید.» الجزیره می‌افزاید: داعش به راحتی از الانبار عقب نخواهد نشست و حاضر نیست کنترل این گذرگاه مهم را از دست بدهد. اگرچه اسکای نیوز عربی فقط نیروهای رسمی ارتش عراق (بدون شبه‌نظامیان شیعی) و حمایت هوایی نیروهای ائتلاف را مسوول آزاد کردن الرمادی و الانبار می‌داند اما الجزیره خبر از حضور شبه‌نظامیان شیعی در آزادسازی الرمادی داده و حتی سخن از شهادت 14 نفر از شیعیان به میان آورده است و نیویورک‌تایمز نیز از حضور قبایل اهل سنت سخن به میان آورده است.


آسوشیتدپرس می‌نویسد: مشاوران و نیروهای آمریکایی در خارج از شهر و در پایگاهی هوایی مشغول نظارت بر اوضاع بوده و در یک سایت آموزشی نیز به آموزش نیروهای عراقی مشغولند. آسوشیتدپرس و الجزیره می‌نویسند: شاید نیروهای داعش در الرمادی بیش از ۳۰۰ نفر نباشند؛ اما به دلیل حضور تک تیراندازها و سیل خودروهای بمب‌گذاری شده که به سوی نیروهای عراقی می‌رود، روند پیشروی کند است. به گزارش نیویورک‌تایمز، در حملات داعش به منطقه البوذیاب، شمال غرب الرمادی، ۱۴ سرباز عراقی، ۱۷ مبارز قبیله‌ای اهل سنت و تعدادی از شیعیان کشته شدند. MSNBC نیز از کشته شدن ۱۲ داعشی خبر می‌دهد؛ اما اثبات این آمار و ارقام در این مرحله دشوار است.


نیویورک‌تایمز می‌افزاید: هواپیماهای عراقی با ریختن جزواتی از ساکنان الرمادی خواستند تا شهر را تخلیه کنند با این حال کلنل وارن می‌گوید همچنان ده‌ها و بلکه صدها هزار نفر در شهر هستند. غسان العثاوی، سخنگوی شورای عشایر الانبار، اظهار کرد که داعش مانع خروج ساکنان شهر شده و منازل الرمادی را بمب‌گذاری کرده و از غیرنظامیان به‌عنوان سپر انسانی استفاده می‌کند. در بیانیه این شورا آمده است که ساکنان دچار وحشت شده و نمی‌توانند شهر را ترک کنند، چون اعضای داعش یک خانواده را به‌طور کامل که قصد داشتند از شهر فرار کنند پیش چشم بقیه ساکنان اعدام کردند.کلنل وارن می‌گوید: نیروهای ائتلاف به جزواتی از نیروهای خلافت دست یافته‌اند که در این جزوات به آنها دستور داده شده که نیروهای عراقی را زنده زنده دستگیر و در خانه‌ها حبس کرده و آنها را به شدیدترین وجهی بکشند. همچنین در این جزوات آمده که نیروهای داعش می‌توانند با عریان کردن نیروهای عراقی، لباس‌های آنها را بر تن کرده و خود را سرباز عراقی جا بزنند و در عوض، لباس خود را بر تن سربازان عراقی کرده و آنها را محبوس کنند. با این حال، نیویورک‌تایمز می‌افزاید اعتبار این جزوات را نمی‌تواند تایید کند. گروه تحقیقاتی SITE - که تحولات مربوط به داعش را رصد می‌کند- می‌گوید: این گروه برای کم اهمیت جلوه دادن نبرد الرمادی تصاویری از این شهر منتشر کرده که در آن همه چیز آرام است. نیویورک‌تایمز در پایان می‌نویسد: حتی اگر این شهر کاملا به دست ارتش عراق تسخیر شود اما به دست شیعیان اداره نخواهد شد. این گزارش با لحنی فرقه گرایانه می‌افزاید: «پنتاگون در حال آموزش مبارزان قبایلی اهل سنت است تا خودشان نیرویی برای حفاظت و اداره الرمادی تشکیل دهند.»