پاپ سوسیالیست نیست

فرید زکریا

تحلیلگر واشنگتن پست

من مسیحی نیستم. در هند بزرگ شده‌ام اما در مورد مسیحیت بسیار تحقیق کرده‌ام. من از ۵ تا ۱۸ سالگی در مدارس کاتولیک و آنجلیکایی حضور داشته‌ام، جایی که در آن ما سرودهای مذهبی داشتیم، دعا می‌کردیم و کتاب مقدس را می‌خواندیم.


من سخنان و کردار پاپ را به‌عنوان یک فرد غیرمسیحی که از بیرون نظاره‌گر است، می‌ستایم. او همواره حامل یک پیام روشن و ساده است: با مردم فقیر مهربان باشید.

زمانی که در دهه 80 به ایالات متحده آمدم از اینکه ارزش‌های مسیحی در فرهنگ و سیاست آمریکا این همه مورد بحث و جدل قرار می‌گیرد، شگفت‌زده شدم: بحث‌هایی در خصوص دگرباش‌ها، پیشگیری از بارداری و سقط جنین.


به‌عنوان کسی که ۱۳ سال در مورد کتاب مقدس مسیحیان مطالعه کرده است، اصلا به یاد ندارم این همه در مورد مسائل بالا صحبت شده باشد. این مشکلات به این دلیل در حوزه‌های بالا به وجود آمده است، زیرا این کتاب به مقدار خیلی کمی در مورد این موضوعات ورود داشته است. آنچنان‌که گری ویلسون، در کتاب تازه خود به نام «آینده کلیسای کاتولیک» اشاره دارد: بسیاری از مباحث غالبی که توسط مقامات کاتولیک آمریکایی ابراز می‌شود، هیچ ارتباطی با انجیل ندارد.


مواضع کلیسا روی این موارد از روی «قوانین طبیعی» است و اصلا ربطی به کتاب انجیل ندارد. زمانی که در سال 1976، آنجلیکایی‌ها تصمیم گرفتند به زنان نیز اجازه کشیش شدن بدهند، پاپ پل ششم با توسل به رویکردهای کلامی از طرفداران خود خواست از این رویه پیروی نکنند. او گفت: زنان نمی‌توانند کشیش شوند زیرا عیسی مسیح هرگز یک زن را به‌عنوان یک روحانی منصوب نکرد. ویلس در پاسخ به گفته پاپ می‌گوید: این کاملا حقیقت دارد اما عیسی مسیح هیچ مردی را هم به‌عنوان روحانی منصوب نکرد. در انجیل چهارگانه مسیحی‌ها، به نام هیچ مردی به‌عنوان روحانی اشاره نشده است.


اگر شما پیام اصلی مسیحیت را درک کرده باشید، لازم نیست در انجیل دست به تحقیق بزنید. او بارها گفته است با فقرا مهربان باشید که خداوند مقرر کرده است.

عیسی مسیح نصایح ویژه‌ای برای برخورد با فقرا دارد. او در جای جای کتاب مقدس اشاره دارد اموال خود را بفروشید و به فقرا بدهید. او می‌گوید: وقتی که ضیافت دارید ثروتمندان و قدرتمندان را دعوت نکنید زیرا در صورتی که اقدام به این کار کنید آنها نیز شما را دعوت می‌کنند و در مقام جبران بر می‌آیند. اما اگر فقرا را دعوت کنید این خداست که پاداش اعمال شما را خواهد داد.


کسانی که به پاپ فرانسیس حمله می‌کنند و او را یک مارکسیست معرفی می‌کنند جزو رادیکال‌ها به حساب می‌آیند. من فکر نمی‌کنم که پاپ به دنبال جایگزین کردن یک سیستم سیاسی و اقتصادی دیگر بوده باشد. او فقط قصد داشته و دارد به ما گوشزد کند، بیشتر به اخلاقیات پایبند و با محرومان و فقرا رفتار بهتر و مهربان‌تری داشته باشیم، به ویژه اگر پولدار هم باشیم. پس اگر تو با این پیام مشکل داری، مشکل تو با پاپ فرانسیس نیست، بلکه با عیسی مسیح مشکل داری.