اردوغان کوتاه آمد
گروه جهان: رئیس‌جمهوری ترکیه یک گام به عقب برداشته است. او حالا می‌‌گوید اسد می‌تواند در دوران انتقالی حکومت سوریه نقش داشته باشد.


او که پیش از این اصرار می‌کرد اسد باید از قدرت کنار برود تا دولت دیگری سر کار بیاید؛ حالا از مواضع سخت خود عقب نشسته است و می‌گوید: اسد در دوران انتقالی می‌تواند نقش داشته باشد و برای آینده سوریه نقش ایفا کند. البته اردوغان مدعی است که آینده سوریه نباید با اسد تعریف شود. او در این‌باره مدعی شد: هیچ‌کس نمی‌تواند آینده سوریه را با اسد تعریف کند. وی در این راستا گفت: مسبب جنگ داخلی سوریه که بیش از 4 سال طول کشیده، حکومت دمشق است و از این رو نمی‌توان برای دولت فعلی دمشق در دوران پسا‌انتقالی نقشی متصور شد. او که در روز 24 سپتامبر برای مراسم روز عید قربان سخنرانی می‌کرد، گفت: ما برای این موضوع در حال رایزنی با آمریکا و روسیه هستیم.


قرار است این سه کشور در مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک در این‌باره گفت‌وگو کنند. اردوغان می‌گوید: تصمیمات لازم در حاشیه مراسم سالانه سازمان ملل اتخاذ خواهد شد، کما اینکه ایران و عربستان سعودی هم می‌توانند به جمع این کشورها اضافه شوند. هر چند رجب طیب اردوغان احتمال می‌دهد جمع کشورهای تصمیم‌گیرنده افزون بر موارد ذکر شده باشد و کشورهای قطر و اردن نیز به این جمع اضافه شوند. با این حال اردوغان هنوز دست از طرح پیشین خود، یعنی «پناهگاه یا ایجاد منطقه امن» برنداشته و در مراسم نماز عید قربان تاکید کرده که به دنبال برقراری منطقه‌ای امن، عاری از گروه‌های تروریستی در شمال سوریه است. برخی می‌گویند نظر اردوغان احتمالا پس از دیدار وی با پوتین تغییر کرده است. وی در هفته گذشته برای افتتاح بزرگ‌ترین مسجد مسلمانان در روسیه به مسکو سفر کرد و در خصوص آینده سوریه نیز با رئیس‌جمهوری سوریه دیدار و گفت‌وگو داشته است. این تغییر رویه ترکیه در حالی رخ داده است که خبرگزاری فرانسه هم گزارش می‌دهد باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا، دعوت ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه را برای برگزاری یک دیدار دو نفره در حاشیه مراسم سازمان ملل در روز دوشنبه پذیرفته است.


به گزارش خبرگزاری فرانسه این دیدار در حالی صورت می‌گیرد که پوتین به آمریکا گفته است تنها راه نجات سوریه از گذرگاه اسد خواهد بود. البته اشتون کارتر، وزیر دفاع ایالات متحده با تایید دیدار روسای جمهوری دو کشور در روز دوشنبه گفته است: روسیه و آمریکا به دنبال یک راه حل جایگزین می‌گردند و آمریکا قصد ندارد با روسیه بر سر اسد معامله کند. این در حالی است که پوتین در گفت‌وگو با شبکه آمریکایی «سی‌بی‌اس» تاکید کرده است که حضور هلی‌کوپترها، جنگنده‌های روسی و وسایل جنگی روسیه برای حفظ دولت اسد بوده است. رئیس‌جمهوری روسیه در این گفت‌وگوی تلویزیونی گفته است: عمیقا اعتقاد دارم هر عملی که به معنای نابودی مشروعیت حکومت سوریه باشد، نتیجه عکس خواهد داد. در این صورت ما شاهد یک لیبی دیگر در منطقه خواهیم بود، همان‌گونه که هم‌اینک در لیبی شاهد آن هستید تمامی نهادها از هم پاشیده‌اند. پیش‌تر نیز سوریه تایید کرده بود که روسیه برای نبرد با داعش، به سوری‌ها کمک می‌کند. «رعدی حداد»، سفیر سوریه در روسیه در گفت‌وگو با شبکه خبری روسیِ اینترفاکس تایید کرده است که کرملین در مبارزه با داعش به سوریه یاری می‌رساند. در این شرایط اما وزیر دفاع آمریکا می‌گوید: اگر روسیه وارد مبارزه با نیروهای داعش شده است برای آمریکا مشکلی به‌وجود نخواهد آمد؛اما اگر این کشور در کنار حمله به مواضع داعش، به دنبال یک راه‌حل سیاسی هم باشد حملات روسیه «بی‌هدف» خواهد بود. او تاکید دارد: در آینده نزدیک گفت‌وگوهای بیشتری بین مقامات دو کشور صورت خواهد گرفت تا سوریه از بن‌بست خارج شود. کارتر می‌گوید: شاید دو کشور بتوانند در خصوص مواضع مشترک‌شان همکای بیشتری داشته باشند.


درحالی‌که رایزنی‌ها در خصوص آینده سوریه در هفته جاری پیگیری خواهد شد، به نظر می‌رسد نظر برخی کشورهای مخالف اسد در حال تغییر است. ابتدا رجب طیب اردوغان و سپس آنگلا مرکل اذعان کرده‌اند اسد بخشی از گفت‌وگوهای سوریه خواهد بود.در این خصوص آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان گفته است: «ما مجبوریم که با بازیگران زیادی گفت‌وگو کنیم، اسد نیز به اندازه دیگران مهم است». برخی می‌گویند بحران مهاجرت در داخل قاره سبز موجب شده است تا کشورهای اروپایی واقع‌نگرانه به اوضاع سوریه نگاه کنند. اما برخی کارشناسان اعتقاد دارند هنوز موانع زیادی برای حل بحران سوریه وجود دارد. هنوز بین کشورهای غربی در یک طرف و در طرف دیگر ایران و روسیه در خصوص سوریه اختلاف نظر فراوانی وجود دارد. کشورهای غربی می‌گویند: پس از حل بحران سوریه، اسد باید از حکوکت کناره‌گیری کند؛ اما روسیه و ایران خواستار باقی ماندن وی در قدرت هستند. تهران و مسکو اعتقاد دارند کنار رفتن اسد باید با خواست مردم سوریه باشد، نه اینکه از بیرون این موضوع به دمشق تحمیل شود.