انتقام از آل‌نهیان
گروه جهان: پس از آنکه 45 سرباز اماراتی و 5 سرباز بحرینی در یمن به دست حوثی‌ها کشته شدند، امارات متحده عربی حملات بی‌امان خود به یمن را شدت بخشید. گفته می‌شود تلفات 50 نفری نیروهای ائتلاف عربی بزرگ‌ترین تلفات آنها از آغاز حمله به یمن در فروردین ماه 1394 بوده است.


به گزارش گاردین، مقام‌های اماراتی اعلام کردند کشته شدن نیروهایشان باعث نمی‌شود که آنها از تعهد خود به ائتلاف و بازگرداندن منصور هادی، رئیس‌جمهوری مستعفی به قدرت سر باز زنند. اگرچه شیخ‌نشین امارات کشته شدن نیروهایش به دست حوثی‌ها را «اقدامی بزدلانه از سوی گروهی خاص» توصیف کرد اما به گزارش خبرگزاری فرانسه حوثی‌ها این اقدام را «به مثابه انتقام از حملات 6 ماهه نیروهای ائتلاف» مورد تمجید قرار دادند. نیروهای اماراتی در عملیات نیروهای ائتلاف نقش برجسته‌ای ایفا می‌کنند. گاردین می‌نویسد: «از زمان تاسیس کشور امارات در سال 1971 این بزرگ‌ترین تلفات برای آنها بود و وقتی جسد سربازان به این کشور رسید سه روز عزای عمومی اعلام شد.» شیخ نشین امارات با قدمتی 44ساله طی دو سال اخیر اقدام به قشون‌کشی به کشورهای همسایه کرده تا به نوعی در برابر تغییر و تحولات سریع منطقه‌ای ابراز وجود کند. این کشور با شریک شدن در حمله ائتلاف غرب به سوریه و ائتلاف عربی به یمن مشارکت گسترده‌ای داشته است. با این حال، طی شنبه و یکشنبه جنگنده‌های اماراتی مناطقی از صعده، مارب و اِب را بمباران کردند. گاردین می‌نویسد: تعدادی از این حملات در سپیده دم انجام گرفت به‌گونه‌ای که «باعث ترس و وحشت ساکنان شد». یکی از مقام‌های محلی می‌گوید: «حملات شنبه و یکشنبه سنگین‌ترین حملاتی بود که تا کنون صنعا به خود دیده بود.»


گزارش‌ها حاکی است که خیابان‌ها به دلیل بمباران بی‌وقفه ائتلاف تهی از انسان بود و ائتلاف عربی مناطقی را که گفته می‌شود موشک‌های حوثی‌ها از آنجا شلیک شده را هدف قرار دادند. شیخ محمدبن زاید آل‌نهیان، ولیعهد امارات اعلام کرد: «این حوادث عزم ما را برای عدالت جزم می‌کند.» شبکه خبری العربیه اعلام کرد که ولیعهد امارات با عبدربه منصور هادی، رئیس‌جمهوری فراری یمن در ابوظبی دیدار کرد. محمد بن زاید در این دیدار تاکید کرد که کشورش به ایفای نقش خود در کنار عربستان در دفاع از یمن پایبند است و تا زمان «بازگرداندن امنیت، ثبات و صلح به یمن» همچنان به تلاش خود ادامه می‌دهد. محمد بن زاید درخصوص کشته شدن تعدادی از سربازان اماراتی نیز گفت: نیروهای ما پس از این حادثه دردناک نیز در میدان‌های جنگ حضور خواهند داشت و با اراده محکم‌تر تلاش می‌کنند. وی به منصور هادی گفت: «ما در تصمیم خود تردید نخواهیم کرد و همیشه با شما می‌مانیم. یمن تنها کشور شما نیست ما تاریخ مشترکی با هم داریم». حوثی‌ها هم ضمن تحسین و تقدیر از این حمله موشکی به سربازان ائتلاف اعلام کردند: «این انتقام ماست از جنایات و ویرانی‌هایی که متجاوز سعودی و همدستانش به بار آوردند.»


به گزارش گاردین، برخی مقام‌های محلی می‌گویند تجربه نشان داده نیروهای ائتلاف دو جبهه دست به تلافی خواهند زد: از یکسو در مناطقی که احتمال حمله از جانب حوثی‌ها را می‌دهند تجهیزات سنگین، موشک‌انداز، سرباز و هلیکوپترهای آپاچی مستقر کرده‌اند. این مقام‌ها به شرط فاش نشدن نام همچنین اعلام کردند که نیروهای ائتلاف ممکن است در جبهه دوم دست به تقویت و تجهیز نیروهای هوادار خود زده و آنها را در نبرد زمینی علیه حوثی‌ها بسیج کنند. مجله پولیتیکو می‌نویسد: سفر ملک سلمان به آمریکا بی‌جهت نیست. او در برهه‌ای وارد آمریکا شده که به نظر می‌رسد موضع این کشور در قبال تحولات سوریه پس از توافق هسته‌ای با ایران ضعیف‌تر شده است. با این حال، سازمان ملل می‌گوید: بیش از 4500 نفر از جمله صدها کودک در حملات یمن کشته شده‌اند. این وضعیت باعث شده تا یمن در آستانه فروپاشی و انفجار قرار گیرد. در این صورت، بر موج مهاجران و آوارگان افزوده می‌شود. در حال حاضر، آوارگان از سوریه، عراق، لیبی، سومالی، نیجریه و ... عازم اروپا شده‌اند. نیویورک تایمز می‌نویسد: «بحران انسانی اکنون از خاورمیانه در حال تسری به قاره سبز است. وقت آن رسیده بحران را در خاورمیانه مدیریت کرد.»