گروه جهان: اوکراین به نقطه عطف جدیدی در تنش میان غرب و روسیه تبدیل شده است. وزیر دفاع انگلیس با سفر به اوکراین اعلام کرد که قرار است حدود ۲ هزار نظامی اوکراینی تا پایان سال مالی جاری یعنی تا ۳۱ مارس ۲۰۱۶ آموزش ببینند. این در حالی است که یک هزار نظامی اوکراینی هم آموزش دیده بودند. پس از الحاق کریمه به روسیه و حملات روسیه به اوکراین، غرب به تحریم روسیه پرداخت. روسی‌ها معتقدند اوکراین بخشی از روسیه بزرگ و پایتخت تابستانی تزارهای روس بوده است. پس از درگیری‌های اوکراین، هنوز فضا آرام نشده و روزبه‌روز بر شدت تنش‌ها افزوده می‌شود.


به گزارش خبرگزاری شینهوا، مایکل فالون همچنین اعلام کرد که از ماه مارس حدود ۷۵ مربی نظامی انگلیس آموزش‌های نظامی را به نیروهای اوکراین ارائه می‌دهند.از سوی دیگر روزنامه گاردین هم مدعی شده که ناتو و روسیه ممکن است بر سر اوکراین به درگیری مستقیم نظامی بپردازند. خبرگزاری اسپوتنیک هم در خبری اعلام کرد که اندیشکده اروپایی «شبکه رهبری اروپا» دیروز (چهارشنبه) در گزارشی فاش کرد: روسیه در حال آماده شدن برای یک درگیری با ناتو است و ناتو نیز در حال آماده شدن برای درگیری احتمالی با روسیه است. این موسسه که در لندن مستقر است می‌گوید: سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) ماه ژوئن با حضور ۱۵ هزار نظامی از ۱۹ کشور جهان مانورهایی را در کشورهای شرق اروپا برگزار کرد. در ماه مارس نیز ۸۰ هزار نیروی روسیه و هزاران یگان از تجهیزات در مانورهای سراسری آماده‌سازی جنگی حضور یافتند. این اندیشکده اروپایی تاکید می‌کند که برگزاری این مانورها نشان می‌دهد که طرفین احتمالا برای آماده شدن در برابر ظرفیت‌های دفاعی دیگری دست به برگزاری رزمایش زده‌اند و احتمالا طرح‌های جنگی در ذهن دارند.

گاردین می‌نویسد: بازی‌ای که دو طرف در اوکراین به راه انداخته‌اند احتمال درگیری مستقیم نظامی را بیشتر کرده است. گاردین می‌نویسد: شبکه رهبری اروپا از ناتو - روسیه خواسته تا تعاملات بیشتری با یکدیگر داشته باشند و شفافیت در فعالیت‌های نظامی خود را افزایش دهند تا از میزان تنش و احتمال درگیری مستقیم نظامی کاسته شود.