گروه جهان: «آیا برنی سندرز یک تهدید برای هیلاری کلینتون است؟» این پرسشِ این روزهای محافل سیاسی آمریکاست. مردی در منتهی الیه نیروهای چپ دموکرات‌ها، با افزایش آرای خود در نظرسنجی‌ها توانسته نظر سیاسیون را جلب و خود را به‌عنوان رقیب تازه‌ای برای هیلاری کلینتون مطرح کند. برخی اما اعتقاد دارند افزایش آرای سندرز، در نظرسنجی‌های داخل حزب نمی‌تواند تهدیدی دائمی برای هیلاری کلینتون به حساب آید.


در حال حاضر سندرز توانسته نسبت به ماه گذشته جهش خیره‌کننده‌ای در آرای نظرسنجی‌ها داشته باشد اما هنوز با اختلاف زیاد در بیشتر ایالت‌ها در رده دوم و یا سوم قرار دارد. به‌عنوان مثال در ایالت آیوا هیلاری کلینتون با 63 درصد آرا در صدر قرار دارد اما سندرز توانسته با آرای 20 درصدی در رده دوم قرار بگیرد. او در ماه گذشته در این ایالت تنها 9 درصد آرای نظرسنجی‌ها را به دست آورده بود.


«مکس‌ول تانی» در یادداشتی در سایت «بیزنس اینسایدر» در این باره می‌نویسد: «برنی سندرز توانسته جهش قابل‌توجهی داشته باشد اما هنوز زود است وی را یک رقیب واقعی برای هیلاری کلینتون به حساب آوریم.» روزنامه نیویورک‌تایمز روز دوشنبه نوشت افزایش آرای سندرز در رقابت‌های داخلی موجب نگرانی نیروهای هیلاری کلینتون شده است. روزنامه واشنگتن‌پست هم می‌نویسد: افزایش جمعیت مردمی در سخنرانی‌های سندرز می‌تواند یک نشانه خوب برای این سوسیال دموکرات باشد. در حالی که در سخنرانی وی اواخر ماه ژوئن شاهد حضور تنها۷۵۰۰ نفر بود، یک هفته بعد در ویسکانسین ۱۰ هزار نفر از طرفداران وی در سخنرانی وی حضور پیدا کردند و با اشتیاق تمام از طرح‌های سوسیالیستی وی مبنی بر افزایش مالیات‌ طبقه مرفه حمایت کردند. مکس‌ول اما به‌عنوان یک استراتژیست سیاسی اعتقاد دارد که پیش از این نام‌های بزرگی همچون باراک اوباما تجربه‌های مشابهی از سر گذرانده‌اند.


در سال 2008 نیز هوارد دین شرایط مشابهی داشت و با صعود در نظرسنجی‌ها وی را بخت نخست نامزد دموکرات‌ها می‌دانستند؛ اما در نهایت در میانه‌های راه از رقابت بازماند. سایت پولوتیکو که نزدیک به جمهوری‌خواهان است، رویکردی مشابه در تحلیل رقابت هیلاری و برنی دارد. به نوشته این سایت تحلیلی، شانس هیلاری کلینتون به‌عنوان نماینده لیبرال‌های دموکرات‌ بالاتر از برنی سندرز سوسیالیست است. در هفته گذشته در حالی که برنی سندرز و هیلاری کلینتون برای یک شام غیررسمی به کاپیتول هیل رفته بودند، ناخواسته وارد یک فضای رقابتی شده بودند. هیلاری کلینتون تا اینجای کار توانسته حمایت 30 سناتور آمریکایی را در پشت سر خود ببیند؛ اما برنی سندرز هنوز نتوانسته حمایت سناتورها را جلب کند. سایت یو‌اس نیوز اما می‌نویسد: نگرانی هیلاری کلینتون و تیم وی بیشتر از حمایت مردمی از سندرز است. سندرز با شعارهای پوپولیستی چپ‌گرایانه خود قابلیت جذب مردم طبقه متوسط این کشور را دارد. نخبگان دموکرات در سال 2008 نیز در نهایت در رقابت دو نفره بین باراک اوباما که به راه و روش سوسیالیستی اعتقاد داشت و هیلاری کلینتون که به لیبرال‌های دموکرات‌ها نزدیک بود، سرانجام به اوباما روی خوش نشان دادند. تیم هیلاری کلینتون ترس از تکرار تاریخ دارند. برنی سندرز با کمک‌های مالی کمی که داشته، توانسته است رقابت خوبی را با هیلاری کلینتون آغاز کند و توانسته در نمایش‌های مردمی‌اش نفرات بیشتری را گرد هم آورد.


گفته می‌شود وی در سه ماه نخست تنها ۱۵ میلیون دلار کمک نقدی برای کمپین‌های انتخاباتی خود دریافت کرده است. پرسشی که اینجا مطرح می‌شود این است: آیا هیلاری کلینتون باید نگران شود؟ یا برخی می‌گویند آیا نگرانی‌های هیلاری کلینتون بجاست؟ متیو دیکینسون، تحلیلگر یو‌اس نیوز می‌گوید پاسخ به این پرسش کوتاه است: «نه.» او اعتقاد دارد کلینتون از سال ۲۰۰۸ درس‌های فراوانی گرفته است و برای همین تیمی که برای این دوره از رقابت‌ها جمع کرده تیمی است که دارای گرایش‌های سویالیستی است و وی نیز قصد دارد به شیوه باراک اوباما، از شیوه‌های سوسیالیستی بهره بگیرد تا شیوه‌های لیبرالی. در شرایطی که جمهوری‌خواهان احتمال دارد جب بوش را که شهرت بیشتری نسبت به سایر نامزدهای این حزب دارد به‌عنوان نامزد نهایی‌شان معرفی کنند، برخی دموکرات‌ها قصد دارند در برابر این رقیب نام‌آور خود دست خالی نباشند و هیلاری کلینتون را به‌عنوان نامزد نهایی خود انتخاب کنند. دیکینسون نیز همچون مکس‌ول اعتقاد دارد جهش برنی سندرز همچون هوارد دین است که در مراحل اولیه انتخابات درون گروهی خودی نشان داد اما در پایان توانست تنها ۳۰ درصد آرای ملی را به خود اختصاص دهد و رقابت را به باراک اوباما واگذار کرد.


سندرز در حال حاضر در آرای ملی 20 درصد رای‌ها را توانسته به سبد خود واریز کند. در مقایسه با عملکرد دین، این می‌تواند شروع خوبی برای سندرز باشد اما دیکینسون بر این باور است که سندرز نمی‌تواند آرای لیبرال‌های دموکرات را به سود خود جلب کند و آنها هیلاری کلینتون را نامزد اصلحی می‌بینند. همچنین در رقابت آمار و ارقام هیلاری کلینتون نسبت به سندرز وضعیت بهتری دارد. در دو حوزه حیاتی کارولینای جنوبی و نیوهمپشایر هیلاری کلینتون دارای آرای 40 درصدی است که با فاصله فراوانی نسبت به سندرز در رده اول ایستاده است. در میان سیاهپوستان این منطقه نیز آرای هیلاری کلینتون نسبت به سندرز به مراتب بهتر است. هیلاری کلینتون در میان آرای سیاهپوستان از مقبولیت 50 درصدی برخوردار است در حالی که سندرز تنها 3 درصد این آرا را به خود اختصاص داده است. نکته قابل توجه در این ارقام این است که 4/ 1 درصد از آرای دموکرات‌ها در این منطقه (کارولینای جنوبی) مربوط به سیاهپوستان است. همزمان آرای هیلاری کلینتون در میان ایالت‌های بنفش (Swing States) در حال رشد است. به نوشته سی‌ان‌ان، آرای هیلاری کلینتون در نظرسنجی‌ها در ایالت‌های بنفش یا ایالت‌هایی که نه در حوزه دموکرات‌ها می‌گنجند و نه در حیطه جمهوری‌خواهان در حال افزایش است.


افزایش آرای هیلاری کلینتون در ایالت‌های بنفش می‌تواند حمایت دموکرات‌ها را از هیلاری کلینتون بیش از پیش کند. همسوی این مطلب در نظرسنجی‌ها مشخص شده است که آرای سندرز در میان سفیدپوستان آیووا و نیوهمپشایر چندان مساعد نیست و این موضوعات در نهایت می‌تواند به سود هیلاری کلینتون تمام شود. این در حالی است که در میان آرای لاتین‌تبار، سندرز تنها توانسته ۱۵ درصد آرای آنها را به دست آورد. با وجود پیشتازی هیلاری کلینتون در نظرسنجی‌ها، برخی می‌گویند سندرز هنوز می‌تواند یک رقیب بالقوه خطرناک برای وی به حساب آید. اوج گرفتن آرای سندرز در نیوهمپشایر و نزول آرای هیلاری کلینتون در میان لیبرال‌ها می‌تواند زنگ خطری برای وزیر امور خارجه سابق این کشور باشد. به نوشته سایت یو‌اس نیوز، ریزش آرای هیلاری کلینتون در نزد لیبرال‌های نیوهمپشایر که از ۴۴ درصد به ۳۲ درصد سقوط کرده است جایی برای نگرانی در دل تیم انتخاباتی وی باز کرده است.