چالش‌های بانوی چریک

گروه جهان: «رنان کالهیروس»، رئیس سنای برزیل، به فرار از مالیات متهم شده است. همچنین وی با استفاده از یک فروند جت دولتی نزد یک جراح می‌رود تا طاسی سر خود را با کاشت مو درمان کند. این مقام برزیلی همچنین متهم به روابط غیرمتعارف و غیرمشروع شده است. «ادواردو کانها»، رئیس محافظه‌کار مجلس نمایندگان برزیل، هم با فهرستی از فسادها دست به گریبان است: از اختلاس گرفته تا زندگی در یک آپارتمان که یک دلال پول در بازار سیاه برای او خریده است. در برخی دموکراسی‌ها، مقام‌هایی که به چنین فسادهایی متهم می‌شوند اصولا از انظار عمومی محو می‌شوند،حتی اگر آشکارا متهم نشده باشند. البته در برزیل وضع فرق دارد. دو نفر از مقام‌های مهم دولتی در برابر این افتضاح نه تنها سر خم نکرده بلکه روز به روز بر قدرت خویش می‌افزایند و دیلما روسف، رئیس‌جمهوری، هم خم به ابرو نمی‌آورد. این وضعیت بازتاب تغییرات عمیق در قدرت سیاسی در این کشور طی چند دهه است. همچنین نشانی روشن است از مشکلاتی که روسف در پرونده فساد نفتی با آن مواجه است. «دیوید فلچر»، استاد علوم سیاسی در دانشگاه برازیلیا، می‌گوید:«وقتی رئیس‌جمهوری ضعیف باشد، این افراد احساس قدرت می‌کنند. آنها با استراتژی خود شرایطی را فراهم کرده‌اند که براساس آن دیلما در باد می‌رقصد.» ظاهرا این استراتژی کارگر هم هست. این دو مقام برزیلی در زمره مجموعه چهره‌های سیاسی قرار دارند که در ارتباط با رسوایی رشوه تحت بازجویی هستند. اینها باعث می‌شوند که محبوبیت روسف از آنچه هست کمتر شود. به گزارش نیویورک‌تایمز، نرخ محبوبیت روسف اکنون ۱۳ درصد شده است. «دیتا فولها»، یک مرکز نظرسنجی، می‌گوید این آمار از مصاحبه با ۲۸۳۴ نفر به دست آمده است.

به گزارش نیویورک تایمز، روسف که در ماه اکتبر با آرایی ناپلئونی برای بار دوم به ریاست جمهوری رسید با تظاهرات عظیمی مواجه شد که نه در دوره لولا داسیلوا رخ داده بود نه در دور اول ریاست جمهوری روسف. تظاهرکنندگان برای اولین بار خواستار اعلام جرم علیه بانوی چریک بودند. این روزنامه می‌افزاید بسیاری از برزیلی‌ها از اقتصاد رکود زده و افشای فساد مالی و رشوه‌های گسترده در شرکت نفتی پتروبراس به تنگ آمده‌اند. این رسوایی شامل هیات مدیره پتروبراس بود که مبالغ کلان پرداخت رشوه را پذیرفتند. هیات مدیره می‌گوید آنها این پول را به چهره‌های سیاسی و از جمله حزب کارگران چپ‌گرای روسف داده‌اند.

روسف که در حالتی دفاعی قرار گرفته بود دریافت هر گونه پول برای مبارزات انتخاباتی خود را رد کرد. این رسوایی در حالی به رئیس‌جمهوری نزدیک می‌شد که وزیر خزانه داری حزب او هم دستگیر شد. روسف به‌عنوان وارث لولا داسیلوا با شورش حزب «جنبش میانه روی دموکرات برزیل» مواجه شده است. «کریستووام بوارک»، یکی از نمایندگان در جناح چپ که در انتخابات اخیر علیه روسف رای داده می‌گوید نگرانی روزافزونی وجود دارد که تروئیکای شکل گرفته از سوی روسای کنگره و معاون رئیس‌جمهوری چیزی نزدیک به «کودتا» علیه روسف است. گزارش نیویورک تایمز حاکی است حدود ۴۰ درصد از قانون‌گذاران فدرال که در انتخابات ۲۰۱۴ حجم زیادی از آرا را به دست آوردند به دلیل مجموعه‌ای از جرائم مانند جنگل زدایی غیرقانونی، اختلاس و فساد در حال بازجویی هستند.

روسف اعتبار خود را از دست داده است. او که در روزهای آغاز ریاست جمهوری خود محبوبیت زیادی داشت اکنون به مرحله‌ای رسیده که بسیاری از «کودتا» علیه او سخن می‌گویند و برخی هم از «اعلام جرم» علیه او خبر می‌دهند. بانویی که روزگاری سمبل امید لقب گرفته بود امروز به سمبل رکود اقتصادی و بی کفایتی در کشورش تبدیل شده است.