«کلینتون پولی» در منگنه

گروه جهان: راه‌های کسب درآمد بنیاد کلینتون یکی از مسائلی است که ممکن است حیات سیاسی هیلاری کلینتون را به خطر بیندازد. تهدیدی که پیش از این بارها از سوی طرفداران هیلاری کلینتون به این بنیاد گوشزد شده بود. حالا بررسی دقیق از شیوه‌های کسب کمک‌های مالی این بنیاد نشان داده که این موضوع به راستی کمپین انتخاباتی بانوی اول سابق این کشور را با تهدید روبه‌رو می‌کند، از همین رو بنیاد کلینتون در اقدامی غیرمتعارف «اشتباهات» خود را پذیرفته است و می‌گوید قصد شفاف‌سازی دارد. بنیاد کلینتون می‌گوید در این‌باره قصد دارد کمک‌کنندگان مالی این بنیاد را در سراسر جهان معرفی کند. با این حال این بنیاد می‌گوید به‌رغم تعهدی که بنیاد کلینتون برای شفاف‌سازی کمک‌کنندگان خارجی داشته است اما ممکن است نام یک موسسه خیریه کانادایی را از این موضوع معاف کند. مسوولان این بنیاد می‌گویند با توجه به محدودیت‌هایی که در کانادا به لحاظ قانونی وجود دارد از آوردن نام این موسسه خیریه خودداری خواهند کرد. مورا پالی، رئیس اجرایی بنیاد کلینتون هفته قبل این موضوع را در وبلاگ پست اعلام کرد و گفت، برخی می‌گویند این بنیاد برای فرار مالیاتی از افشای نام موسسات و کشورهای خارجی خودداری می‌ورزد. این موضوع حتی به اندازه‌ای حساسیت‌برانگیز شده که صدای برخی از دموکرات‌ها را هم در آورده بود و آنها نیز خواستار شفافیت مالی این موسسه شده بودند.

در روزهای اخیر فشار محافل سیاسی بر این موسسه و هیلاری کلینتون افزایش یافته است. همزمان با انتشار بیانیه مورا پالی، پیتر شوایزر یکی از نویسندگان محافظه‌کار با حضور در یک برنامه تلویزیونی در شبکه «ABC» گفت که به‌زودی با انتشار کتابش با نام «کلینتون نقدی» ادعاهای خود را در باب دریافت کمک‌های مالی هیلاری کلینتون از کشورهای خارجی مطرح خواهد کرد. او می‌گوید وی زمانی که در وزارت امور خارجه بوده، قدم‌هایی برای تسهیل کمک‌های مالی برای این بنیاد برداشته است.

انتشار این کتاب و همزمانی آن با حملات حزبی به هیلاری کلینتون نشانگر این موضوع است که وی در انتخابات آینده روزهای راحتی نخواهد داشت. رشد ۲ میلیارد دلاری درآمد بنیاد کلینتون هم مزید بر علت شده تا نوک حملات تیزتر و بُرنده‌تر شود. زیرا در میان جمهوری‌خواهان نظریه‌ای مطرح شده که وی در زمان صدارت خود در امور خارجه با اهداکنندگان مالی این موسسه در ارتباط بوده است.

پالی اما می‌گوید: «بله ما اشتباه کردیم، این اتفاق برای هر موسسه‌ای به اندازه موسسه ما رخ می‌دهد. ما این را پذیرفتیم و قدم‌هایی برای اصلاح آن برداشتیم. می‌خواهیم کاری کنیم که در آینده اتفاقات مشابه رخ ندهد.»

پالی که این سخنان را در بیانیه‌ای به نام «تعهدی برای صداقت، شفافیت و مسوولیت‌پذیری» تکرار کرده، می‌نویسد: «ما متعهد هستیم اقدامات این موسسه هر روز بیش از پیش در خدمت نوع‌دوستی و بشردوستی قرار گیرد.»

پالی مدعی است اشتباهاتی که صورت گرفته حاصل یک اشتباه دفتری است. او در این بیانیه توپ را به زمین کارکنان اداری می‌اندازد و می‌گوید که یک اشتباه سهوی موجب شده حساب‌های کشورهای خارجی با سایر کمک‌کنندگان ترکیب شود. پرسش‌هایی که این روزها در محافل سیاسی آمریکا ایجاد شده و همزمانی آن با انتشار کتابی که به‌زودی قرار است منتشر شود، موجب شده جمهوری‌خواهان هیلاری کلینتون را متهم به ارتباط دوستانه با اهداکنندگان خارجی کنند. آنها می‌گویند وزیر سابق امور خارجه آمریکا از این طریق میلیون‌ها دلار پول عاید این موسسه کرده است. به‌رغم این گفته‌ها، سخنگوی کمپین هیلاری کلینتون می‌گوید این سخنان و انتشار این کتاب چیزی به جز یک دسیسه برای زمین‌گیر کردن هیلاری کلینتون نیست و وی قصد دارد با قدرت به کار خود ادامه دهد. این در حالی است که هیلاری کلینتون باید در چندین جبهه پاسخگوی منتقدان خود باشد. اتهام مالی تنها یکی از این موارد است. موضوع ترور سفیر آمریکا در لیبی و استفاده از ایمیل ‌شخصی به جای استفاده از ایمیل حکومتی در زمانی که وزیر امور خارجه بود، هنوز موضوعاتی است که به شکل پرسش در محافل سیاسی آمریکا باقی مانده است.