گروه جهان: آژانس‌های اطلاعاتی ونزوئلا روز پنج‌شنبه با یورش به دفتر شهردار کاراکاس او را دستگیر کردند. نیکولاس مادورو، رئیس‌جمهوری ونزوئلا، که زیر آتش انتقاد مخالفان خود قرار گرفته در یک سخنرانی تلویزیونی اعلام کرد «آنتونیو لدزما شهردار پایتخت به دستور دادستان کل دستگیر شده است.» وی افزود: «وی به برنامه‌ریزی برای کودتا متهم شده است. او دستگیر شد تا پاسخگوی جرائم ارتکابی خود علیه صلح، امنیت و قانون اساسی کشور باشد.» هفته گذشته مادورو، شهردار ۵۹ ساله پایتخت را متهم به برنامه‌ریزی برای سقوط حکومت خود کرد. لدزما اتهامات را رد و اعلام کرد که وارثان چاوز به دنبال جنجال در کشور هستند تا توجه مردم را از بحران‌های داخلی منحرف کرده و به این وسیله مخالفان خود را وادار به سکوت کنند. به گزارش سی‌ان‌ان، آنتونیو لدزما یکی از سیاستمداران برجسته اپوزیسیون است. او یک‌بار در سال ۲۰۰۹ در اعتراض به سیاست‌های هوگوچاوز برای برخورد با مخالفان دست به اعتصاب غذا زده بود.

«عمر استاسیو»، وکیل لدزما، در مصاحبه با «سی‌ان‌ان اسپانیولی» اظهار کرد که موکلش دستگیر نشده، بلکه «ربوده شده است.» او این اقدام نهادهای اطلاعاتی را «تخلف از اساسی‌ترین اصول قوانین ونزوئلا و قانون بین‌الملل خواند.» مسوول دفتر شهردار هم به سی‌ان‌ان اسپانیولی گفت که ۱۵۰نفر که یونیفورم ماموران اطلاعاتی بر تن و ماسک بر صورت داشتند ساختمان را محاصره کردند. الجزیره می‌نویسد: «از این تعداد، ۱۰ مرد عظیم الجثه وارد دفتر کار شهردار شده و او را دستگیر کردند.» خبر دستگیری شهردار پایتخت به سرعت در فضای مجازی منتشر شد. اپوزیسیون او را «زندانی سیاسی» مادورو نامیده و می‌گویند «رئیس‌جمهوری مسوول جان شهردار است.» به گزارش سی‌ان‌ان «اتهام کودتا سابقه‌ای بس طولانی در ونزوئلا دارد. در سال ۲۰۰۲ یک کودتا برای مدتی چاوز را از کار برکنار کرد.» مخالفان می‌گویند دولت با شکست در مهار مشکلات اقتصادی و بحران غذا و دارو در داخل به دنبال کسی می‌گردد که تمام تقصیرها را به گردن او اندازد.

مادورو پنج‌شنبه شب در سخنرانی در تلویزیون ملی کشورش در اتهامی تکراری اعلام کرد که دولتش یک کودتای آمریکایی را کشف کرده که هدفش حمله به کاخ ریاست‌جمهوری با یک جت جنگنده بود. سخنان مادورو انتقاد شدید وزارت خارجه آمریکا را به دنبال داشت. «جن ساکی»، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا این اتهامات را «بی پایه و دروغ» خواند. وی گفت: «ایالات‌متحده نه به دنبال ناآرامی در ونزوئلا است و نه به دنبال تضعیف اقتصاد این کشور است. مشکلات سیاسی و اقتصادی این کشور نتیجه سیاست‌های دولت ونزوئلا است. دولت نباید توجه مردم را با فرافکنی از معضلات اقتصادی و سیاسی داخلی منحرف کند.»

به گزارش الجزیره، «اسماعیل گارسیا»، یکی از سیاستمداران اپوزیسیون، در توییتر خود با لحنی انتقادی نوشت: «ماموران امنیتی لدزما را همچون یک سگ دستگیر کردند و بردند.» تنش‌ها در ونزوئلا در حالی افزایش می‌یابد که هفته گذشته سالگرد اولین تظاهرات خیابانی ضددولتی در این کشور برگزار شد که ۴۰ کشته به دنبال داشت. در تظاهراتی که سال گذشته برگزار شد ماموران دولتی چندین نفر از شهرداران فعلی و گذشته کشور را از جمله لئوپولد لوپز- اپوزیسیون سرشناس ونزوئلایی- دستگیر کردند. گروه‌های حقوق‌بشری او را برجسته‌ترین زندانی سیاسی آمریکای لاتین می‌نامند. در سال ۲۰۰۸ لدزما نامزد حزب سوسیالیست به رهبری چاوز را شکست داد، اما حزب‌حاکم سوسیالیست قدرت لدزما را به یک دولت جدید و منتخب واگذار کرد و عملا وی را حاشیه‌نشین میدان سیاست کرد. منتقدان مادورو می‌گویند آخرین وارث نظام سوسیالیستی (یعنی مادورو) به جای حل مشکلات به «مشت آهنین» روی آورده و به جای چاره‌اندیشی و همکاری با گروه‌های داخلی به بازداشت و سرکوب آنها می‌پردازد. مخالفان می‌گویند «ناقوس خطر برای پایان نظام چاوزیسم به صدا درآمده است، اما گوش شنوایی در میان هیات حاکمه وجود ندارد.»