حسین موسوی: کوبا عکس‌هایی را از رهبر سابق این کشور منتشر کرده که در حال گفت‌وگو با دانشجویان است. دلیل انتشار این عکس‌ها هم واضح است. چند صباحی است که در کوبا شایعه شده که رهبر کوبا درگذشته است و در انظار عمومی ظاهر نمی‌شود. حتی نامه‌ای که در حمایت از گفت‌وگو با ایالات‌متحده منتشر کرد، نتوانسته است آتش این شایعات را خاموش کند. به نوشته روزنامه نیویورک تایمز، روز دوشنبه هاوانا، دست به انتشار عکس‌های رهبر ۸۸ ساله این کشور زد و در عکس‌ها آنچه مشخص است وی در حال گفت‌وگو با رهبر دانشجویی کوبا است. سایت دولتی هاوانا، در نیمه‌های شب دوشنبه ده‌ها عکس از فیدل کاسترو منتشر کرد که وی در حال صحبت با رئیس اتحادیه دانشجویان است و در یکی از عکس‌ها، روزنامه دولتی این کشور را در دست دارد و عکس یک آن مربوط به آزاد کردن سه نیروی اطلاعاتی کوبا است که به درخواست آمریکا صورت گرفته است.

رندی پردومو گارسیا، رهبر دانشجویی کوبا می‌گوید که این دیدار در بیست وسوم ژانویه صورت گرفته است. آخرین بار که از رهبر سابق کوبا عکسی منتشر شد به ملاقات وی با نیکلاس مادورو مربوط می‌شد که در ماه اوت سال ۲۰۱۴ صورت گرفته بود.

پردومو، رهبر دانشجویی کوبا می‌گوید که دیدار وی با رهبر انقلابی این کشور نزدیک به سه ساعت طول کشیده است. وی در شرایطی این سخن را مطرح می‌کند که برخی اعتقاد دارند، فیدل کاسترو به شدت از لحاظ جسمی فرتوت شده است و توانایی ملاقات‌های طولانی مدت را ندارد. اما پردومو می‌گوید که فیدل کاسترو در جشن هفتادمین سالگردش برای ورود به دانشگاه هاوانا با نشاط و پرهیجان ظاهر شده بود. وی می‌گوید که فیدل کاسترو در این دیدار تصریح کرده است که اخبار را پی‌ می‌گیرد و در کنار آن از ورزش هم غافل نمی‌شود. پردمو می‌گوید که او هنوز اخبار مسائل بین‌المللی را به جد پیگیری می‌کند. به گفته پردومو، رهبر سابق کوبا همچنین اخبار مربوط به مسائل داخلی این کشور از جمله اخبار کشاورزی را دقیق رصد می‌کند.

رهبر دانشجویی کوبا می‌گوید که در این دیدار در مورد مسائل اخیر این کشور نیز با فیدل کاسترو گفت‌وگو کرده است. موضوع مهمی که در چند وقت اخیر در کوبا رخ داده، بحث ارتباط مجدد این کشور با ایالات‌متحده است.

هاوانا و واشنگتن افزون بر نیم قرن است که روابط دیپلماتیک خود را قطع کرده‌اند، اما در این اواخر هر دو کشور اعلام کرده‌اند که مذاکراتی را برای از سرگیری روابط مجدد انجام داده‌اند.

در حالی که یک گروه از دیپلمات‌های آمریکایی در ماه گذشته میلادی به هاوانا رفته و با مقامات این کشور دیدار کردند، همزمان شایعاتی در این کشور پخش شد که فیدل کاسترو مخالف این ارتباط است و به همین دلیل از روی نارضایتی سکوت کرده است.

برخی مدعی بودند رهبر سابق کوبا درگذشته است یا به دلیل کهولت سن قادر به اظهار نظر نیست. در بحبوحه این شایعات اما نامه‌ای از رهبر کوبا منتشر شد که بیانگر حمایت تلویحی فیدل کاسترو از برادرش برای گفت‌وگو با آمریکا است. با انتشار این نامه تا حدودی شایعاتی که پیرامون صحت و سلامتی فیدل کاسترو وجود داشت، فروکش کرد. دیدار روز دوشنبه هم به اعتقاد برخی از ناظران رد شایعات مربوط به مرگ کاسترو بود.

پردومو، رهبر دانشجویی کوبا می‌نویسد: دیدار مفرحی بود. زمانی که قصد رفتن داشتم او اما دوست داشت بیشتر در کنار هم باشیم و بیشتر سخن بگوییم. او در این دیدار تاکید می‌کرد که باید ارتباطات خود را با قاره سیاه مستحکم کنیم. زیرا آنها به تازگی از آپارتاید رها شده‌اند و نیاز به حمایت دارند. رهبر کوبا همچنین در این دیدار اعلام کرده است که هاوانا آمادگی دارد تا نیروهای متخصص خود را به این قاره بفرستد تا در ریشه‌کن کردن بیماری «ابولا» با کشورهای مبتلابه همکاری کند.