عملیات علیه «جهاد»

گروه جهان: یک بالگرد اسرائیلی روز یکشنبه با حمله به کاروانی از مقام‌های حزب‌الله در استان قنیطره در سوریه فرزند یکی از فرماندهان نظامی ارشد حزب‌الله و تعدادی از فرماندهان نظامی این گروه را به شهادت رساند. حزب‌الله لبنان در بیانیه‌ای اعلام کرد که «جهاد مغنیه»- فرزند عماد مغنیه، مغز متفکر و فرمانده نظامی ارشد حزب‌الله- به همراه ۶ نفر دیگر از اعضای حزب‌الله در استان قنیطره نزدیک بلندی‌های جولان با حمله هوایی بالگردهای اسرائیلی شهید شدند. خبرگزاری رویترز به نقل از «تابناک» گزارش می‌دهد که تعدادی از فرماندهان ایرانی هم در حمله هوایی اسرائیل جان خود را از دست دادند. این خبرگزاری همچنین به نقل از رسانه‌های ایرانی گزارش داده که «هویت این شهدا محفوظ است و به دلایل امنیتی اعلام نمی‌شود.» شبکه المنار گزارش داد که «دشمن به دلیل افزایش ظرفیت‌ها و توانمندی‌های روزافزون حزب‌الله دیوانه شده و این اقدام یک ماجراجویی پرهزینه است که باعث افزایش بحران در خاورمیانه می‌شود.» یکی از منابع امنیتی این رژیم با پذیرش مسوولیت این حمله به رویترز گفت: «بی تردید اسرائیل این حمله را انجام داده است.» «نبیل بومنصف»، ستون نویس المنار، می‌نویسد حمله روز یکشنبه اسرائیل به رهبران حزب‌الله پاسخی است مستقیم به سخنرانی نصرالله. او می‌نویسد: «کشتن فرزند عماد مغنیه خطرناک است. بعید می‌دانم حزب‌الله ساکت بنشیند. این گروه به زودی کاری انجام خواهد داد.» منابع محلی می‌گویند نیروهای حافظ صلح سازمان ملل یکشنبه گشت زنی میان لبنان و اسرائیل را آغاز کردند.

حمله علیه مقاومت

از زمان آغاز جنگ داخلی در سوریه، رژیم صهیونیستی چندین مرتبه بخش‌هایی از سوریه به‌ویژه مراکز و پایگاه‌های موشکی این کشور را مورد حمله قرار داد. ماه گذشته دولت سوریه اعلام کرد که جت‌های اسرائیلی مناطقی نزدیک فرودگاه بین‌المللی دمشق و شهر دیماس را بمباران کردند. سیدحسن نصرالله پنج‌شنبه گذشته در واکنش به تهاجم‌های مکرر اسرائیل و نقض حریم هوایی سوریه گفته بود: «حملات مکرر به مراکزی در سوریه از سوی جت‌های اسرائیلی نقض حریم هوایی دمشق به حساب می‌آید. ما این حملات را حمله علیه محور مقاومت می‌دانیم.»

لبیک یا نصرالله

منابع امنیتی رژیم اسرائیل با ابراز خرسندی از این حمله عزم جزم کرده‌اند تا درگیری دیگری را در منطقه بیافرینند. آنها که سال‌ها کینه عماد مغنیه را در دل داشتند در نهایت وی را در سال ۲۰۰۸ در دمشق به شهادت رساندند. از عماد مغنیه به‌عنوان عامل اصلی فرماندهی عملیات ربودن دو نظامی اسرائیلی در سال ۲۰۰۶ یاد می‌شود. یک هفته پس از شهادت او، فرزندش «جهاد» برای اولین بار در انظار عمومی ظاهر و به نصرالله اعلام وفاداری کرد. جهاد که در آن زمان ۱۶ سال داشت در برابر دیدگان هزاران نفر که او را می‌دیدند با لباسی نظامی که بر تن داشت خطاب به سید حسن نصرالله گفت: «ما با توییم و هر جا بروی با تو هستیم. هرگز میدان نبرد را ترک نمی‌کنیم و هرگز اسلحه بر زمین نخواهیم گذاشت. ما به تو لبیک می‌گوییم.» الشرق الاوسط می‌گوید اسرائیل با شهادت «جهاد»، پا بر «مرکز اعصاب» حزب‌الله گذاشت و باید منتظر پاسخ این گروه باشد.

اهمیت استراتژیک استان قنیطره

استان قنیطره در منتها‌الیه جنوب غربی سوریه، در بلندی‌های جولان واقع شده ‌است. این استان محل درگیری‌های شدید میان نیروهای مدافع اسد با شورشیان به‌ویژه نیروهای مرتبط با القاعده و جبهه النصره است. شبکه المنار گزارش داد تعدادی از مقام‌های حزب‌الله وقتی در حال رصد کردن منطقه قنیطره در سوریه بودند کاروان‌شان مورد حمله بالگرد اسرائیلی قرار گرفت. این استان با لبنان، اردن و اسرائیل هم مرز است و براساس تخمین‌های مختلف، وسعت این استان از ۶۸۵ کیلومتر تا ۱۸۶۱ کیلومتر متغیر است. جمعیت این استان بر اساس آمارهای سال ۲۰۱۰ حدود ۹۰هزار نفر است. در اوایل نوامبر ۲۰۱۲ درگیری در این استان آغاز شد، آنگاه که ارتش سوریه با شورشیان در چندین شهر و روستای این استان وارد نبرد شد. این درگیری به سرعت گسترش یافت و به منطقه غیرنظامی بی‌طرف میان سوریه و اسرائیل که زیرنظر سازمان ملل قرار داشت سرایت کرد. این درگیری وقتی در سرخط خبرهای بین‌المللی قرار گرفت که اعضای گروه النصره ۲۱ نفر از سربازان فیلیپینی سازمان ملل را در منطقه بی‌طرف میان سوریه و اسرائیل به اسارت گرفتند.

اسرائیل چندین بار مناطقی از سوریه را بمباران کرد از جمله در ۱۱ نوامبر ۲۰۱۲ که موشک‌هایی از سوریه نزدیک پایگاه اسرائیلی در منطقه تحت اشغال بلندی‌های جولان که زیر سلطه اسرائیل است فرود آمد. این رژیم همچنین در اوایل ۲۰۱۳ و مارس ۲۰۱۴ هم حملاتی به مواضع دولت سوریه در بخش‌های مختلف این کشور انجام داد. درگیری‌ها در استان قنیطره تحت‌الشعاع «تهاجم قنیطره» در سال ۲۰۱۴ قرار گرفت که در اواخر اوت ۲۰۱۴ از سوی شورشیان آغاز شد و تا نیمه سپتامبر منجر به کنترل بخش‌های زیادی از این استان به دست شورشیان شد. این منطقه به دلیل هم مرز بودن با لبنان برای حزب‌الله اهمیت استراتژیکی دارد. گزارش‌ها حاکی است که فرماندهان حزب‌الله برای رصد کردن منطقه و ارزیابی شرایط درگیری در این استان به آنجا رفته بودند. پیش از این، نیروهای داعش قصد ورود به خاک لبنان را داشتند، اما با مقاومت نیروهای حزب‌الله پس‌زده شدند. تشدید درگیری‌ها باعث شد پهپادهای حزب‌الله به پرواز در آیند و مواضع داعش را هدف قرار دهند.

واکنش رژیم صهیونیستی

ژنرال آموس یادلین، رئیس سابق اطلاعات نظامی اسرائیل، در مصاحبه‌ای اعلام کرد «گمان نمی‌کنم هدف این حمله ضربه به حزب‌الله باشد.» به گزارش روزنامه صهیونیستی «جروزالم پست»، وی اعلام کرد: «این حمله‌ای پیشگیرانه بود و هدفش ممانعت از فعالیت‌های حزب‌الله در بلندی‌های جولان بود.» این ژنرال صهیونیست مدعی شد که حزب‌الله به دنبال تاسیس پایگاهی در جولان است تا میدان جنگ‌های آینده با اسرائیل را نه جنوب لبنان که بلندی‌های جولان قرار دهد. این مقام اسرائیلی می‌گوید حزب‌الله با خلأ امنیتی پدید آمده در سوریه و بخش سوری جولان به دنبال بهره برداری از آن است.

تهدید حزب‌الله

منابع نزدیک به حزب‌الله می‌گویند رهبران این گروه روز دوشنبه اعلام کردند که پاسخ سختی به حملات اسرائیل خواهند داد. یکی از این منابع در گفت و گو با روزنامه السفیر چاپ لبنان اعلام کرد حزب‌الله «با عجله تصمیم نمی‌گیرد». مقام‌های حزب‌الله به این روزنامه گفتند که در حال ارزیابی وضعیت و نحوه و سطح پاسخ هستند. آنها می‌گویند: «پاسخ، غیرقابل اجتناب است» اما «تصمیم احساسی نمی‌گیریم.» با این حال، «ابراهیم‌الامین»، سردبیر روزنامه الاخبار روز دوشنبه در سرمقاله این روزنامه اعلام کرد: «حزب‌الله ۴ تا ۵ هزار موشک در روز روانه اسرائیل خواهد کرد و صدها هدف را طی یک روز نابود خواهد کرد.» این روزنامه هوادار حزب‌الله در ادامه افزود: «دشمن تصمیم گرفته دست به جنایت بزند... این نشان می‌دهد که دشمن صهیونیستی در درگیری‌های سوریه حضور دارد....» الامین در ادامه سرمقاله خود می‌نویسد: «در هر حادثه، تمام سلاح‌های در دسترس حزب‌الله استفاده خواهد شد و هیچ کدام انبار نخواهد شد. پاسخ باید متناسب با چیزی باشد که دشمن می‌خواست به آن برسد.»

شهدای حزب‌الله

در حمله بالگرد اسرائیلی ۶ نفر ازجمله فرزند عماد مغنیه شهید شدند. گفته می‌شود برخی از فرماندهان ایرانی هم در میان آنها حضور داشتند. به گزارش روزنامه صهیونیستی«جروزالم پست»، سرتیپ الله‌دادی فرمانده اسبق تیپ الغدیر یزد هم در میان شهدا است. در بخشی از اطلاعیه سپاه پاسداران ایران آمده است: «گروهی از رزمندگان و نیروهای مقاومت اسلامی همراه با سردار رشید اسلام محمدعلی‌ الله‌دادی حین بازدید از منطقه قنیطره مورد حمله بالگرد نظامی رژیم صهیونیستی قرار گرفتند که بر اثر این جنایت این سردار دلاور همراه با تعدادی از اعضای حزب‌الله به شهادت‌رسیدند.»

حقیقت چیست؟

حقیقت این است که داعش به مرزهای لبنان رسیده است. ناآرامی‌های سوریه باعث سرریز شدن بحران به لبنان هم شده به گونه‌ای که عناصر جبهه النصره و داعش تلاش داشته و دارند تا با ایجاد روزنه‌ای ایمن بتوانند کانالی از سوریه به لبنان باز کنند. در درگیری میان نیروهای حزب‌الله و داعش بسیاری از عوامل خلافت خودخوانده کشته شدند. همچنین حزب‌الله برای دفع حملات مکرر این گروه پهپادهای خود را به پرواز درآورد. حقیقت دوم این است که نیروهای مقاومت قصد دارند جبهه نبرد با داعش را خارج از خاک لبنان قرار دهند و آنها را در سوریه زمین‌گیر کنند. استان قنیطره از این جهت برای حزب‌الله اهمیت استراتژیک دارد. حقیقت سوم این است که تهدیدی همیشگی در بیخ گوش مقاومت وجود دارد که تا دندان مسلح است. استراتژی حزب‌الله همانا دسترسی نزدیک‌تر به اهداف اسرائیلی و وارد آوردن ضربه سخت‌تر به منافع این رژیم است. بنابراین، بخش سوری بلندی‌های جولان با توجه به اهمیت استراتژیک که در مقابله با نیروی اشغالگر دارد، در نبردهای آتی حزب‌الله با اسرائیل بسیار حائز اهمیت خواهد بود.

عملیات علیه «جهاد»