گروه جهان: محمود عباس در گفت‌وگو با خبرگزاری فلسطینی «وفا» می‌گوید که به جان‌کری وزیر امور خارجه ایالات‌متحده طرحی را پیشنهاد داده است که تا سال ۲۰۱۷ به تاسیس کشور فلسطین منجر خواهد شد و پایان اشغالگری رژیم صهیونیستی را در خاک فلسطین رقم خواهد زد. به گزارش الجزیره، محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در پی ایجاد یک چارت زمانی است تا به تاسیس دولت فلسطینی اقدام کند. در طرح اصلاح شده آمده است که بیت‌المقدس شرقی پایتخت فلسطین خواهد بود و رژیم صهیونیستی موظف است که این منطقه را تحویل طرف فلسطینی دهد. همچنین اسرائیل باید اقدام به آزادی زندانیان فلسطینی کند. در این‌باره نماینده اردن در سازمان ملل روز دوشنبه طرح محمود عباس را تحویل سازمان ملل داد. دینا قوار، تنها نماینده عرب شورای امنیت سازمان ملل گفت که متن اصلاح شده اواخر روز دوشنبه تحویل سازمان ملل شد. او اضافه می‌کند: هر دو رهبران ما (فلسطین و اردن) درخصوص پیدا کردن بهترین راه و زمان مناسب برای رای‌گیری در شورای امنیت به بحث و تبادل‌نظر خواهند پرداخت. بر اساس این طرح موقعیت فلسطین به مرزهای پیش از ۱۹۶۷ باز خواهد گشت. با وجود این، ایالات‌متحده مخالف این طرح است و «جف راتکه»، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا می‌گوید که طرح تازه موردی نیست که ایالات‌متحده از آن حمایت کند و مورد قبول واشنگتن باشد. او مدعی می‌شود که برخی از کشورها هم نسبت به ارائه این طرح نگرانی مشابهی اظهار کرده‌اند. راتکه اضافه می‌کند: «آمریکا معتقد است که این طرح نمی‌تواند سودمند باشد و نمی‌تواند کمکی به برنامه موسوم به دو کشوری باشد.» دیپلمات‌ها می‌گویند بعید است در صورت به‌دست آوردن بالاتر از ۹ رای در شورای امنیت سازمان ملل، ایالات‌متحده به این طرح رای منفی ندهد و از قدرت وتوی خود استفاده نکند.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی هم در خصوص این طرح گفته است که اگر شورای امنیت به این طرح رای منفی ندهد ما خواهیم داد. این در حالی است که تل‌آویو مدتی است که به‌دلیل دوری کردن رژیم صهیونیستی از مذاکرات موسوم به صلح مورد انتقاد آمریکا‌یی‌ها قرار گرفته و روابط دو طرف به پایین‌ترین حد خود رسیده است. حتی خبرها حکایت از این دارد که دو طرف در پشت پرده روابطی تیره‌تر از گذشته پیدا کرده‌اند و وارد فاز تهدید و فحاشی شده‌اند.

اما سایت الشرق الاوسط نوشت که اروپایی‌ها دیدگاهی متفاوت‌ نسبت به گذشته پیدا کرده‌اند و به‌عکس تل‌آویو و واشنگتن که سعی می‌کنند در ظاهر همه چیز را آرام نشان دهند، کشورهای قاره سبز تک تک در حال به رسمیت شناختن فلسطین به عنوان یک کشور هستند. هر چند که برخی از این رای‌گیری‌های پارلمانی سر و شکل نمادین دارد اما نشان می‌دهد که اروپا به‌دنبال به‌ رسمیت شناختن طرف فلسطینی است.

نبیل العربی، رئیس اتحادیه عرب هم ضمن تایید این مطلب گفت که کشورهای عربی و اروپایی در حال تغییر دادن دیدگاه‌های خود درباره کشور مستقل فلسطینی هستند. نبیل‌ العربی می‌گوید که کشورهای عربی به‌دنبال ارائه طرح محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین از آن حمایت خواهند کرد. نبیل العربی که با الشرق الاوسط در این زمینه به گفت‌وگو نشسته است اعتقاد دارد که برای طرح فلسطین باید یک چارچوب زمانی در نظر گرفت و پله پله آن ‌را جلو برد. نبیل العربی در پاسخ به اینکه چرا کشورهای قاره سبز چنین رویه متفاوتی نسبت به آمریکا در پیش گرفته‌اند و از کشور مستقل فلسطینی حمایت می‌کنند گفت جنگ غزه و هجوم رژیم اسرائیل به نوار غزه در چرخش این دیدگاه تاثیر بسزایی داشته است. به اعتقاد دبیرکل اتحادیه عرب، هجوم وحشیانه اسرائیل به نوار غزه، باعث شد که در دنیا نسبت به تاسیس کشور فلسطین اجماعی کلی به‌وجود آید. اما نبیل العربی به مورد دیگری هم اشاره می‌کند که در تغییر رویکرد سیاستمداران قاره سبز نسبت به فلسطین تاثیرگذار بوده است و اینکه رژیم اسرائیل به هیچ‌کدام از موارد حقوق بشری پایبند نیست و اروپایی‌ها نیز به این نکته پی برده‌اند. تاکنون در این خصوص پارلمان کشورهای سوئیس، سوئد، بریتانیا و فرانسه کشور مستقل فلسطین را به رسمیت شناخته‌اند. حتی فرانسه پیشنهاد داده است یک کنفرانس صلح بین‌المللی درخصوص فلسطین در پاریس برگزار شود و به گفته برخی چنین کنفرانسی می‌تواند یک حرکت منحصر به فرد در جهت حمایت از تاسیس کشور مستقل فلسطینی باشد. در این زمینه اما اتحادیه عرب نیز بیکار ننشسته است و به‌دنبال راهکاری برای اجرایی کردن این طرح هستند. قرار است نمایندگانی از کویت، اردن و موریتانی در سازمان ملل حضور یابند و به رایزنی درخصوص این طرح بپردازند. طرح محمود عباس به نوعی همان محتوای مذاکرات ژنو ۳ است که با کمی اصلاحات توسط نماینده اردن تحویل سازمان ملل شده است.