زن اسرارآمیز داعش

حسین موسوی: ۱۰ روز پیش نیروهای اطلاعاتی لبنان با همکاری ارتش این کشور، زنی را در مرز لبنان با سوریه دستگیر کردند که گفته می‌شود یکی از همسران بغدادی، رهبر گروه خلافت خودخوانده اسلامی است. این خبر ۹ روز پس از دستگیری این زن توسط مقامات لبنانی فاش شد. اما از فردای افشای این خبر روایت‌ها درخصوص هویت این زن گوناگون بوده است. در شرایطی که مقامات عراقی تاکید می‌کنند که زن بازداشت شده، همسر بغدادی نیست؛ اما برخی روایت‌ها می‌گویند که وی همسر بغدادی است وبه همراه پسرش دستگیر شده است. سی‌ان‌ان اما به نقل از مقامات عراقی گزارش می‌دهد زنی که توسط نیروهای امنیتی لبنان دستگیر شده، همسر بغدادی نیست. به گفته وزیر کشور عراق پخش چنین اخباری بیشتر به تیره شدن فضای عراق منجر و باعث سردرگمی اذهان عمومی می‌شود. گزارش‌ها در مورد دستگیری همسر بغدادی، رهبر گروه تروریستی داعش و فرزندش باعث شد که برخی به این صرافت بیفتند که وی می‌تواند اطلاعات دقیق‌تری از گروه داعش ارائه دهد. اما وزیر کشور عراق می‌گوید که نیروهای اطلاعاتی این کشور اعتقاد دارند زن دستگیر شده همسر بغدادی نیست. او می‌گوید که بغدادی دو همسر دارد و اسمی که از این زن فاش شده است با هیچ‌کدام از آن دو تطابق ندارد.

نیروهای اطلاعاتی لبنان می‌گویند که ده روز پیش زنی را به نام سجا الدولیمی دستگیر کرده‌اند که از مرز سوریه وارد لبنان شده است. مقامات عراقی اما تاکید می‌کنند که بغدادی همسری به نام سجا الدولیمی ندارد. عراقی‌ها تصریح می‌کنند که سجا الدولیمی خواهر مردی است که هم‌اینک در عراق زندانی است و حکم اعدام وی صادر شده است. او در سلسله بمب‌گذاری‌هایی در عراق دست داشته و چندی پیش توسط نیروهای اطلاعاتی عراق دستگیر شده است. رویترز در این‌باره به نقل از مقامات عراقی گزارش داد که شخصی به‌نام عمر عبدالحمید الدولیمی در زندان عراق به سر می‌برد و زن دستگیر شده خواهر وی است. ژنرال سعد معان سخنگوی وزارت کشور عراق می‌گوید: سجا یکی از زنانی بوده است که با زنان راهبه‌ای که توسط گروه‌های بنیادگرا در سوریه به گروگان گرفته شده بودند معاوضه شده است.

مقامات عراقی همچنین با ارائه مستندات دیگری ضمن رد ادعای فوق اضافه می‌کنند که بغدادی دو زن به نام‌های «اسما فاوزی محمد الدولیمی» و «اسرا رجب» دارد و این الدولیمی با زن مذکور تفاوت دارد.

مقامات لبنانی هنوز اظهارنظر بیشتری نکرده‌ و پاسخی به سخنان وزیرکشور عراق نداده‌اند.

ظاهرا این زن در لبنان با همکاری سرویس‌های غربی دستگیر شده است؛ اما سازمان اطلاعاتی آمریکا «سی‌آی‌ای» گفته که هیچ نقشی در دستگیری سجا الدولیمی نداشته است. پس از اظهارنظر مقامات عراقی درخصوص سجا الدولیمی گمانه‌زنی‌های فراوانی صورت گرفته بود که به تیره‌تر شدن فضا می‌افزود. برخی می‌گفتند که وی زن بغدادی است؛ اما مقامات آمریکایی می‌گفتند شخصی که دستگیر شده، همسر سابق وی بوده است و در حال حاضر با وی زندگی نمی‌کند. سال گذشته در بیوگرافی بغدادی در سایتی نوشته شده بود که بغدادی متاهل است و دو زن دارد. رویترز اما به نقل از برخی مقامات عراقی نوشته است که وی سه زن دارد؛ اما گروه خلافت خودخوانده اسلامی هیچ‌کدام از این دو ادعا را تایید نکرده است. این در شرایطی است که برخی از وب‌سایت‌های منسوب به گروه داعش که گفته می‌شود توسط اعضای این گروه اداره می‌شود، خبر دستگیری همسر البغدادی را رد کرده و همچون مقامات عراقی گفته‌اند که الدولیمی همسر البغدادی نیست. اما پس از دستگیری الدولیمی، به‌رغم تمام اختلاف‌نظر‌هایی که وجود دارد، مقامات دو کشور در یک نکته اتفاق نظر دارند و آن، اینکه سجاالدولیمی، یکی از زنان فعال در گروه تروریستی داعش بوده و وی در این گروه دارای اختیارات منحصر به‌فردی است. سی‌ان‌ان به نقل از یکی از منابع محلی که در عملیات حضور داشته، ضمن تایید مطلب فوق می‌گوید که این زن یکی از افراد رده‌ بالای داعش است که بسیار در درون این گروه تروریستی پیچیده فعال بوده است. او پیش‌تر توسط حکومت سوریه دستگیر شده بود اما چندی بعد در تبادلی که دولت اسد برای آزادی زنان راهبه انجام داد وی را از زندان آزاد کرد. دولت اسد در این تبادل ۱۵۰ زن را از زندان آزاد کرد.

با این وجود تلاش وی برای ورود به لبنان به همراه پسری که گفته می‌شود فرزند وی است، با پرسش‌های زیادی همراه بوده است. به‌ویژه اینکه این سفر با یک پاسپورت جعلی، درحالی صورت گرفته است که نیروهای امنیتی لبنان به شدت از مرزهایشان مراقبت به عمل می‌آورند و برای جلوگیری از ورود گروه‌های تروریستی تدابیر سخت امنیتی تدارک دیده‌اند. «سجان ام گوهل»، مدیر بنیاد مطالعات آسیا پاسیفیک در گفت‌وگو با سی‌ان‌ان می‌گوید که باید به پرسش‌هایی از این قبیل که «آیا البغدادی آنها را رها کرده است؟» پاسخ داد. همچنین باید پرسید آیا آنها از دست البغدادی فرار کرده‌‌اند؟ سوالاتی از این دست می‌تواند اطلاعات ذی‌قیمتی را برای نیروهای اطلاعاتی فراهم آورد.

زنانی که به خدمت داعشی‌ها در آمده‌اند با ظلم و ستم فراوان روبه‌رو می‌شوند. با فرار الدولیمی نیز این گمانه هم مطرح شده که وی از دست داعش فرار کرده است.

زنان در این گروه تنها وظیفه‌ای که دارند، این است که به خدمت این افراد در آیند و بیشتر آنها نقش زن خانه‌دار را ایفا می‌کنند. موضوع جهاد نکاح یکی از مواردی است که برخی از زنان را به این گروه پیوند داده است.

در ماه فوریه گزارشی از قلمرو تحت سیطره داعش منتشر شد که یکی از زنان فعال در گروه داعش به نام الخناسه، یک گردان از زنان رزمی را در این گروه گردآوری کرده که وظیفه بازرسی از زنان را در داخل این قلمرو بر عهده داشته‌اند. همچنین اجرای حد زنان در داخل قلمرو تحت سلطه این گروه به‌وسیله زنان این گردان انجام می‌شده است. با این حال دستگیری سجا الدولیمی دوباره این ظن را تقویت کرده است که برخی از زنان این گروه در پی جدا شدن از آنها هستند. یکی از منابع آشنا با دستگیری سجا می‌گوید که عملیات دستگیری وی با همکاری نیروهای اطلاعاتی سوریه، عراق و لبنان صورت گرفته است. منابع عراقی همچنین می‌گویند که در دستگیری سجا، نیروهای اطلاعاتی آمریکا هم حضور داشته‌اند. هر چند که این موضوع با تکذیب سی‌آی‌ای همراه شده است.

آدام شیف، یکی از نمایندگان دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا می‌گوید وقت آن رسیده که آمریکا بتواند با بازجویی از الدولیمی اطلاعات بیشتری از این گروه کسب کند. او اضافه می‌کند: با دستگیری وی شاید بتوان نوری را به درون جنبش البغدادی تاباند و آن را از ابهام خارج کرد. اینکه آیا او زخمی شده یا اینکه مرده است، می‌تواند مهم‌ترین هدف ما را در مبارزه با گروه داعش تقویت کند.

انتقام در داخل خاک آمریکا

در شرایطی که بحث و گمانه‌زنی‌ها در مورد سجا الدولیمی ادامه دارد، روز گذشته اف‌بی‌آی هشدار داد که بر اساس رهگیری‌هایی که از شبکه‌های اجتماعی داشته، به این نتیجه رسیده است که داعش در پی تقویت افراد خود در داخل آمریکا است تا عملیات‌هایی تروریستی در داخل خاک آمریکا انجام دهند. در این گزارش آمده است که این گروه قصد دارد تا با دستگیری شهروندان آمریکایی و سر بریدن آنها ایجاد رعب و وحشت کند. همچنین در این گزارش از احتمال حملات انتحاری توسط وسایل نقلیه به عنوان یکی از راه‌های ترور یاد شده است. ای‌بی‌سی نیوز در این باره گزارش داد که سازمان اطلاعات آمریکا بولتنی را در این رابطه تهیه و در آن تصریح کرده است که افراد بنیادگرا از شبکه‌های اجتماعی برای مقاصد خود سوءاستفاده خواهند کرد و جان شهروندان آمریکایی در این رابطه با خطر روبه‌رو است. این سازمان از شهروندان آمریکایی خواسته است افرادی با گرایش‌های تند را که در لیست دوستان خود دارند حذف کنند، زیرا ممکن است توسط این افراد در داخل آمریکا شناسایی و جانشان با خطر روبه‌رو شود.

اف‌بی‌آی همچنین هشدار داده است که سربازان آمریکایی نیز در ارتباطات آنلاین خود دقت بیشتری داشته باشند و با افرادی که دارای گرایش‌های تندی هستند، ارتباط نگیرند. پیش از این، فردی موسوم به «جان جهادی» که سر غربی‌ها را مقابل دوربین ویدئویی می‌بریده، هشدار داده بود که جنگ به داخل خاک آمریکا کشیده خواهد شد. وی تاکنون سر سه آمریکایی و دو بریتانیایی را بریده است. اف‌بی‌آی اعتقاد دارد که هکرهای گروه داعش می‌توانند از طریق ارتباط گرفتن با شهروندان آمریکایی و به دست آوردن اطلاعات شخصی آنها، جان آمریکایی‌ها را به خطر بیندازند. در این راستا گفته می‌شود برخی از افراد نیروهای ویژه ایالات متحده از فیس‌بوک و سایر شبکه‌های اجتماعی خارج یا آن را تعطیل کرده‌اند. تهدید به عملیات در داخل کشورهای غربی پس از آن شدت گرفت که گروه ائتلاف علیه داعش، به رهبری آمریکا مواضع این گروه را در سوریه و عراق زیر آتش جنگنده‌های خود گرفته است. در بولتنی که اف‌بی‌آی منتشر کرده، داعش قصد دارد در داخل آمریکا و برخی کشورهای غربی عضوگیری کند و عملیات رعب و وحشت خود را این‌بار در کشورهای غربی پیاده کند. در این بولتن اشاره شده (با رهگیری‌هایی که صورت گرفته است) که کهنه‌سربازان و سربازان قدیم آمریکا هدف نخست این افراد هستند که به احتمال زیاد در مقابل دوربین سرشان بریده خواهد شد. جان کربی، سخنگوی پنتاگون در گفت‌وگو با ای‌بی‌سی نیوز درباره این گزارش گفت: توصیه نخست پنتاگون این است که نیروهای نظامی کمتر از شبکه‌های اجتماعی استفاده کنند اما وزارت دفاع آمریکا تاکنون نظامی‌ها را از حضور در شبکه‌های اجتماعی منع نکرده است. کربی می‌گوید که پنتاگون به نیروهای نظامی به شدت تاکید کرده که در استفاده از این شبکه‌ها حداکثر احتیاط را پیشه کنند. او ادامه می‌دهد: مطمئن هستیم که آنها (داعش) شبکه‌های اجتماعی را رصد می‌کنند. حمله به پارلمان کانادا توسط یکی از طرفداران داعش باعث شده که مقامات امنیتی آمریکا احتمال حملات مشابه در داخل این کشور را رد نکنند.