حسین موسوی: راز پیشروی نیروهای داعش را کردهای کوبانی به نیکی می‌‌دانند. جایی که اسلحه‌‌های زهوار در رفته و قدیمی کردها در برابر اسلحه‌‌های مجهز و مدرن داعش آواز مقاوت سر می‌‌دهند. چند صباحی است که برخی کارشناسان در پی تجزیه و تحلیل این گروه تروریستی بر آمده‌‌اند و در این‌‌باره فارین پالیسی در گزارشی می‌‌‌‌گوید که پیکارجویان خلافت خودخوانده اسلامی از سلاح‌‌های مجهز و مدرن آمریکایی استفاده می‌‌کنند و همین موضوع باعث شده است که موازنه جنگ در قسمت کردنشین سوریه به هم بخورد. «گروه ناظر ارتش‌‌های مستقل» مدارکی را جمع‌‌آوری کرده است که نشان می‌‌دهد تروریست‌های داعشی، که از سوی رئیس‌‌جمهوری آمریکا با عنوان «شبکه مرگ» یاد شده‌‌اند، دست‌‌کم از سلاح‌‌های ۲۱ کشور جهان در میادین جنگ استفاده می‌‌کنند. این گزارش می‌‌افزاید که این گروه عمدتا از سلاح‌‌های روسی، آمریکایی و چینی استفاده می‌‌کنند. این گزارش که در ششم اکتبر منتشر شده است خاطر نشان می‌‌کند که شبه‌‌نظامیان داعشی نه تنها از کشورهای بزرگ و قدرتمند اسلحه دریافت می‌‌کنند، بلکه کشورهای صادرکننده مثل سودان نیز به این گروه یاری می‌‌رسانند.

همچنین در این گزارش آمده است که این گروه برخی از تسلیحات و مهمات خود را در پی تصرفاتش در سوریه و عراق به دست آورده است. چندی پیش نیز این گروه ویدئویی را منتشر کرد که در آن نشان داده می‌‌شد داعش پس از تصرف پادگان شهر رقه توانسته است به موشک‌‌های میان‌‌برد و کوتاه‌‌برد ارتش سوریه دست پیدا کند. نیروهای اطلاعاتی برخی کشورها می‌‌گویند که داعش هزینه‌‌های سنگین این جنگ را از فروش نفت و برخی منابع دیگر تامین می‌‌کند. داعش با فروش نفت توانسته است که از دلالان و برخی کمپانی‌‌ها اسلحه‌‌های مجهز خریداری کند. به تازگی گزارشی منتشر شده است که تایید می‌‌کند گروه تروریستی داعش روزانه تا سقف یک میلیون دلار درآمد نفتی دارد. کارشناسان می‌‌گویند که آنها مهمات خود را از منابع مختلفی جور می‌‌کنند و در این میان گفته شده که داعش با فروش نفت به این اسلحه‌‌ها دسترسی پیدا کرده است. در این گزارش آمده است که اسلحه‌های ساخت پایگاه مهمات میسوری هم در بین اسلحه‌‌های مورد استفاده داعش وجود دارد. این اسلحه‌‌ها قرار بوده که به دست نیروهای مخالف اسد، یعنی به دست ارتش آزاد سوریه برسد که در نهایت به دست نیروهای داعشی افتاده است. هر چند که بیشتر این اسلحه‌‌ها جزو سلاح‌‌های سبک آمریکایی به حساب می‌‌آیند.

جوزف کریستف، مدیر سابق امور تجاری دولت آمریکا می‌‌گوید: «ما چالش عظیمی درخصوص نظارت بر پایگاه‌‌های خود در عراق داریم.» او می‌‌افزاید: «نمی‌‌دانم چگونه باید در این برنامه جدید حفاظت خود را در این مناطق بالاتر ببریم.» این نگرانی وجود دارد که نیروهای داعش بتوانند با هجوم به پایگاه‌‌های آمریکایی در عراق به تسلیحات مجهزتری دست پیدا کنند. همچنین در گزارشی که توسط موسسه‌‌ای در لندن که به نام «گروه تحقیق مهمات جنگی» منتشر شده، ادعا شده کارخانه‌‌های روسی سلا‌‌ح‌‌های ارتش سوریه را تامین می‌‌کرده‌‌اند و این ارتش در چندین جبهه از داعش شکست خورده و این گروه توانسته است به سلاح‌‌های ارتش سوریه نیز دست پیدا کند. اینک اما با انتشار این گزارش‌‌ها و پیشروی نیروهای داعش در شهر کوبانی نگرانی ناظران بین‌‌المللی افزایش یافته و خواستار برخورد جدی‌‌تر با این گروه افراطی شده‌‌اند.