واشنگتن در التهاب 11 سپتامبر دوم

حسین موسوی: «آیا داعش به پشت مرزهای آمریکا رسیده است؟» این مهم‌ترین پرسشی است که اخیرا در ایالات متحده رواج پیدا کرده و رسانه‌های نزدیک به دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان هم نظارت متفاوتی را ارائه داده‌اند. در این ارتباط گفته می‌شود که اخیرا پنتاگون گزارش محرمانه‌ای منتشر کرده که در آن می‌گوید اعضای گروه دولت اسلامی عراق و شام غیرقانونی وارد مکزیک شده‌اند و در حال حاضر تنها چند کیلومتر با ایالات متحده فاصله دارند. به نوشته روزنامه نیویورک تایمز، در صورت صحت داشتن این گزارش، اعضای داعش قصد دارند با سفر غیرقانونی به مکزیک برای بمب‌گذاری انتحاری وارد ایالات متحده شوند و ایجاد رعب و وحشت کنند. یکی از جمهوری‌خواهان می‌گوید که دولت زنگ امنیتی را به صدا درآورده است و هم‌اینک نیروهای ویژه از مرز آمریکا و مکزیک حفاظت به عمل می‌آورد. براساس گزارش‌های امنیتی بخشی از حفاظت از مرز با مکزیک را ارتش این کشور به عهده گرفته است و مسائل امنیتی را نیز افزایش داده‌اند. این در شرایطی است که در چند هفته اخیر، دولت آمریکا و مردم این کشور روی موضوع داعش متمرکز شده‌اند و پس از اعدام دو شهروند آمریکایی به دست گروه تروریستی داعش گروه‌های محافظه‌کار و جمهوری‌خواهان می‌گویند که داعشی‌ها وارد مکزیک شده‌اند. با وجود این وزارت امنیت داخلی آمریکا می‌گوید که چنین خبری صحت ندارد و مرزهای آمریکا از امنیت خوبی برخوردار است.

«اف.بی.آی» نیز می‌گوید که هنوز نمی‌تواند درمورد این موضوع نظر بدهد، اما در مرز مشترک بین آمریکا و مکزیک تحرکات خاصی مشاهده نمی‌شود. جمهوری‌خواهان اما می‌گویند که دولت اوباما به این دلیل خبر مذکور را کتمان می‌کند تا رعب و وحشت بین مردم حاکم نشود. این روزنامه می‌نویسد که چندی پیش یکی از مقامات امنیتی آمریکا اعلام کرده بود که داعشی‌ها برای ضربه‌زدن به واشنگتن در حال اعزام به مکزیک هستند. با وجود این اوباما می‌گوید که برای ضربه زدن به این گروه تروریستی حاضر است هر قیمتی را بپردازد. دموکرات‌ها می‌گویند که مخالفان اوباما قصد دارند تا با ضعیف نشان دادن اوباما درخصوص تامین امنیت آمریکا و مرزهای این کشور به وجهه وی در برخورد با تروریسم آسیب وارد کنند. چندی پیش جف دانکن، یکی از جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان در نطق خود گفت که ایالات‌متحده بی‌توجه به تهدیدی که در کنار ایالات‌متحده در حال وقوع است، جان مردم آمریکا را به خطر می‌اندازد. او سپس در مجلس فریاد می‌کشد: «مردم آمریکا بیدار شوید. با مرزهای قابل نفوذی که در سمت جنوب کشور است معلوم نیست که چه کسانی هم‌اینک به کشور رخنه کرده‌اند؟» اما مقامات سازمان مبارزه با تروریسم آمریکا می‌گوید هنوز به جمع‌بندی ویژه‌ای نرسیده‌اند که داعش قصد نفوذ به آمریکا را داشته باشد. این در حالی است که برخی از مقامات امنیتی آمریکا می‌گویند داعش در داخل مرزهای آمریکا رخنه کرده است و برخی تندروها در حال عضوگیری برای داعش هستند. با وجود این هنوز مشخص نیست که آیا داعش به دنبال حمله مستقیم به آمریکا باشد یا نه. سی‌آی‌ای اما تخمین می‌زند که هزار آمریکایی برای داعش سلاح به دست گرفته‌اند. به گفته کارشناسان این افراد می‌توانند با بازگشت به آمریکا خطری مستقیم برای این کشور به حساب آیند.

جمهوری‌خواهان همواره با انتقاد به سیاست‌های خارجی باراک اوباما گفته‌اند مکزیک محل تجمع بنیادگرایان است و آنها با قاچاقچیان مکزیکی در ارتباط هستند. میت رامنی در سال ۲۰۱۲ و در کمپین انتخاباتی خود نیز چنین اظهارات مشابهی را به زبان آورده بود. در اواخر ماه اوت اما وب‌سایت سازمان دیده‌بان قضایی آمریکا گزارشی با چند تصویر منتشر کرد که نیروهای داعش به مکزیک آمده‌اند و در شهر مرزی «سیوداد خوارز» در حال برنامه‌ریزی برای حمله به آمریکا هستند. به گفته این سایت بمب‌گذاری خودرو مهم‌ترین تاکتیک این گروه برای ناامن‌کردن ایالت متحده خواهد بود. این گزارش می‌گوید که آنها با مقامات رده بالای امنیتی آمریکا نیز صحبت کرده‌اند و این بحث به‌شدت در بین مقامات آمریکا و نیروهای اطلاعاتی مطرح شده که نظارت بیشتری روی مرزهای مکزیک داشته باشند. در این گزارش آمده است که نیروهای امنیتی آمریکا به حالت آماده‌باش درآمده‌اند تا خطر تروریسم را دفع کنند. به نوشته این وب‌سایت مقامات آمریکایی با اعلام سطح امنیتی فوق‌العاده گفته‌اند که احتمال حمله مستقیم به مرزهای آمریکا بالا است، اما شبکه خبری فاکس‌نیوز نزدیک به جمهوری‌خواهان با کلانتر منطقه تگزاس در این‌باره گفت‌وگویی انجام داده و او می‌گوید ریشه همکاری داعش را باید با قاچاقچیان مکزیکی پیگیری کرد.