گروه بین‌الملل: بهره‌وری در کسب‌وکارهای غیرکشاورزی آمریکا در فصل دوم به شدت افزایش یافت. این مساله از فشار دستمزدها می‌کاهد و به فدرال رزرو امکان می‌دهد نرخ بهره را همچنان پایین نگه دارد. به گزارش رویترز، وزارت کار آمریکا روز جمعه اعلام کرد بهره‌وری پس از آنکه در فصل نخست با کاهش ۵/۴درصدی روبه‌رو شد، در فصل دوم با نرخ سالانه ۵/۲درصد رشد کرده است. کاهش بهره‌وری در فصل نخست بیشترین کاهش از فصل چهارم سال ۱۹۸۱ تاکنون بوده است.

افزایش بهره‌وری در فصل دوم هزینه‌های تولید مربوط به نیروی کار را تحت کنترل قرار داده است. این هزینه‌ها در آغاز سال افزایش یافته بود، زیرا زمستان بسیار سرد موجب کاهش تولید شده بود.

هزینه واحد کار، یعنی هزینه نیروی کار به ازای هر واحد تولید، با نرخ ۶/۰درصد افزایش یافته است. این در شرایطی است که هزینه واحد کار در فصل نخست با نرخ ۸/۱۱درصد رشد کرده بود. با توجه به اینکه بهره‌وری درحال افزایش است، امکان بیشتری وجود دارد که بدون ایجاد فشار تورمی یا لطمه خوردن به سود، دستمزد کارگران افزایش یابد. هزینه‌های واحد کار نسبت به فصل دوم سال گذشته ۹/۱درصد افزایش یافته است که کمتر از هدف تورمی ۲درصدی بانک مرکزی آمریکا قرار دارد.

گزارش وزارت کار همچنین نشان داد دستمزد ساعتی در فصل دوم با نرخ ۱/۳درصد افزایش یافته است. این در شرایطی است که دستمزد ساعتی در سال گذشته تنها ۱/۱درصد افزایش یافته بود.

اما، بعید است که رشد بهره‌وری با سرعت فصل دوم ادامه یابد. طی سه سال گذشته بهره‌وری سالانه، به بیش از یک درصد نرسیده است.

از سوی دیگر، گزارش وزارت بازرگانی آمریکا نشان داد ذخیره عمده‌فروشی در ماه ژوئن کمتر از انتظار رشد کرده است و این مساله می‌تواند بر برآورد رشد اقتصادی در فصل دوم تاثیر منفی بگذارد. وزارت بازرگانی آمریکا اعلام کرد ذخیره عمده‌فروشی پس از افزایش ۳/۰درصدی در ماه مه، در ماه ژوئن هم ۳/۰درصد رشد کرده است. این در شرایطی است که اقتصاددانان شرکت‌کننده در نظرسنجی رویترز انتظار داشتند ذخیره عمده‌فروشی ۶/۰درصد رشد کند. ذخیره عمده‌فروشی مولفه مهمی در تغییرات تولید ناخالص داخلی به شمار می‌رود. هفته گذشته دولت آمریکا اعلام کرد تولید ناخالص داخلی این کشور در فصل دوم ۴/۰درصد رشد کرده است. اما با توجه به آمار ذخیره عمده‌فروشی، احتمالا این رقم اندکی کاهش خواهد یافت. قرار است اواخر این ماه گزارش نهایی رشد اقتصادی در فصل دوم منتشر شود.