گروه بین‌الملل: رشد بخش تولیدی حوزه یورو در ماه ژوئن کُند شد، زیرا رکود بخش تولیدی فرانسه افزایش بخش تولیدی اسپانیا را خنثی کرد. به گزارش بلومبرگ، مرکز مارکیت اکونومیکس اعلام کرد شاخص خرید مدیران این مرکز از ۲/۵۲ واحد در ماه مه به ۸/۵۱ واحد در ماه ژوئن کاهش یافته است. براساس گزارش مارکیت بخش تولیدی در اسپانیا با سریع‌ترین آهنگ از سال ۲۰۰۷ تاکنون رشد کرده و در فرانسه برای دومین ماه متوالی دچار رکود شده است. شاخص خرید مدیران فرانسه از ۶/۴۹ واحد در ماه مه به ۲/۴۸ واحد در ماه ژوئن تنزل یافته است. سطح کمتر از ۵۰ واحد نشان‌دهنده رکود است.

کریس ویلیامسون، اقتصاددان ارشد مارکیت، می‌گوید: «تصویر کلی نشان‌دهنده شکنندگی احیای اقتصادی حوزه یورو است. کُندی رشد، سیاست‌گذاران بانک مرکزی اروپا را تحت فشار قرار می‌دهد تا برای جلوگیری از توقف احیای اقتصادی اقدامات بیشتری انجام دهند و ما تردیدی نداریم که تسهیل بیشتر سیاست‌ها در راه خواهد بود.»

گرچه شاخص تولیدی حوزه یورو برای دوازدهمین ماه بیش از سطح ۵۰ واحد قرار دارد، اما آهنگ رشد این بخش در ماه ژوئن کُندترین میزان از ماه نوامبر تاکنون بوده است. از سوی دیگر، فعالیت کارخانه‌ای در آلمان و ایتالیا کُند شده و در یونان برای نخستین‌بار طی سه ماه گذشته دچار رکود شده است. در آلمان شاخص خرید مدیران از ۳/۵۲ واحد در ماه مه به ۰/۵۲ واحد در ماه ژوئن کاهش یافت.

نرخ بیکاری در ماه مه تغییر نکرد

در رویدادی دیگر مربوط به حوزه یورو دفتر آمار اتحادیه اروپا اعلام کرد نرخ بیکاری در ماه مه در رقم ۶/۱۱ درصد باقی مانده است.

نرخ بیکاری در کشورهای حوزه یورو بسیار متفاوت است به‌طوری که در ماه مه اتریش با ۷/۴ درصد کمترین نرخ بیکاری و اسپانیا با ۱/۲۵ درصد بیشترین نرخ بیکاری را ثبت کرد. آخرین آمار بیکاری یونان مربوط به ماه مارس است که در آن ماه نرخ بیکاری ۸/۲۶ درصد بود. براساس گزارش دفتر آمار اتحادیه اروپا نرخ بیکاری افراد زیر ۲۵ سال در حوزه یورو از ۴/۲۳ درصد به ۳/۲۳ درصد کاهش یافته است.

سوویی کوزونن، تحلیلگر نوردیا بانک، می‌گوید: «بیکاری بالا خطر بزرگی برای احیای اقتصادی است و در بخش‌هایی از اروپا هم‌اکنون نیز یک مشکل اساسی به شمار می‌رود. احتمالا نرخ بیکاری در ماه‌های آتی اندکی کاهش خواهد یافت، اما برای مدت طولانی، دست‌کم یک‌سال دیگر، همچنان بالا خواهد بود.»

این در شرایطی است که رشد حوزه یورو تا پایان سال اندک خواهد بود به‌طوری که براساس پیش‌بینی اقتصاددانان بلومبرگ اقتصاد این حوزه در فصل دوم و سوم ۳/۰ درصد و در سه ماه پایانی امسال ۴/۰ درصد رشد خواهد کرد.