گروه بین‌الملل: در دیدار سران چهار کشور بریتانیا، آلمان، سوئد و هلند اختلاف نظر بر سر انتخاب رئیس کمیسیون اروپا به جای خود باقی ماند؛ اگرچه به گفته صدراعظم آلمان بحث اصلی در باره آن نبود. به گزارش بی‌بی‌سی، آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان پس از این دیدار دو روزه در نزدیکی پایتخت سوئد می‌گوید اگرچه او علاقه‌مند به دفاع از انتخاب ژان کلود یانکر به ریاست کمیسیون اروپا در این ملاقات‌ها بود، ولی این موضوع بحث اصلی سران چهار کشور نبوده است.

اختلاف نظر اصلی در مورد انتخاب رئیس کمیسیون اروپا بین آلمان از یک طرف و بریتانیا، سوئد و هلند از طرف دیگر است. آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان می‌خواهد که این مقام به ژان کلود یانکر، نخست‌وزیر پیشین لوکزامبورگ، برسد؛ در حالی که دیوید کامرون، نخست‌وزیر بریتانیا با این انتخاب مخالف است و خواهان اصلاحات در سیاست‌های این اتحادیه است.

حزب مردم اروپا (ای پی پی) بزر‌گ‌ترین گروه راست‌میانه در پارلمان اروپا بیشترین کرسی را در انتخابات اخیر پارلمان اروپا به دست آورد. یانکر که عضو این حزب است، به دنبال ریاست کمیسیون اروپاست و در این میان از پشتیبانی آنگلا مرکل برخوردار است.

ولی بریتانیا، سوئد و هلند با این کار مخالفند و علیه آن موضع‌گیری کرده‌اند. رهبران هر چهار کشور همانند یانکر به جناح راست میانه تعلق دارند.

نخست‌وزیر بریتانیا به شدت مخالف افکار یانکر است که اعتقاد به اتحاد و یگانگی سیاسی بیشتر بین اعضای اتحادیه دارد، دیوید کامرون، اتحادیه اروپا را «خیلی بزرگ» و «خیلی ارباب‌منش» توصیف کرده است.

رهبران اروپا معمولا رئیس کمیسیون را بدون مشورت پارلمان انتخاب می‌کردند؛ ولی این‌بار باید نتیجه انتخابات پارلمانی را هم به حساب بیاورند.