گروه بین‌الملل- سفر یک روزه اردوغان به آذربایجان هر چند که کوتاه بود اما بازخوردهای فراوانی در داخل و خارج از این کشور داشته است. اردوغان که برای تعطیلی مدارس مربوط به جنبش «حیزمت» به باکو سفر کرده بود، یک میهمان ویژه هم همراه خود داشت. «تانر ییلدیز» وزیر انرژی این کشور که این روزها صحبت در مورد وی فراوان است. او که متهم به قطع عمدی برق در انتخابات ترکیه است در این سفر به همراه رئیس خود عازم باکو شد تا مذاکرات نیمه تمامی که در مورد خط لوله گازی و نفتی بین ترکیه و جمهوری آذربایجان باقی مانده است را حل و فصل کند.

خط لوله گازی که ممکن است حتی معادلات روسیه را در بحران تازه‌ای که در کریمه به‌وجود آمده است به هم بزند. به گفته ناظران سیاسی یکی از مهمترین خطوط لوله گازی که می‌تواند وابستگی انرژی کشورهای اتحادیه اروپا را به روسیه کم کند خط لوله قفقاز جنوبی است که به گفته کارشناسان همواره برای نهایی شدن این خط لوله گازی روسیه مهمترین مخالف بوده است.

روسیه در حال حاضر تامین کننده انرژی اتحادیه اروپاست که هم‌اینک با به وجود آمدن مشکلات بین روسیه و کشورهای اروپایی بر سر کریمه آینده تامین انرژی اتحادیه اروپا با ابهام روبه‌رو شده است.

پیش از این دولت آنکارا تلاش بسیاری کرد تا عملا این خط لوله به ترکیه و سپس به اروپا کشیده شود. اما هرگز برای ترسیم این خط لوله گازی گامی فراتر از مذاکرات برداشته نشد. به‌رغم اینکه بین دولت‌های باکو و آنکارا بر سر مدارس متعلق به جنبش «حیزمت» کدورت‌هایی به وجود آمده بود اما با چراغ سبز رئیس‌جمهوری آذربایجان برای تعطیلی این مدارس امیدهای دو طرف برای احیای این خط لوله گازی زنده شده است.

به گفته برخی از کارشناسان نهایی شدن این خط لوله گازی می‌تواند معادلات روسیه را در تامین انرژی کشورهای اروپایی به هم بزند.

الهام علی‌اف، در کنفرانس خبری که پس از دیدار مقامات دو کشور صورت گرفت در خصوص کدورت‌هایی که بین دو دولت به وجود آمده بود گفت: «ما متحد، دوست و برادر هستیم. هیچ بحثی وجود ندارد که به رابطه بین دو طرف آسیب برساند». به نوشته روزنامه تودیز زمان این نخستین سفر اردوغان پس از پیروزی ۳۰ مارس است که در آن دولت اردوغان توانست نزدیک به ۴۶ درصد آرای مردم را در انتخابات محلی از آن حزب خود کند. اردوغان نیز در این کنفرانس خبری ضمن برادرانه خواندن روابط فیمابین اعلام کرد که این رابطه باعث احیای پروژه «قفقاز جنوبی» خواهد شد و این موضوع می‌تواند در تامین انرژی ترکیه مفید واقع شود.

ترکیه یکی از حامیان اصلی راه‌اندازی خط لوله گازی در منطقه قفقاز جنوبی است. این در شرایطی است که درگیری‌های داخلی اردوغان برای تثبیت حزب خود باعث شده بود که از نهایی کردن مذاکرات این خط لوله گازی غافل شود.

در این راستا به گفته برخی از کارشناسان درگیری‌های بین دو گروه اسلامگرا در ترکیه از مرزهای این کشور فراتر رفته است و اردوغان خواهان تعطیلی مدارسی است که متعلق به جنبش «حیزمت» است.

این مدارس توسط، فتح‌الله گولن، اسلام آموخته ترکیه‌ای اداره می‌شود که چند صباحی است روابط بین وی و اردوغان به شدت تیره شده است. اردوغان پیش از سال نوی شمسی نیز به پاکستان سفر کرده و خواستار تعطیلی مدارس متعلق به فتح‌الله گولن در پاکستان شده بود.