توهین شمالی‌ها به رئیس‌جمهوری کره‌جنوبی

گروه بین‌الملل- از زمانی که کیم جونگ اون رهبر کره‌شمالی شده است رابطه سرد بین دو کره تبدیل به رابطه خصمانه شده و به گفته برخی احتمال وقوع جنگ در این منطقه بالا گرفته است. چند روز پس از تحویل سال نوی شمسی در شرایطی که در برخی از کشورها جشن سال نو برگزار می‌شد، بین دو کره در نقاط مرزی تبادل آتش صورت گرفت و هم‌اینک نیز از کره‌شمالی خبر می‌رسد که یکی از شهروندان کره‌‌شمالی در تلویزیون ملی این کشور با فحاشی رئیس‌جمهوری کره‌جنوبی را مورد خطاب قرار داده است. به نوشته روزنامه دیلی‌میل پس از پخش این فحاشی خبرگزاری رسمی کره‌شمالی به بازگویی توهین شدید این شهروند کره‌شمالی به رهبر کره‌جنوبی پرداخت. به نوشته این روزنامه، انتشار این اظهارات توسط خبرگزاری رسمی کره‌شمالی باعث افزایش تنش بین این دو کشور همسایه خواهد شد.

این شهروند کره‌شمالی از اظهارات اخیر «پارک گئون های»، رئیس‌جمهوری کره‌جنوبی مبنی بر آمادگی کشورش برای کمک به زنان و کودکان همسایه فقیر شمالی انتقاد کرد و او را «خدمتکار بدترکیب» خواند که نتوانسته ازدواج کند یا بچه‌دار شود.

این شهروند به نام کیم اون کیونگ گفت که پارک حق ندارد در خصوص کودکان کره‌شمالی سخن بگوید. پارک یک موجود آشفته است که سرزمین مقدس مادری را به تمسخر می‌گیرد.

پس از آنکه پیونگ یانگ سئول را به نقض توافق دو کشور برای گسترش مناسبات متهم کرد، میزان توهین‌های کره‌شمالی علیه رئیس‌جمهور کره‌جنوبی در هفته‌های اخیر افزایش یافته است. همزمان با افزایش این تنش‌ها، کره‌شمالی اعلام کرد که جهان باید به انتظار بنشیند و آزمایش هسته‌ای جدید این کشور را مشاهده کند.

به گزارش «ایسنا»، پس از آنکه شورای امنیت سازمان ملل آزمایش موشکی بالستیک کره‌شمالی را که در تاریخ ۲۶ مارس انجام شد، محکوم کرد این کشور کمونیستی تهدید کرد که یک آزمایش هسته‌ای جدید انجام خواهد داد.

در همین راستا، «ری تونگ ایل»، معاون نماینده کره‌شمالی در سازمان ملل عنوان کرد: ما این موضوع را روشن کردیم که یک آزمایش هسته‌ای جدید انجام خواهیم داد.

پس از اینکه کره‌شمالی آخرین آزمایش هسته‌ای خود را انجام داد، شورای امنیت در قطعنامه‌ای این کشور را از پرتاب موشک‌های بالستیک منع کرد.

ری تونگ ایل همچنین آمریکا را به تلاش برای منزوی کردن و سرنگونی حکومت کره‌شمالی متهم کرد و گفت که واشنگتن به این دلیل از طرحی برای خلع شبه جزیره کره از تسلیحات هسته‌ای حمایت نمی‌کند که می‌خواهد حضور نظامی خود در این منطقه را تثبیت کند.

نماینده آمریکا در سازمان ملل هنوز به اظهارات نماینده کره‌شمالی واکنشی نشان نداده است. این در شرایطی است که دولت کره‌جنوبی اعلام کرد که یک موشک بالستیک جدید را آزمایش کرده که قادر است هر نقطه‌ای از کره‌شمالی را هدف قرار دهد، مقام‌های پیونگ‌یانگ این اقدام همسایه جنوبی خود را محکوم کردند. به گزارش خبرگزاری فرانسه، دو روز پیش از آنکه کره‌شمالی دو موشک بالستیک میان‌برد که قابلیت حمله به ژاپن را داشتند آزمایش کند، کره‌جنوبی در تاریخ ۲۳ مارس موشک بالستیک خود را آزمایش کرده بود.

اعلام وقوع چنین آزمایشی توسط کره‌جنوبی احتمالا به تنش‌های شبه جزیره کره دامن خواهد زد. اخیرا نیز این دو کشور صدها خمپاره را به آب‌های ساحلی یکدیگر شلیک کرده بودند.

توانایی‌های موشک بالستیک جدید کره‌جنوبی براساس موافقت‌نامه‌ای که در سال ۲۰۱۲ با آمریکا منعقد شد، ارتقا یافته و برد آن ۵۰۰ کیلومتر شده است.

براساس این توافق که پیونگ‌یانگ آن را محکوم کرده بود، کره‌جنوبی می‌تواند موشک‌هایی تا برد ۸۰۰ کیلومتر داشته باشد. این در حالی‌است که این کشور پیش‌تر در ازای حمایت نظامی آمریکا تنها اجازه داشت موشک‌هایی با برد ۳۰۰ کیلومتر داشته باشد. این تنش‌ها در شبه جزیره کره در شرایطی افزایش یافت که اخیرا پس از دیدار دوباره خانواده‌های جدا افتاده دو کشور با یکدیگر مذاکرات سطح بالایی نیز در ماه فوریه بین آنها برگزار شده بود. با این وجود رسانه‌های کره‌جنوبی روز گذشته نوشتند که مقامات نظامی این کشور اعلام کردند که با ساقط کردن پهپاد کره‌شمالی از آن تصاویری به دست آمده است که برخی از نقاط مرزی مورد اختلاف دو طرف را رصد کرده است. همچنین در این پهپاد از کاخ ریاست جمهوری کره‌جنوبی به‌طور مفصل عکس‌برداری شده بود.