گروه بین‌الملل- یک تحلیلگر نظامی آمریکا گفت که مانورهای نظامی چین با هدف حمله و به دست گرفتن کنترل جزایر مورد مناقشه این کشور با ژاپن طراحی شده و در حال انجام است.
به نوشته روزنامه دیلی تلگراف، جیمز فانل، از تحلیلگران نظامی آمریکا گفت، چین در حال افزایش آموزش‌های سریع و کوتاه خود برای حمله و به تصرف درآوردن جزایر سنکاکو تحت کنترل ژاپن است.
او افزود: مانورهای اخیر توسط ارتش چین با هدف آموزش نیروهای این کشور برای حمله به جزایر بدون سکنه سنکاکو است که دولت پکن نیز مدعی مالکیت آ‌نها است.
این مقام ارشد ارتش آمریکا گفت: ما متوجه شدیم که ارتش آزادی بخش خلق چین در حال انجام مانورهایی برای انجام یک جنگ کوتاه و سریع علیه ژاپن است تا این جزایر مورد مناقشه را بار دیگر از دست توکیو درآورد و مالک آنها شود یا حتی به جزیره ریوکیو در جنوب حمله کند و کنترل آن را به دست آورد.
دیدار اوباما با دالای لاما خشم پکن را برانگیخت
در تحولی دیگر در رابطه با چین، باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا روز جمعه در کاخ سفید با دالای لاما، رهبر معنوی در تبعید تبت دیدار و گفت‌وگو کرد.
به گزارش یورو نیوز، این دیدار که حاکی از توجه اوباما به مسائل حقوق بشری چین است، در شرایطی صورت گرفت که چین، پیش‌تر طی هشداری آن را به زیان روابط دوجانبه پکن و واشنگتن خوانده بود.
دیدار رئیس‌جمهوری آمریکا با رهبر معنوی تبت خشم پکن را برانگیخته است. معاون وزیر خارجه چین در اعتراض به این دیدار، جمعه شب کاردار آمریکا را احضار و مراتب نارضایتی عمیق خود را از این اقدام اعلام کرد. پکن این اقدام آمریکا را مداخله در امور داخلی چین ارزیابی کرده است.