گروه بین‌الملل- بنا بر گزارش‌ها و به گفته یکی از کنشگران سرشناس سعودی بیش از ۶۰ شهروند زن عربستان سعودی گفته‌اند روز شنبه چهارم آبان ماه در اقدامی اعتراض‌آمیز به عرف موجود که زنان را از رانندگی منع می‌کند، سوار بر خودرو شدند و رانندگی کرده‌اند. کارزاری که گروهی از زنان در عربستان سعودی به راه انداخته‌اند با این هدف انجام می‌شود که «رانندگی به‌عنوان یک انتخاب برای زنان، محترم شمرده شود». البته در آن کشور اکنون قانون رسمی‌ای وجود ندارد که اجازه رانندگی را از بانوان گرفته باشد، اما مقام‌ها عملا از صدور تصدیق رانندگی برای آنها خودداری می‌کنند. قوانین پیچیده‌ای نیز برای گرفتن اجازه رانندگی موجود است.

دولت پیش از چهارم آبان ماه در مورد انجام این اعتراضات هشدار داده بود. عزیزه یوسف، استاد دانشگاه و یکی از کنشگران فعال در زمینه حقوق زنان، به واشنگتن‌پست گفته است ۱۳ ویدئو و ۵۰ پیام تلفنی از زنانی که روز شنبه پشت فرمان نشسته‌اند دریافت کرده است.

گزارش‌های دیگر در شبکه‌های اجتماعی و برخی رسانه‌های عرب‌زبان نشان می‌دهد که این کنش اعتراضی با واکنش‌های حمایت‌آمیز برخی شهروندان روبه‌رو شده است.

شبکه عرب‌نیوز در عین حال از قول یک شاهد می‌گوید در روزی که این اعتراض انجام شد، نیروهای امنیتی زیادی در خیابان‌های ریاض، پایتخت عربستان، حضور

داشته‌اند. دو سال پیش منال شریف، از کنشگران حقوق زنان، نخستین شهروند زن سعودی بود که در کنشی اعتراضی پشت فرمان نشست.