ژنو 2 محور گفت‌وگوی تلفنی کری و لاوروف

گروه بین‌الملل- در شرایطی که هنوز کشورهای دعوت شده به ژنو مشخص نشده‌اند، رایزنی‌ها اما در این خصوص همچنان ادامه دارد. به گزارش «ایسنا»، وزیران خارجه روسیه و آمریکا درتماسی تلفنی درباره مقدمات برگزاری کنفرانس صلح ژنو۲ گفت‌وگو کردند. وزارت خارجه روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد: سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه روزشنبه با جان کری، همتای آمریکایی خود در تماسی تلفنی درباره آخرین تحولات سوریه به ویژه مقدمات برگزاری ژنو۲ بحث و گفت‌وگو کرد. در این تماس دو طرف درباره تلاش‌های منطقه‌ای و بین‌المللی برای برگزاری کنفرانس صلح ژنو۲ و اهمیت برگزاری این کنفرانس جهت حل سیاسی بحران سوریه گفت‌وگو کردند. پیش از این نیز وزیران خارجه روسیه و آمریکا تماس‌هایی را برای رایزنی درباره مقدمات برگزاری ژنو۲ انجام دادند. همچنین اخضر الابراهیمی، فرستاده مشترک سازمان ملل و اتحادیه عرب از روز شنبه سفرهایش را برای آماده سازی مقدمات برگزاری ژنو ۲ آغاز کرده است. وزیر خارجه روسیه در گفت‌وگویی تلفنی با فرستاده سازمان ملل و اتحادیه عرب به سوریه بر ادامه تلاش‌های الابراهیمی برای تشکیل هیاتی واحد از مخالفان سوری جهت شرکت در ژنو۲ تاکید کرد.

در این تماس تلفنی، لاوروف بر اهمیت ادامه تلاش‌های الابراهیمی جهت تشکیل هیاتی متحد از مخالفان سوری برای شرکت در ژنو ۲ و مذاکره با نظام حاکم سوریه تاکید و اعلام کرد که مشارکت تمامی کشورهای اصلی منطقه خاورمیانه در این کنفرانس امری ضروری است. براساس بیانیه صادر شده از سوی وزارت خارجه روسیه، دو طرف همچنین درباره ادامه همکاری‌ها برای برگزاری کنفرانس ژنو ۲ و نیز رایزنی‌ها برای فراهم سازی مقدمات این کنفرانس میان روسیه، آمریکا و سازمان ملل توافق کردند. الابراهیمی نیز به نوبه خود لاوروف را در جریان سفرهای اخیرش به شماری از کشورهای خاورمیانه قرار داد. تماس تلفنی لاوروف و الابراهیمی در حالی صورت گرفت که الابراهیمی روز شنبه در ادامه سفرهایش وارد ایران شد.

از سوی دیگر لاوروف در گفت‌وگوی تلفنی با لوران فابیوس، همتای فرانسوی خود با وی درباره اوضاع سوریه گفت‌وگو کرد. دو طرف در این تماس تلفنی شماری از مسائل مهم منطقه‌ به ویژه بحران سوریه و همکاری‌های دو جانبه را مورد بررسی قرار دادند. همزمان با این رایزنی‌ها «قدری جمیل» معاون نخست‌وزیر سوریه و عضو «جبهه مردمی آزادی و تغییر» گفت که ماموریت کنفرانس ژنو۲ جلوگیری از دخالت خارجی و برقراری گفت‌و‌گوی سوری- سوری است. به گزارش «ایلنا» جمیل تاکید کرد که این روز‌ها تحرکات سیاسی بزرگی در حال انجام است و مهم رسیدن به ژنو است. جمیل تصریح کرد که «اخضر الابراهیمی» فرستاده ویژه سازمان ملل در امور سوریه و سازمان ملل با دشواری‌های زیادی برای برگزاری ژنو۲ رو به رو هستند اما نباید دلسرد شوند زیرا پیشرفت‌های خوبی در این زمینه حاصل شده است. معاون نخست وزیر سوریه در ادامه گفت که نباید برای برگزاری ژنو پیش شرط‌های غیرممکن گذاشت. وی تاکید کرد که جامعه جهانی به اندازه‌ای پخته شده است که به دخالت‌های خارجی در سوریه پایان دهد، خشونت‌ها را متوقف و فرآیند سیاسی در این کشور را آغاز کند. عضو جبهه مردمی آزادی و تغییر با اشاره به تماس‌ها با طرف‌های غربی و مخالفان در خارج از کشور گفت که برای پایان دادن به رنج‌های سوری‌ها و برگزاری کنفرانس ژنو۲ با طرف‌های غربی و نیز مخالفان سوری خارج از کشور تماس برقرار شده است اما این تماس‌ها شکل رسمی ندارد.

جمیل تاکید کرد که هیچ کدام از قدرت‌های منطقه‌ای موثر را نباید در ژنو۲ نادیده گرفت زیرا این کنفرانس بین‌المللی است و حضور قدرت‌های منطقه‌ای تضمین کننده اجرای هر گونه توافقی است که در این کنفرانس حاصل می‌شود. این در شرایطی است که به تازگی برخی مخالفان اسد برای حضور در ژنو۲ اعلام کرده اند که به صورت مشروط حاضر به شرکت در این نشست هستند. در این راستا روز گذشته نیز ارتش آزاد سوریه نیز حضور خود در این نشست را مشروط کرد. سخنگوی ارتش آزاد سوریه در گفت‌وگو با روزنامه عربستانی عکاظ تصریح کرد: ارتش آزاد سوریه تنها در صورت وجود ضمانت‌های بین‌المللی در نشست ژنو ۲ شرکت خواهد کرد. المقداد می گوید: ما خواهان راهکاری سیاسی برای حل بحران سوریه هستیم و بدون شک هر راهکاری که آرمان‌ها و خواسته‌های ملت سوریه را تضمین نکند، نمی‌پذیریم.