گروه بین‌الملل - رشد اقتصادی چین برای نخستین‌بار طی سه فصل گذشته تسریع شد، زیرا لی کچیانگ، نخست‌وزیر این کشور، برای رسیدن به هدف رشد در سال ۲۰۱۳، تولیدات کارخانه‌ای و سرمایه‌گذاری را تقویت کرده است. به گزارش بلومبرگ، دیروز، جمعه، دفتر ملی آمار چین اعلام کرد تولید ناخالص داخلی این کشور در دوره ژوئیه تا سپتامبر نسبت به سال گذشته ۸/۷ درصد رشد کرده است. تولید ناخالص داخلی نسبت به فصل قبل ۲/۲ درصد رشد کرده و اقتصاد چین در نه ماه نخست امسال رشد ۷/۷ درصدی را تجربه کرده است.

از سوی دیگر، تولیدات صنعتی در ماه سپتامبر ۲/۱۰ درصد افزایش یافته و خرده‌فروشی ۳/۱۳ درصد رشد کرده است.

این میزان رشد اقتصادی منعکس‌کننده اجرای برنامه‌ای است که بانک آمریکا آن را«برنامه محرک مالی کوچک» می‌نامد. این برنامه که شامل سرمایه‌گذاری در بخش راه‌آهن و کاهش مالیات‌ها است، با هدف تقویت دومین اقتصاد بزرگ جهان اجرا شده است.

ارقامی که روز جمعه منتشر شد همچنین نشان داد به رغم محدودیت‌هایی که با هدف اجتناب از حباب اعمال شده، فروش مسکن در ماه سپتامبر نسبت به ماه قبل از آن ۳۴ درصد جهش داشته است. این مساله نشان‌دهنده ناهماهنگی‌هایی است که تردیدهایی را درمورد پایداری احیای اقتصادی به وجود می‌آورد.

ژو هایبین، اقتصاددان ارشد حوزه چین از بانک جی‌پی مورگان، می‌گوید: «تردیدی نیست که چین هدف رشد ۵/۷ درصدی خود در سال‌جاری را محقق خواهد کرد.» او با اشاره به ضعف نسبی بازارهای نوظهور، افزایش ارزش یوآن و کاهش سرمایه‌گذاری در بخش تولیدی می‌گوید: «با این وجود، نیروی محرکه احیای اقتصادی احتمالا برای مدت طولانی دوام نخواهد داشت. پیش‌بینی می‌کنیم رشد در فصل چهارم هم ادامه خواهد یافت؛ اما اندکی تعدیل خواهد شد.»

بهبود رشد اقتصادی چین نقطه روشنی برای اقتصاد جهان به شمار می‌رود. اقتصاد جهانی به دلیل احتمال عقب‌نشینی فدرال رزرو آمریکا از برنامه‌های محرک اقتصادی و نزاع قانون‌گذاران که این کشور را تا آستانه ناتوانی در بازپرداخت بدهی‌ها پیش‌برد، آسیب دیده است. این در شرایطی است که صندوق بین‌المللی پول اوایل ماه جاری پیش‌بینی خود را از رشد اقتصادی جهان کاهش داد و تضعیف اقتصادهای نوظهور به دلیل خروج سرمایه را علت این کاهش عنوان کرد.

دیگر گزارش‌های اقتصادی نشان داد سرمایه‌گذاری در دارایی‌های ثابت به استثنای سرمایه‌گذاری خانوارهای روستایی، که عامل اصلی رشد به شمار می‌رود، در نه ماه اول امسال ۲/۲۰ درصد رشد کرده است. این در شرایطی است که این نوع سرمایه‌گذاری در دوره ژانویه تا اوت ۳/۲۰ درصد رشد کرده بود.