در‌خواست‌های بین‌المللی برای بازرسی فوری از سوریه

گروه بین‌الملل- دبیرکل سازمان ملل، دیروز جمعه، از دولت سوریه درخواست کرد تا اجازه دهد بازرسان بتوانند از منطقه‌ای که شورشیان سوری مدعی هستند یک حمله شیمیایی در آنجا رخ داده است، بازدید کنند. به گزارش «ایسنا» به نقل از خبرگزاری رویترز، بان‌ کی‌مون، دبیرکل سازمان ملل، در جمع یک هیات دیپلماتیک در سئول، پایتخت کره‌جنوبی، گفت: «هیچ دلیل مناسبی وجود ندارد که طرفین درگیر در سوریه، چه دولت و چه نیروهای مخالف، بخواهند مانع دسترسی بازرسان شیمیایی سازمان ملل به مناطقی که گفته می‌شود در آنجا از سلاح شیمیایی استفاده شده است، شوند.»

از سوی دیگر، به گفته سخنگوی بان کی‌مون، «آنجلا کین»، معاون دبیرکل سازمان ملل متحد در امور خلع سلاح، به دمشق می‌رود تا برای گرفتن اجازه بازرسی تلاش کند.

دفتر‌ بان کی‌مون در بیانیه‌ای اعلام کرد که او معتقد است باید «بدون تاخیر» درباره گزارش‌هایی که منتشر شد، تحقیق شود.

این بیانیه اضافه می‌کند که سازمان ملل متحد، درخواستی رسمی در این‌باره برای دولت سوریه فرستاده است و دبیرکل این سازمان انتظار دارد «پاسخی مثبت و بدون تاخیر» از سوریه بگیرد.

اگر از گاز سمی سارین استفاده شده باشد، بازرسان باید ظرف چند روز به محل دسترسی پیدا کنند چون آثار سارین با گذشت زمان از بین می‌رود. محکومیت بین‌المللی حمله به یک منطقه در حومه دمشق که گفته می‌شود از نوع شیمیایی بوده و صدها کشته در پی داشته، در حال افزایش است.

بریتانیا، فرانسه و ترکیه در صدر کشورهایی هستند که خواهان واکنش بین‌المللی قاطعانه به ادعای حمله شیمیایی روز چهارشنبه در سوریه شده‌اند.

روز چهارشنبه مخالفان حکومت سوریه نیروهای دولتی را به استفاده از گاز سمی سارین متهم کردند. آنها گفته‌اند در این حمله چند صد نفر، از جمله تعداد زیادی کودک کشته شده‌اند.

دولت سوریه ادعاهای شورشیان را رد کرده و آنها را غیر منطقی و ساختگی عنوان کرده است.

سوریه می‌گوید مخالفان دولت، خود در چندین نوبت از سلاح‌های شیمیایی علیه مردم و سربازان استفاده کرده‌اند.

در پی انتشار این خبرها، سازمان ملل متحد در ساعات پایانی روز چهارشنبه یک نشست فوری برگزار کرد.

سخنگوی بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل متحد، بعد از این جلسه در بیانیه‌ای گفت که بان کی‌مون از شنیدن خبرها درباره استفاده از این سلاح‌ها «شوکه» شده است.

او گفت گروه تحقیقاتی که برای بررسی استفاده از این سلاح‌ها اکنون در سوریه به سر می‌برند، درباره آنچه روز چهارشنبه رخ داد نیز تحقیق خواهند کرد.

وزارت امور خارجه روسیه نیز گفته است ادعای استفاده دولت سوریه از سلاح‌های شیمیایی، آن هم درست در زمانی که دمشق پذیرفته است بازرسان سازمان ملل از این کشور بازدید کنند، می‌تواند نشانه‌ای از برنامه‌ریزی قبلی برای تحریک افکار عمومی علیه دولت سوریه باشد.

علاوه بر این ناوی پیلای، مسوول کمیسیون حقوق بشر سازمان ملل متحد هم گفته است گزارش‌ها درباره حمله شیمیایی در سوریه «بسیار خطرناک است.»

پیلای در بیانیه خود تاکید کرده است: «به کارگیری تسلیحات شیمیایی بر پایه قانون بین‌المللی، ممنوع است و این ممنوعیت مطلق و در همه شرایط اجرا می‌شود.»

این مقام عالی‌رتبه در سازمان ملل متحد، تاکید کرده است که دولت‌هایی که به معاهده منع گسترش تسلیحات شیمیایی نپیوسته‌اند و گروه‌های مخالف دولت هم نباید از این جنگ‌افزار‌ها استفاده کنند. همزمان آمریکا می‌گوید، هنوز نمی‌توان با اطمینان، وقوع حمله شیمیایی در سوریه را تایید کرد.

جن ساکی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، در این باره گفت: «باراک اوباما از سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا خواسته است اطلاعات موجود در این زمینه را جمع‌آوری کنند.»

دکتر آلکس ککوله، استاد موسسه میکروبیولوژی دارویی در دانشگاه هاله آلمان گفته است شواهد موجود در یکی از تصاویر ویدئویی می‌تواند نشانه حمله با یک ماده شیمیایی باشد، اما بیماران هیچ یک عوارض ناشی از گاز سارین یا گاز اعصاب نداشتند. باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا، پیشتر درباره هرگونه استفاده از سلاح شیمیایی توسط دولت سوریه را «خط قرمز» خوانده‌بود که موجب دخالت نظامی خارجی در این کشور می‌شود.

داوود اوغلو: سوریه

از همه خطوط قرمز گذشته است

در واکنش به تحولات اخیر، وزیر امور خارجه ترکیه با اعلام اینکه «سوریه از همه خطوط قرمز گذشته است»، از تیم‌های تحقیقاتی سازمان ملل متحد خواست، هر چه سریع‌تر ادعای استفاده دولت دمشق از گاز شیمیایی در حمله اخیر را بررسی کنند.

به گزارش «ایسنا» به نوشته روزنامه تودی زمان، احمد داوود اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه گفت: «دولت سوریه از همه خطوط قرمز در جریان جنگ داخلی عبور کرده است و شورای امنیت سازمان ملل متحد قادر نیست تصمیمی اتخاذ کند.»

وزیر امور خارجه ترکیه در نشستی مشترک با گوئیدو وستروله، همتای آلمانی‌ خود در برلین، جامعه بین‌الملل را به دلیل بی‌تفاوتی درباره تحولات سوریه مورد سرزنش و انتقاد قرار دارد.

از سوی دیگر، وستروله در پاسخ به این پرسش که آیا دولت بشار اسد، رییس‌جمهوری سوریه، از خطوط قرمز تعیین شده توسط دولت واشنگتن عبور کرده است یا خیر، گفت: «به جای آنکه به گمانه‌زنی‌ها ادامه دهیم، یک تحقیق واقعی باید در سوریه انجام شود.»

این در شرایطی است که دولت اسد، ادعاها درباره استفاده از تسلیحات شیمیایی در حملات اخیر را که صدها کشته و زخمی بر جای گذاشته، رد کرده است.

وزیر امور خارجه ترکیه با اعلام اینکه اگر دولت دمشق به خود اطمینان دارد، باید به تیم تحقیقاتی سازمان ملل اجازه ورود بدهد، افزود: «اگر چنین اتفاقی نیفتد، جامعه بین‌الملل باید رویکردی را که پیش‌تر در قبال اروپای شرقی داشت، در‌باره سوریه نیز اتخاذ کند. اگر امروز در مقابل حملات با گاز شیمیایی تحمل و صبر به خرج دهیم، در آینده با فجایع شدیدتری مواجه خواهیم شد.»

اصلاحات در کابینه اسد

در این میان خبرگزاری رسمی سوریه -سانا- گزارش داد که اسد با صدور حکمی دستور تغییر و جایگزینی وزرای جدید در وزارتخانه‌های آموزش عالی، اقتصاد و بازرگانی خارجی، صنعت و بازرگانی داخلی، حمایت از مصرف‌کنندگان، گردشگری و یکی از وزرای مشاور را صادر کرد.

این در شرایطی است که قدری جمیل، به رغم برکناری از سمت وزیر اقتصاد و بازرگانی خارجی، همچنان در سمت معاون نخست‌وزیر ابقا شده است.

مقامات آمریکایی و روسی دیدار می ‌کنند

در این میان، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد، دیپلمات‌های ارشد آمریکا و روسیه چهارشنبه هفته آینده در لاهه هلند، درباره سوریه دیدار می‌کنند. به گزارش «ایسنا» به نقل از خبرگزاری رویترز، این اولین نشست میان دیپلمات‌های ارشد آمریکایی و روسی از زمان انتشار گزارش‌های حمله مرگبار شیمیایی در خارج از دمشق، پایتخت سوریه به شمار می‌رود.

وزارت امور خارجه آمریکا در همین زمینه اعلام کرد: «هیات مذکور از دیپلمات‌های ارشد شامل خانم وندی شرمن، معاون وزیر امور خارجه آمریکا در امور سیاسی، رابرت فورد، سفیر ایالا‌ت‌متحده در سوریه و گنادی گاتیلف و میخائیل بوگدانف، معاونان وزیر امور خارجه روسیه هستند.»