اخوانی‌ها، بازهم در خیابان‌
گروه بین‌الملل- کابینه مصر قرار است در نشستی درباره تظاهرات و درگیری‌های روزهای اخیر در کشور و گام‌های بعدی خود تصمیم‌گیری کند. این همه در شرایطی است که به گفته تحلیلگران امور مصر، این کشور در آستانه جنگ داخلی قرار دارد. روزنامه نیویورک‌تایمز هم از بن‌بستی که برای رییس‌جمهوری ایالات‌متحده در حل بحران مصر ایجاد شده‌است، خبر داد.
به گزارش بی.‌بی.‌سی، در درگیری‌هایی که میان طرفداران محمد مرسی، رییس‌جمهوری برکنار شده مصر و نیروهای امنیتی در روزهای اخیر روی داده است، صدها نفر کشته شدند.
نخست وزیر موقت مصر طرحی را پیشنهاد کرده است که بر اساس آن اخوان‌المسلمین به طور قانونی منحل شود. دولت موقت مصر همه تلاش خود را به کار گرفته است تا از احیای دوباره اخوان المسلمین جلوگیری کند. دولت موقت، اخوان‌المسلمین را مسوول کشته شدن معترضان می‌داند.
روز شنبه وزارت کشور مصر اعلام کرد که در یورش‌های نیروهای امنیتی در سراسر کشور، هزار و چهار نفر از اعضای اخوان المسلمین که بمب و اسلحه در اختیار داشتند دستگیر شدند.
برخی از اعضای اخوان المسلمین نیز از دستگیری فرزندان خود به نشانه ارعاب خبر دادند. گزارش‌ها همچنین از کشته شدن «عمار بدیع» پسر «محمد بدیع» رهبر اخوان المسلمین مصر در درگیری‌ تظاهرکنندگان هوادار «محمد مرسی» رییس جمهوری برکنار شده مصر با نیروهای امنیتی و ارتش در قاهره خبر داد. پیش‌تر سخنگوی بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل متحد به نقل از او در بیانیه‌ای خشونت‌های روزهای اخیر در مصر را محکوم کرد. در این بیانیه، بان خشونت‌های اخیر از سوی تظاهرکنندگان و همچنین نیروهای امنیتی را که با آنها مقابله می‌کردند محکوم کرد. او همچنین حمله‌های اخیر به کلیساها، بیمارستان‌ها و دیگر اماکن عمومی را غیر قابل قبول دانست. بان گفت در روزهای آینده، جلوگیری از افزایش کشته‌شدگان، باید در اولویت قرار گیرد. او گفت: اکنون مصر در زمانی بسیار حساس قرار دارد و همه طرف‌های درگیری باید برای حل اختلاف‌ها تلاش کنند. روز شنبه همچنین تلویزیون مصر، تصاویری از تظاهرکنندگان نشان داد که با وجود وضعیت حکومت نظامی، به خیابان‌ها رفته‌اند. گزارش‌های دیگر نیز از استقرار تانک‌های ارتش در شهر اسکندریه خبر دادند. پیش‌تر، روز شنبه نیروهای امنیتی به تحصن هواداران محمد مرسی، رییس جمهوری برکنار شده مصر، در مسجد فتح پایان دادند. این مسجد در محاصره کامل قرار داشت و به جز نیروهای امنیتی کسی نمی‌توانست وارد آن شود. همزمان، گفته شده بانک‌ها که از روز چهارشنبه، زمان آغاز درگیری‌ها تعطیل بودند، از امروز - دوشنبه- کار خود را از سر خواهند گرفت.
وزارت بهداشت مصر شمار کشته‌های درگیری روز جمعه (۱۶ اوت) بین هواداران اخوان المسلمین و نیروهای امنیتی را ۱۷۳ نفر اعلام کرد. به گفته این وزارتخانه ۱۳۳۰ نفر نیز زخمی شدند. وزارت بهداشت مصر می‌گوید که در خشونت‌های روز شنبه این کشور، دست‌کم ۱۷۳ نفر کشته‌ شده‌اند که ۹۵ نفر از آن‌ها در قاهره جان خود را از دست دادند؛ گروه
اخوان المسلمین شمار کشته‌شدگان شنبه را حدود ۲۵۰ نفر اعلام کرده است. آمار رسمی از کشته شدن دست‌کم ۷۵۰ نفر از روز چهارشنبه تا کنون حکایت دارد.
در واکنش به تحولات مصر، یک سخنگوی وزارت خارجه بریتانیا اعلام کرد که ویلیام هیگ، وزیر خارجه بریتانیا در تماس تلفنی با نبیل فهمی، همتای مصری خود، از او خواست به خشونت‌ها در این کشور پایان داده شود. هیگ نیز خشونت‌ها را محکوم کرده است و از هر دو طرف خواسته است تا از خشونت بیشتر پرهیز کنند.
آمریکا، کشورهای اروپایی، ترکیه و ایران از جمله کشورهایی هستند که خونریزی‌ها را محکوم کردند و خواستار توقف آنها شده‌اند. عربستان سعودی و اردن نیز گفته‌اند از مصر در «جنگ با تروریسم» حمایت می‌کنند. اتحادیه اروپا، اتحادیه کشورهای عرب و سازمان اتحاد کشورهای آفریقایی کشتار و خونریزی در مصر را محکوم کرده‌اند. دولت قطر از حکومت نظامیان در مصر خواست که به جای ادامه خشونت و سرکوب، راه تفاهم را با مخالفان در پیش گیرد و به عنوان اولین گام، زندانیان سیاسی را آزاد کند.
در برخی از شهرهای ترکیه مانند استانبول و قونیه هزاران نفر از مردم در اعتراض به سرکوب اسلام‌گرایان مصر به تظاهرات خیابانی دست زدند. رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه هم حاکمان موقت مصر را به ارتکاب «تروریسم دولتی» متهم کرد.

هواداران اخوان المسلمین باز هم در خیابان‌ها
همزمان، هواداران محمد مرسی، رییس‌جمهوری سرنگون شده مصر، و گروه اخوان‌المسلمین اعلام کرده‌بودند که روز یکشنبه- دیروز- بار دیگر به اعتراضات و راهپیمایی‌های خود ادامه دادند.
فراخوان‌ها برای راهپیمایی پس از آن منتشر می‌شوند که نیروهای امنیتی و ارتش مصر، روز شنبه، مسجد «فتح» در میدان رامسس قاهره را که محل تجمع صدها تن از هواداران مرسی بود، تخلیه کردند. الاهرام و الاخبار مصر اعلام کردند که این عملیات پس از گفت‌وگو با تحصن‌کنندگان و «تامین خروجی امن» برای آنها انجام گرفته است.
پیش از آن، خبرگزاری‌ها گزارش داده بودند که میان نیروهای امنیتی و تجمع‌کنندگان در محل تیراندازی‌هایی رخ داده است.
مقام‌های مصری اعلام کرده‌اند که ۳۸۵ نفر از تجمع‌کنندگان در مسجد فتح بازداشت شده‌اند.
به گزارش خبرگزاری فرانسه در بیانیه‌ای که «هم‌پیمانان ضد کودتا»، گروه‌ها و افراد هوادار محمد مرسی، صادر کرده‌اند خبر از برپایی «چندین راهپیمایی» در بعدازظهر یکشنبه در قاهره داده‌ شده است. سفارت آمریکا در قاهره نیز اعلام کرده است که روز یکشنبه همچنان تعطیل خواهد ماند. سرکوبی‌ها و خشونت‌های چند روز گذشته با واکنش‌های کشورهای گوناگون روبه‌رو شده است.

فشار بر اخوان المسلمین
این همه در شرایطی است که زمامداران مصر به اعضای اخوان المسلمین وعده داده‌اند که آنها نیز می‌توانند در روند گذار سیاسی شرکت داشته باشند.
حازم الببلاوی، مشاور رییس‌جمهوری موقت مصر، تاکید کرد: «از پیوستن اخوان المسلمین به حرکت مسالمت‌آمیز مردم مصر به سوی آینده استقبال می‌کنیم.»
اما ببلاوی تاکید کرد: «آشتی با کسانی که «خون بر دست دارند» یا قانون را لگدمال کرده‌اند، ممکن نیست.»
مصطفی حجازی، یکی دیگر از مشاوران عدلی منصور، رییس‌جمهوری موقت، شامگاه شنبه به روزنامه‌نگاران گفت: «اعضای
اخوان المسلمین می‌توانند «به عنوان شهروندان مصری» در روند گذار سیاسی شرکت کنند.» او این امر را حق همه احزابی دانست که در آنچه او «عملیات تروریستی» خواند شرکت ندارند.
حجازی این خبر را که حکومت قصد دارد گروه‌های سیاسی را ممنوع کند، تکذیب کرد. او گفت که حکومت تنها با نیروهایی برخورد می‌کند که با تبلیغ خشونت قصد دارند نظام مصر را متلاشی کنند.

حجازی درباره احتمال منع فعالیت
«اخوان المسلمین» پاسخی مستقیم نداد و تنها گفت: «همه سازمان‌های سیاسی باید در چارچوب قانونی فعالیت کنند.» او بر پای‌بند بودن دولت موقت مصر به موازین قانونی تاکید کرد و گفت که حکومت به سوی «نظامی آزاد و دموکراتیک» حرکت می‌کند و همه «نیروهای افراطی» را که مانع این حرکت باشند، درهم می‌کوبد.

ناتوانی ایالات متحده
بحران سیاسی مصر ایالات متحده را در وضعیت دشواری قرار داده است. به گزارش «نیویورک تایمز» در روزهای گذشته همه تلاش‌های آمریکا برای یاری به برگرداندن ثبات و آرامش به مصر، به شکست منجر شده است. دیدار دو سناتور آمریکایی از مصر و همچنین ده‌ها تلفن و پیام مقامات آمریکایی با زمامداران مصر هیچ اثری نداشته است.
ناظران سیاسی باراک اوباما، رییس‌جمهوری ایالات‌متحده را در بن‌بستی کامل می‌بینند. او ناچار به ادامه حمایت از حکومتی است که در ۳۵ سال گذشته از متحدان آمریکا در خاورمیانه بوده است، هرچند که این حکومت امروز به کشتاری دست می‌زند که در تاریخ معاصر مصر بی‌سابقه است. از طرفی زمامداران اسرائیل، عربستان سعودی و سایر کشورهای عرب، اوباما را از به قدرت رسیدن اسلام‌گرایان در مصر نگران می‌کنند، اما از طرف دیگر مدافعان حقوق بشر و ارزش‌های مدنی از او انتظار دارند که برای متوقف کردن خشونت در مصر کاری انجام دهد.
به نظر می‌رسد که کاخ سفید جز ادامه پیوندهای خود با نظامیان حاکم چاره‌ای ندارد، اما در شرایطی که هر روز شمار قربانیان در مصر بالا می‌رود و کشور هر روز به پرتگاه آشوب نزدیک‌تر می‌شود، ادامه این سیاست هم غیرممکن است. به نظر بسیاری از آگاهان، آمریکا می‌رود تا متحدی دیرین را در خاورمیانه از دست بدهد.
اکنون معلوم نیست که حکومت موقت کنونی بتواند گونه‌ای از نظم و ترتیب پیشین را به کشور برگرداند. سه سال مداوم آشوب و ناامنی مردم مصر را به آینده بی‌اعتماد کرده است.
قدرت‌های غربی بر یافتن راه حلی سیاسی برای بحران مصر تاکید دارند. با وجود انتقادات بین‌المللی، دولت موقت مصر در پیگرد و سرکوب «اخوان المسلمین» و هواداران رییس جمهوری معزول با خشونت شدید عمل می‌کند. سخنگوی دولت از عزم نظامیان مبنی بر «سرکوب توطئه تروریستی» اسلام‌گرایان خبر داده است.

در این بلواها موزه‌های مصر غارت می‌شوند
همزمان غارت اشیا در میان تمامی شورش‌ها و آشوب‌ها در مصر، موزه ملی مشهور «ملوی» شهر المنیاء بدون توجه مسوولان غارت شد.
به گزارش «ایسنا»، به نوشته روزنامه دیلی میل، تصاویری از اشیای هنری تخریب شده و غرفه‌های خالی اشیای هنری و قدیمی در شرایطی منتشر شد که حامیان محمد مرسی، رییس‌جمهوری مخلوع این کشور با نیروهای امنیتی مصر در مسجدی در قاهره، سرگرم درگیری مسلحانه بودند.
بر اساس بیانیه وزارت میراث فرهنگی مصر، موزه شهر المنیاء احتمالا توسط غارتگران مورد حمله قرار گرفته و برخی از آثار و اشیای هنری آن به تاراج رفته یا تخریب شده است.
در بیانیه رسمی این وزارتخانه، حامیان حزب اخوان المسلمین از عاملان غارت و تخریب اموال و اشیای این موزه تاریخی معرفی شده‌اند.
هنوز مشخص نیست که چه اشیا و آثار هنری ناپدید شده است. فهرستی از اشیای این موزه در حال تهیه است تا مقام‌های مصری مطمئن شوند اشیای به سرقت رفته از کشور قاچاق نمی‌شوند.