جهان در این هفته

گروه بین‌الملل- مبارزات انتخاباتی ترکیه، سیاست خارجی فرانسه، بوش در عراق و رقابت در ورزش اروپا از مهم‌ترین اخبار جهان در این هفته هستند.

دو هفته به برگزاری انتخابات سراسری در ترکیه که روز ۲۲ژوئیه برگزار خواهد شد، مانده است اما تنش‌ها و درگیری‌ها در کشور از هم‌اکنون آغاز شده است. در این هفته کاندیداها تبلیغات خود را شروع می‌کنند. حزب میانه‌رو اسلامی نخست‌وزیر رجب طیب اردوغان امیدوار است این بتواند، مخالفان سکولاریست خود را شکست دهد. به هر حال کردها همچنان موضوع مهم برای دولت ترکیه چه سکولار و چه اسلامگرا باقی خواهد ماند، به ویژه که حزب کردها انتظار دارد ۳۰ کرسی در پارلمان این کشور به دست بیاورد.

نیکلا سارکوزی رییس‌جمهور جدید فرانسه، علاقه خاصی به شمال آفریقا نشان داده است و تور مسافرتی را به الجزایر، تونس و مراکش آغاز کرده است. این سفر در حالی انجام می‌گیرد که فرانسه میزبان کنفرانس تعیین آینده لبنان در پاریس در هفته آینده است. ایده‌ای که پشت برگزاری این کنفرانس قرار دارد، ترغیب گروه‌های سیاسی مخالفان و رقیب به گفت‌وگو با یکدیگر است. لبنان در ماه‌ها و هفته‌های اخیر روزهای خونینی را پشت سر گذاشته است و اوضاع با ظهور سازمان رادیکال فتح وخیم‌تر شده است که قصد مقابله با حزب‌ا... را دارد. حزب‌ا.... اعلام کرده است فتح ابتکاری مصنوعی است که به وسیله مخالفان حزب‌ا.... به قصد تضعیف حزب‌ا.... و ایجاد اختلاف و جنگ داخلی تشکیل شده است.

کمیسیون اروپا، استراتژی و برنامه خود را برای اصلاحات ورزشی در اواسط هفته منتشر خواهد کرد. انتظار می‌رود این استراتژی نگرانی‌ها درباره وضعیت قانونی مبهم نقل و انتقالات در ورزش‌های حرفه‌ای را به ویژه فوتبال را رفع کند که در ماه‌های اخیر در بسیاری از کشور مشکلات زیادی به وجود آورده است و برای مثال در انگلستان اتحادیه فوتبال انگلیس نظارت جدی بر معاملات نقل و انتقال آغاز کرده است. یوفا، فدراسیون فوتبال اروپا خواستار شفافیت قانونی بیشتری درباره یک رشته دعواهای دادگاهی تا اقدامات تجاری در فوتبال است. یوفا می‌خواهد فوتبال از قوانین تجاری معاف شود. اما از شواهد و قوانین چنین برمی‌آید که کمیسیون اروپا قصد دارد که ورزش را مانند همه انواع فعالیت‌های اقتصادی و تجاری در نظر بگیرد.

و اما جروج بوش در ایالات متحده هنوز درگیر ماجرای عراق و نیز تقاضای رقبای دموکرات خود در کنگره مبنی بر خروج از عراق است. به اعتقاد تحلیلگران احتمالا نمایندگان دموکرات کنگره نتوانند جورج بوش را بقبولانند که نیروهای آمریکا را از عراق خارج سازد. اما می‌توانند از این به عنوان ابزار فشار به وی استفاده کنند. جورج بوش قرار است تا آخر هفته طرح ابتدایی و اولیه در این باره به کنگره ارائه دهد، اینکه چه پیشرفت‌هایی در این زمینه حاصل شده است و تعلیم نظامیان عراق برای به دست گرفتن نظم عراق در غیاب آمریکایی به کجا انجامیده است. قرار است گزارش نهایی در ماه سپتامبر ارائه شود، زمانی که کنگره بحث بر سر تامین بودجه جنگ عراق برای ادامه سال ۲۰۰۷ را آغاز می‌کند.