نرجس‌خاتون براهویی- افزایش سفارش ماشین‌آلات صنعتی در ژاپن روز دوشنبه، شاخص نیکی را به بالاترین میزان هفت سال اخیر ترقی داد.

به گزارش رویتر از توکیو، سفارش ماشین‌آلات صنعتی در فصل بهار ۹/۵درصد افزایش پیدا کرده است، این در حالی است که اقتصاددانان پیش‌بینی افزایش ۶/۲درصدی را داشتند. سفارش ماشین‌آلات به عنوان یک شاخص مهم برای ارزیابی سرمایه‌گذاری کمپانی‌ها محسوب می‌شود و به همین دلیل موجب تقویت بازار و تشجیع سرمایه‌گذاران به خرید و فروش در روز دوشنبه شد.

شاخص سهام نیکی در روز دوشنبه ۱۲۱ واحد یا ۶۷/۰درصد به دست آورد و به عدد ۱۸۲۶۱ رسید.

از دوم ماه مه ۲۰۰۲ تاکنون شاخص نیکی چنین افزایشی را تجربه نکرده بود.شاخص سهام توپیکس هم ۱۳واحد یا ۷۱درصد به دست آورد و به واحد ۱۷۹۲رسید، توپیکس در روز جمعه ۴۷درصد تنزل یافته بود.

در چین شاخص‌های سهام روز اول هفته را با ترقی در شاخص آغاز کردند. اعلام این خبر که برای فروش سهام دولتی تصویب رسمی دولت نیاز است موجب تقویت بازار در روز دوشنبه شد. مقامات چینی روز شنبه اعلام کردند که فروش سهام دولتی بیش از ۵درصد طی سه سال آینده ممنوع است مگر اینکه دولت طی مصوبه‌ای رسمی چنین اجازه‌ای صادر کند.

این سیاست بی‌ثباتی بازار را متوقف و بر ثبات آن خواهد افزود، زیرا سرمایه‌گذاران واهمه دارند سهام دولتی به بازار سرازیر شود و موجب سقوط قیمت سهام‌های خصوصی در بازار شود.

به هر حال خبر جدیدی که مقامات چینی اعلام کردند موجب اطمینان بازار و ترقی شاخص‌ها برای دومین روز متولی شد. در هفته گذشته سهام در چین سیر نزولی طی کردند اما ترقی شاخص‌ها از روز جمعه آغاز شد.تحلیلگران معتقدند بازار در حال بهبود است و روند رو به ترقی آن همچنان در روزهای آینده هم ادامه خواهد داشت. شاخص اصلی شانگهای در روز دوشنبه ۰۶/۲درصد افزایش یافت و به واحد ۳۸۵۹ رسید.

در بازار معاملات ارزی ارزش یوآن در حال افزایش است، هر چند مقامات آمریکایی هنوز راضی نیستند و معتقدند، چین باید سرعت بیشتری به جریان افزایش ارزش یوآن بدهد. در فصل اول سال ارزش یوآن حدود ۵/۱درصد افزایش یافته است که ترقی قیمت بسیاری از کالاها و خدمات مانند حمل‌ونقل، اجاره‌بهای مسکن و غذا را در پی داشته است. موسسه گلدمن ساچز در گزارش آورده است که افزایش تورم در چین ممکن است باعث شود تا دولت چین اجازه دهد ارزش یوآن حدود ۵/۷درصد دوبرابر دلار افزایش یابد. روز دوشنبه در چین به ازای ۶۰۳۴/۷یوآن به ازای هر دلار معامله شد. یوآن قوی می‌تواند قیمت واردات را کاهش دهد و به سرعت صادرات را کم کند و اندکی موجب تعدیل مازاد تجاری چین شود.

همچنین روز دوشنبه در آسیا ارزش دلار افزایش یافت و هر دلار به ازای ۶۲/۱۲۳ین معامله شد که نسبت به روز جمع در نیویورک که هر دلار به ازای ۳۹/۱۲۳ین مبادله شده بود، ارزش دلار افزایش نشان می‌دهد. نرخ برابری دلار در برابر یورو به ازای هر یورو ۳۶۲۰/۱دلار بود.