کاخ سفید خروج از عراق را بررسی می‌کند

ایسنا - روزنامه نیویورک تایمز نوشت: مقامات عالی رتبه دولت آمریکا که با رویگردانی جمهوری‌خواهان از سیاست‌های واشنگتن روبه‌رو شده‌اند، در حال بررسی این گزینه‌اند که آیا جورج بوش باید تصمیم خود را جهت آغاز روند خروج نظامیان آمریکایی از عراق هر چه سریع‌تر اعلام کند یا خیر؟ به گزارش خبرگزاری فرانسه، روزنامه نیویورک تایمز با استناد به اظهارات مقامات دولت جورج بوش، رییس‌جمهور آمریکا نوشت که بوش و مشاورانش در یک مقطع زمانی تصمیم داشتند تا ۱۵ سپتامبر که قرار است فرمانده ارشد نیروهای آمریکایی در عراق و سفیر آمریکا در این کشور گزارش خود را در خصوص پیشرفت در عراق ارایه کنند، صبر کرده و پس از آن موضوع اعلام زودهنگام خروج نظامیان را به بحث و مناظره بگذارند.

نیویورک تایمز در ادامه این گزارش آورده است: اما برخی از مشاوران بوش بر این باورند که همزمان با آماده شدن نمایندگان سنا برای آغاز آنچه مناظره و بحث جنجال برانگیز در خصوص لایحه اختیارات دفاعی بوش خوانده‌اند، جو علیه رییس‌جمهور ‌آمریکا شده است.

حدود ۶ تن از سناتورهای جمهوری‌خواه آمریکا اخیرا اعلام کرده‌اند که دیگر از استراتژی جنگی بوش در عراق حمایت نمی‌کنند، خواستار تغییر مشی اساسی هستند.

نیویورک تایمز هم‌چنین نوشت: در نتیجه‌ برخی مشاوران بوش اکنون به وی ابلاغ کرده‌اند که چنانچه خواهان جلوگیری از رویگردانی تعداد بیشتری از نمایندگان سنا از سیاست‌هایش است، هوشمندانه‌تر آن است که طرح‌ها و برنامه‌های خود را جهت فراهم آوردن بستر عقب‌نشینی نیروهای آمریکایی از عراق اعلام کند.

رییس‌جمهور آمریکا دسامبر گذشته زمانی که چنین درخواست‌هایی در قالب تحقیقات گروه مطالعاتی عراق مطرح شد، با آن مخالفت کرد.

نیویورک تایمز به نقل از یک مقام ارشد دولت آمریکا آورده است: وقتی به آرایی که از دست داده و به رای‌هایی که احتمالا طی هفته‌های آتی از دست خواهیم داد توجه می‌کنیم، اوضاع بسیار نگران کننده به نظر می‌رسد.

در اقدامی که نشان از افزایش نگرانی‌ها از اوضاع جنگ در دولت بوش داشت، رابرت گیتس، وزیر دفاع آمریکا سفر دوره‌ای خود به آمریکای لاتین را که قرار بود از یکشنبه شروع شود، لغو کرد تا در عوض در نشست دیگری در عراق حضور پیدا کند.

بنا به گزارش نیویورک تایمز استفن هادلی، مشاور امنیت ملی بوش نیز هفته گذشته در حالی که در استراحت به سر می‌برد به منظور شرکت در مذاکرات مشترکی در خصوص وضعیت جنگ در عراق فرا خوانده شد.

کارل روو، استراتژیست سیاسی کاخ سفید و جاشوا بولتن، رییس دفتر کاخ سفید از جمله حاضرین نشست مذکور بودند.

این روزنامه افزوده است که مقامات آمریکایی در توصیف حال هادلی اعلام کردند که وی با کابوس افزوده شدن بر تعداد جمهوری‌خواهانی که به جمع مخالفان سیاست‌های بوش در هفته جاری خواهند پیوست، درگیر بود، کارل روو نیز از همین مساله واهمه داشت.

بنا به نوشته نیویورک تایمز، مقامات آمریکایی گفته‌اند که روو در عین حال هشدار داد چنانچه بوش در اعلام عقب‌نشینی نیروها از عراق از حد خود تجاوز کند، نتیجه‌ای جز رویگردانی تعداد بیشتری از جمهوری‌خواهان از سیاست‌هایش و تصویب لایحه‌ای که خروج از عراق را در تاریخ تعیین شده ملزم می‌داند، در برنخواهد داشت.