گاز پروم بزرگترین شرکت جهان می‌شود

گروه بین‌الملل- شرکت دولتی گاز پروم، غول انرژی روسیه رویای تبدیل شدن به بزرگترین شرکت جهان را در سر می‌پروراند. دیروز روزنامه ساندی تایمز به نقل از مقامات شرکت گاز پروم خبر داد که شرکت گاز دولتی روسیه قصد دارد نخستین شرکت جهان باشد که ارزش سهام خود را در بورس به یک‌تریلیون دلار می‌رساند. این هدفی خیره‌کننده و بلندپروازانه به نظر می‌رسد. چرا که گاز پروم باید ارزش خود را در تالارهای سهام به دو برابر ارزش کنونی اکسون موبیل، غول نفتی ایالات متحده و بزرگترین شرکت نفتی خصوصی جهان برساند. این هدف وقتی بلند پروازانه‌تر به نظر می‌رسد که بدانیم گاز پروم برای رسیدن به این هدف باید ارزش بازار خود را به چهار برابر حجم کنونی کند. ارزش بازار شرکت گاز پروم هم اکنون ۲۵۱میلیارد دلار است. اما الکساندر و مدودف مدیر داخلی گاز پروم عقیده دارد که این شرایط نگران کننده‌ای نیست و گاز پروم می‌تواند به ارزش یک‌تریلیون دلار دست پیدا کند. مدیر اجرایی گاز پروم در تشریح اهداف شرکت خود گفت: رسیدن به ارزش یک‌تریلیون دلاری که خواست گاز پروم است با توجه به برنامه‌ها و طرح‌های توسعه‌ای که شرکت در اختیار دارد چندان دور از ذهن نیست. وی با اشاره به ایجاد بازارهای جدید برای گاز پروم گفت: ما در حال توسعه بازارهای خود در غرب هستیم. این بازارها که بازارهایی ویژه، پرمصرف و اختصاصی هستند می‌توانند نقش موثری در افزایش قیمت سهام گاز پروم و به تبع آن افزایش ارزش بازار شرکت داشته باشند.

اروپای غربی از قدیم‌الایام یکی از خریداران گاز روسیه بوده است که انحصار فروش آن در دست گاز پروم است. روسیه هم‌اکنون نگاه ویژه‌ای به اروپای شرقی و منطقه بالکان در خصوص انرژی دارد.

در دو سال آینده حجم ارسال گاز روسیه به منطقه اروپای شرقی و بالکان ۲۸درصد افزایش خواهد یافت. براساس اعلام مدیر اجرایی گاز پروم این شرکت به طور سالانه بیش از ۳۲میلیارد دلار به درآمدهایش خواهد افزود. با این روند آنها انتظار دارند که تا سال ۲۰۱۱ ارزش بازار گاز پروم به دو برابر حجم کنونی برسد. وی با اشاره به اینکه گاز پروم برنامه‌ای از پنج سال قبل برای رسیدن به این جایگاه تهیه کرده است، گفت: کاهش هزینه‌ها یکی از دستورالعمل‌هایی است که برای این منظور در نظر گرفته شده است. گاز پروم طی پارسال موفق شد پنج درصد از هزینه‌های عملیاتی خود را کاهش دهد.

اما گروهی از تحلیل‌گران نیز عقیده دارند که با روند کنونی گاز پروم می‌تواند به هدفش که تبدیل شدن به نخستین شرکت یک تریلیون دلاری جهان است برسد. خبرگزاری ایتارتاس به نقل از منابع آگاه نزدیک به گازپروم نوشته است که این شرکت قصد ورود به عرصه‌های جدید همچون تولید نفت و برق را نیز دارد که به سهم خود می‌تواند در افزایش ارزش سهام این شرکت موثر باشند.

از سوی دیگر گاز پروم به یمن حمایت‌های آشکار دولت ولادیمیر پوتین اکنون به عنوان انحصارگر بازار گاز روسیه شناخته می‌شود و بزرگ‌ترین ذخایر گاز جهان را در اختیار دارد. دولت روسیه طی یک سال گذشته چندین بار به کمک گاز پروم آمده و شرکت‌های رقیب را از صحنه به در کرده است. با تکیه بر این پشتوانه‌ها است که الکسی میلر رویای ریاست بر بزرگ‌ترین شرکت جهان را در سر می‌پروراند.