گروه‌بین‌الملل- بهای نفت در بازارهای جهانی دیروز با اندکی کاهش مواجه بود، ولی هر بشکه نفت همچنان بالای ۷۰ دلار دادوستد می‌شود.

پس از آن‌که برای اولین بار در نزدیک به یک‌سال گذشته، بهای نفت در بازارهای آمریکا از مرز ۷۰ دلار در هر بشکه فراتر رفت، این بازار با کاهش اندک قیمت نفت مواجه شد. بهای نفت‌خام سبک شیرین آمریکا، وست تگزاس اینترمدیت، برای تحویل در ماه آگوست در بازار مبادلات نفتی نیویورک با ۳۱ سنت کاهش در هر بشکه به ۳۷/۷۰ رسید.

کارشناسان دلیل کاهش اندک قیمت را واکنش بازار به افزایش غیر قابل انتظار قیمت‌ها و عبور از مرز روانی ۷۰ دلار ارزیابی کرده‌اند. قیمت نفت آمریکا روز جمعه با یک دلار و ۱۱ سنت افزایش در هر بشکه به ۶۸/۷۰ دلار سنت رسیده‌ بود که بالاترین میزان پس از آگوست پارسال گذشته به‌شمار می‌رفته است.

ویکتور شام، کارشناس بین‌المللی انرژی می‌گوید: مهم‌ترین نگرانی کلیدی در حال حاضر تامین ذخایر کافی بنزین برای تامین تقاضای تابستانی است، انتظار می‌رود که با شدت گرفتن تقاضا در فصل اوج سفرهای تابستانی مشکلاتی در انتظار بازار باشد.

این درحالی است که دبیرخانه سازمان کشورهای صادرکننده نفت نیز در آخرین گزارش خود از تثبیت بهای سبد نفتی این سازمان در سطح ۶۷ دلار خبر داده است. دبیرخانه‌ سازمان کشورهای صادرکننده‌ نفت(اوپک) در گزارش جدید خود عنوان کرد که سبد نفتی اوپک، متشکل از ۱۱ نوع نفت‌ خام مختلف در آخرین روز مورد بررسی به ۶۷ دلار و ۵۸ سنت رسیده که افزایش ۳۰ سنتی را تجربه کرده ‌است.