ایسنا- رییس اتحادیه آفریقا هشدار داد،‌ طرح‌ها برای استقرار یک نیروی صلحبان ادغامی متشکل از نیروهای سازمان ملل و اتحادیه آفریقا در منطقه تحت مناقشه دارفور، امکان دارد به دلیل کمبود بودجه و نبودن عزم ‌سیاسی از دستور کار خارج شود.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، آلفا عمر کناره رییس کمیسیون اتحادیه آفریقا، در مراسم افتتاح اجلاس سران اتحادیه آفریقا گفت: موضوعی که در‌حال‌حاضر کمبود آن در اجرای این فرآیند احساس می‌شود، کمبود منابع مالی برای حضور نیروهای صلح بان در دارفور است. اکثر اعضای اتحادیه آفریقا اعلام کردند که بودجه کافی برای تجهیز سربازانشان در عملیات‌های صلح‌طلبانه را در اختیار ندارند. به نظر می‌رسد موضوعات اصلی مورد بحث در اجلاس اخیر اتحادیه آفریقا بررسی طرح ایجاد یک «دولت آفریقایی»، بحران در سودان و زیمبابوه باشد.

کناره اعلام کرد که خارطوم پس از مذاکرات زیاد،‌ طرح استقرار نیروی مشترک صلحبان سازمان ملل - اتحادیه آفریقا را پذیرفت‌، اما وی تعهد دولت سودان را در ایجاد صلح در دارفور زیر‌سوال برد.

کناره با اشاره به درگیری‌ چهارساله دولت سودان با شورشیان در دارفور جایی که تاکنون بیش از ‌٢٠٠‌هزار تن کشته و ‌٥/٢‌میلیون تن دیگر از خانه‌های خود گریخته‌اند تصریح کرد: این موضوع مهم است که سودان به حملات و بمباران‌های خود پایان دهد.

‌٢٣‌هزار نیروهای ادغامی اتحادیه آفریقا - سازمان ملل قرار است با هدف تقویت ۷هزار نیروی اتحادیه آفریقا که در‌حال‌حاضر در دارفور حضور دارند در این منطقه مستقر شوند.

عمر البشیر، رییس‌جمهور سودان که سفرش را به این اجلاس به دلیل مرگ مشاورش لغو کرده بود، در یک تله کنفرانس از خارطوم دولت‌های غربی را به دخالت در امور دارفور متهم کرد.

عمر البشیر در این تله کنفرانس گفت: بعضی از این کشورها به این دلیل در امور دارفور دخالت می‌کنند چون قصد دارند از منابع مردم سودان بهره ببرند. در همین حال، آشا - رز میگیرو، معاون دبیر‌کل سازمان ملل اعلام کرد که کشورهای آفریقایی به تنهایی فاقد منابع لازم برای پایان دادن مناقشه دارفور هستند.

غنا که در‌حال‌حاضر ریاست دوره‌ای اتحادیه آفریقا را بر عهده دارد به همراه انگلیس قصد دارند قطعنامه‌ای به شورای امنیت سازمان ملل برای تصویب استقرار نیرهای ادغامی سازمان ملل - اتحادیه آفریقا در دارفور ارائه کنند. این اجلاس در حالی برگزار می‌شود که مقامات غنا از برگزاری هرگونه تظاهرات و اعتراضی تا روز آخر این اجلاس جلوگیری به عمل آورده‌اند. یکی از این تظاهرات‌های سازماندهی شده شامل اعتراض فعالان زیمبابوه است که به شدت از سرکوب مخالفان در کشورشان انتقاد می‌کنند. در حاشیه این اجلاس، انتظار می‌رود تابو امبکی، رییس‌جمهور آفریقای‌جنوبی، درباره اقداماتش برای میانجی‌گری در حل و فصل بحران زیمبابوه گزارش ارائه کند.

بحران سیاسی زیمبابوه به دلیل افزایش قیمت‌ها، قطع آب و برق و کمبود غذا در این کشور تشدید شده است.

اواخر یکشنبه جمعی از جوانان زیمبابوه در حمایت از رابرت موگابه تظاهرات کردند. موگابه در این تظاهرات سخنرانی کرد و خطاب به این جوانان گفت که اتحادیه آفریقا برای استقلال کامل این قاره از غرب یک موضوع مهم است.